Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Jag har en fundering!

Jag är sjukskriven och har varit det lääänge. Pga ledvärk bland annat. Sambon har nyligen börjat praktik. Sambons son bor här vartannan vecka. Nu när sambon har praktik så går sonen på dagis fyra dagar i veckan. Ibland går han fulla dagar och två dagar kommer han hem tidigare och är med mig. Fredagar är han ledig och hemma med mig, vilket var mitt val. Får se hur det fungerar, det här får vara en prövotid.

Funderar på nu om det är så att jag mår dåligt och inte kan ta hand om sonen, får sambon vara hemma då? Vad kallas det då? Det blir väl som vård av barn, men sonen inte är sjuk utan jag? Eller hur funkar det?

/ Maris
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Det är bara att ni utökar tiden på dagis. Jag kan inte tänka mig att FK godkänner att din sambo är hemma med sonen när du är sjuk eftersom ni har tillgång till förskola.
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Men om jag inte vet förrän på morgonen att jag inte mår bra, då kan han väl inte åka till dagis, när han alltid annars är ledig på fredagar? Eller, jag vet inte hur sånt funkar, dagis är nytt för mig :)
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Din sambos son har ju rätt till förskola när din sambo studerar/jobbar/praktiserar. Vad du gör spelar ingen roll. Kan ni inte ha pojken där även på fredagar då?

Det bästa tycker jag är att ni pratar med förskolan om hur ni ska ha ert schema!
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Ja vi får prata med dem! Vi har valt att prova att han får vara hemma fredagar eftersom jag är hemma och att han får så långa dagar annars. Likadant det med att han slutar tidigare ibland. Tycker synd om honom annars att gå från 6.30-16.30. Även om han trivs på dagis och tycker att det är roligt så behöver han nog hemmatid oxå.

Vi får se hur det funkar. Det här är ju bara första fredagen och idag har jag jätteont i mina leder, därav funderingen. Jag borde inte ha hoppat på ridlektionen i onsdags... Idag funkar det, men om jag mår ännu sämre nån dag så funderar jag på hur man löser det då.

/ Maris
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Ni kan ju ha tid uppskriven, och mår du bra så hämtar du pojken tidigare bara. Så länge man bara kommunicerar med personalen så brukar det mesta lösa sig. Lycka till!
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

break_a_leg skrev:
Ni kan ju ha tid uppskriven, och mår du bra så hämtar du pojken tidigare bara. Så länge man bara kommunicerar med personalen så brukar det mesta lösa sig. Lycka till!

Precis så har jag det.
Sonen har en strulig pappa som byter dagar hit och dit. Därför har jag tid på dagis varje dag och sedan säger jag bara till de dagarna han inte kommer. Kanske kostar det lite mer i månaden men det är det värt.

/ÅSa
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Jag har Ms och kroniskt smärtsyndrom och jag har sonen på dagis mån- tors 9- 16.20, han är hemma med mig varje fredag och mår jag jättedåligt den fredagen han är hemma så biter jag i det sura äpplet och står ut, låter kanske hårt men helt ärligt så funkar det bara man ställer in sig på att det ska fungera.

Man kan bla sysselsätta dom med spel, rita, skriva, läsa mm som inte tar så mycket på en själv den tiden sambon är på jobbet.

Om du känner att det kommer att vara kämpigt att ha honom hemma redan nu så tycker jag inte att han ska vara hemma fredagar med dig, det gör ingen gott.

Alla är vi olika individer och tar smärtan olika, just min ledvärk tycker jag själv är fördjävlig och att alla inte kan hantera den på samma sätt som jag gör är jag medveten om. Du kanske kan försöka att undvika saker som gör att du får värk på fredagen, du kan tex vila på torsdagen eller något annat som gör dig gott och som gör att du är lite piggare på fredagen?
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Jag ger det en chans så får vi se hur det funkar! Idag har jag haft väldigt ont, ungefär så ont som jag har kanske tre gånger om året, så idag var det jobbigt. Men "normala" dagar så borde det funka bra!
 
Sv: Fundering om dagis/hemma/sjuk/praktik

Maris_ skrev:
Jag ger det en chans så får vi se hur det funkar! Idag har jag haft väldigt ont, ungefär så ont som jag har kanske tre gånger om året, så idag var det jobbigt. Men "normala" dagar så borde det funka bra!

Jag brukar känna på mig när jag kommer att bli liggandes en fredag och säga till på dagis att sonen behöver vara där på fredag med, men oftast så klarar jag det även när jag har ont.

Men tänk på att inte slita ut dig nu bara för att ha honom hemma på fredagar, mår du piss och inte kan eller orkar göra något så är det bättre att han är på dagis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 453
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 855
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 626
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp