Fundering kring inakorderings hull

J

Jaba

jAG har lite funderingar kring en hästs hull i stallet.

Det är så att hästen är väldigt takig över ryggen. HAr alltid varit detta men livit det mer nu när hästen även blivit fri från endel av sin fettma. Ägaren har även sett detta och har nu börjat komplitera med lusern.
Proteinbrist säger nog många nu men jag börjar tro att något annat är galet. Speciellt sadeln då han inte är ett dugg bukig och hösilage har en kvot på 7. Men detta vill jag inte lägag fram till ägaren förens jag har lite mer kött på benen.
Dessutom har ingen annan i stallet detta problem.

Min fråga är då om hästen kan vara takig pga för lite energi?

HAn har som sakt varit väldigt överviktig och har bantas nu dock ej tokbantas. Det största problemet är nog att dom rider honom alldeles för lite.

HAn får totalt 50 MJ av ett anlayserat hösilage med en kvot på 7. Dessutom 4 kg av ett oanalserat hösilage som är en tidig andraskörd som jag brukar räkna har 4 MJ kg. Detta ger alltså ca 70 MJ.
Hästen i fråga är ett stor nordis liknande en ardenner. Uppskattad vikt av ägare är 550 kg men jag skulle uppskatta den till 650 kg och den rids lätt promenadridning. Normalt, lite, mycke?
Den får totalt 7 kg ts samt käkar endel halm.

VAd tror ni?

Sv: Fundering kring inakorderings hull

Att kvoten är 7 säger ju inte så mkt i det här fallet. Eftersom hästen "blivit av med fetma" antar jag att den får mindre Mj än den gör av med. Den får ju då förmodligen även mindre protein än den skulle behöva om kvoten är 7, normal, i foderstaten. (eller det beror ju på det oanalyserade silaget också).

Sedan har ju hästar lite olika form av naturen, och en del är lite mer takiga än andra. Fast du skulle kanske inte skriva om du trodde det kunde vara i sin ordning.

Är det bara i sadlläget den är takig eller hela ryggen och även korset?

Som du själv sa så beror det nog mest på att han inte rids så mycket. Om han får Lusern + tränar upp ryggmuskulaturen så ser han säkert bättre ut sen :) Du skriver inte vad han har fått för kraftfoder men om de ska börja rida honom kan det ju vara bra att tillföra lite mer energi oxå!

Det kan ju vara så att han inte har så mkt ryggmuskler, rids han inte ofta och mer promenadrids så kankse han inte får jobba så mkt.

Tkr 70 MJ låter ganska lite, min häst ett varmblod på ca. 500 kg, har ett behov på 80 MJ som jag har räknat ut det. Fast han får närmare 110 MJ och han står. visst han är inte så smal (men han står oxå i en lite sjukhage och får bara gå på promenad i 15min/dag).
Kan man inte prova att ge han lite mer grovfoder? lr var de det han blev fet av ?? Men ska han ha mer foder är det ju bättre att ge han mer grovfoder eftersom dom ändå är grovfoder ätare.

KAnske för att han inte får något kratfoder :smirk:

Detta resonemang förstår jag inte.:confused:

VArför skulle hästen som enbart får ett grovofder med en kvot på 7 mindre protein i sig och en lägre kvot bara för att den får mindre energi än vad den fick innan så att den ser mer normal ut nu?
Att det oanslyserade grovfoderet kan göra kvoten lägre vet jag men annars?

Frågan är ju om det är det igentliga problemet då hästen endast får grovfoder.
Trotts att man inte känner några revben hur man än trycker så ser den mer normal ut nu än innan. Blank och fin med väldigt fin ej långhårig päls som ägaren är väldigt nöjd med.

Nä kvoten blir inte lägre, men intaget. Om man ger lite mindre energi än behovet är går ju hästen ner i vikt, vilket den gjort. Men för att behålla musklerna måste ju hästen forfarande få i sig allt protein den behöver och inte dra ner på det. Ett underskott på även proteiner gör ju att den blir av med muskler också.

Så drar man ner på Mj för att bli av med hull men vill behålla muskler måste man ju fortf ge den tillräckligt med protein för att täcka behovet. Då blir ju kvoten lite vad den vill beroende på hur mkt man drar ner på energin.

Ett exempel eftersom jag inser att jag skrivit lite förvirrande:

En häst har ett behov på 80 Mj per dag och därmed grundbehov på ca 480 g smrp. Eftersom hästen är fet och måste ner i vikt kanske jag ger den 60 Mj att äta. Om jag minska ner på energin och behåller samma kvot( dvs ger av endast samma fodermedel), i mitt exempel 6, får hästen nu bara i sig 360 g smrp, dvs ett underskott. Hästen kan teoretiskt sett få proteinbrist trots att kvoten är ok. :idea:

Får hästen i sig tillräckligt med proteiner även efter reduktionen av energi blir kvoten plötsligt 480/60= 8. Så tänker jag iaf, man får inte fastna i kvottänket för mkt. Det kan bli lite konstigt i slutänden.

När hästen är nere på lämplig vikt ökas ju intaget av Mj igen så inte viktnedgången fortsätter, det är inte så att om man ger en viss mängd mat väger hästen konstant 400 kg och ger man lite mindre väger den 350. Utan underskott ger en minskning och överskott en ökning. Så kvoten kan inte alltid hållas konstant under tiden.

Senast ändrad:

Fast jag kan fortfarande inte hålla med.

JAg menar vem säger att hästen har just 80 MJ i behov (tabellen?)och inte 65 för att den är lättfödd och till det lilla arbete den gör?

JAg tycker att oavsätt energi så är ju proteinbehovet därefter lika.

Höjer man energin så öjer man ju även proteinet så att kvoten blir lika. Du höjer ju inte enbart nergin. Då måste de ju även vara så om man sänker energin till en häst som förmodligen i dett afall får för mycket energi från början och får sitt igentliga behov. Måste man ju även följa med med proteinet. Annars blir det ju överskott.

Annat är det med hästar som kanske måste ha en kvot på 8 konstant. Men i ditt resonemang sklle detta innebära att den skulle få en kvot på 10 bara för att den går ner från arbete till vila eller om den i vila får för mycket energi och borde banta.

Nu blandar du ihop hästens behov och den mängd ägaren ger hästen att äta. Går hästen ner i vikt får den ju mindre mat än behovet. Går den upp i vikt får den mer. Behovet har ju inget med tabellen att göra utan är helt enkelt så mkt som hästen gör av med, dvs den mängd hästen behöver varje dag för att hålla en konstant vikt.

Den får inte ett lägre behov av något för att den bantas. Ger man mindre energi än behovet= den tappar hull. Ger man mindre protein än behovet= den tappar muskler, lite förenklat. DU måste ju täcka behovet av protein hela tiden för att inte tappa muskler. Bantar du hästen för att få bort hull måste du ju täcka proteinbehovet iaf för att inte förlora även muskler. Förutsatt att man vill behålla musklerna, vilket ts var orolig för att det inte hade gjorts.

Nej, jag blandar inte ihop dessa behov.

En häst som är fet har ju fått mer än vad det verkliga behovet är. Ger jag den mindre energi så är det ju självklart att hästen går ner i vikt vilket inte behöver innebära att jag ger den under dess verkliga behov. Då blir den ju för smal. Vilket denna häst inte är utan det finns mer att ta av.
Det verkliga behovet anser jag är vad hästen behöver för att hålla sig fin. Ej fet bara för att den "ska ha" si och så mycket.

Och fortfarande har samma häst samma behov av protein i förhållande till energin oavsätt om den fick 80 och var fet ellr nu får 70 och är fin.

Ja den har förmodligen fått för mycket, och därav blivit fet. Blir den smalare får den ju "för lite", vilket är bra under den tid man tar ner hästen till normal vikt. Fortsätter man ge den lika lite kommer den mer eller mindre fortsätta gå ner i vikt ((förutom då att djur och människor har en förmåga att lägga på sparlågan om det blir för knapert, men i princip)). Sedan när vikten är lagom måste man ju ge lite mer så den håller vikten konstant. Lika mycket in som ut. Mindre in än ut= neråt i vikt, och tvärt om.

Det är inte så att när man ger hästen lagom mat kommer den gå ner till idealvikt och stanna där. Det måste vara ett litet underskott för att man ska tappa vikt. Alltså har hästen fått för lite energi under en tid, och därmed även fått för lite protein eftersom kvoten varit normal.

Takigheten beror inte på för lite ridning, fel ridning i så fall.

Mitt dräktiga sto rids inte men har ryggfiléer och "regnskåra" i princip från manken och bakåt (och manken är så musklad att sadla bara är att glömma).

För lite eller fel mat. Infektion? Mask?

Sedan måste det inte räcka för att kvoten är 7, en del har ju ett högt poteinbehov, väldigt individuellt. 7*50 är ju bara 350 gsmrp. Det oanlyserade kan ju ge mkt protein, eller så ger det i princip inget alls, svårt att säga. Men den garanterade givan är iaf pytteliten, kan mycket väl tänka mig att det blir proteinbrist på det. Jag brukar skita i kvoten och se till behovet, det är det hästen får i sig, kvoten är ju bara riktmärke för oss när vi tänker. Min kallblodskorsning (c-ponny, får mkt mer protein än så, ca 500 g)

Bättre sent än aldrig kansk edet heter. Men jag har inte haft en tanke på denna tråd tidigare.

Ska berätta hur det blev.

Hästen i fråga gick ner till en viss grad och stannade där i sitt hull. Med andra ord måste han ha fått tillräckligt med energi.
Hästen skull einte börja motioneras mer utan snarare blev det sämmre.

JA edast under sadelläget. Siterar ägaren:" HAn har ju en bomlös sadel och dom passar ju alla hästar.

Ägaren tillsatte 0,25 kg luern och tyckte hästen blev väldigt mycket bättre. JAg såg inte en gnutta skillnad.

Hästen åkte ut på bete och jag hörde hur pass mycket bättre han blivit över ryggen. Började dock nästan skratta när jag såg honom då han inte alls blivit ett dugg bättre utan endast hade fått en VÄLDIGT stor gräs och betes mage. Med andra ord fet igen utan någon stymmelse av muskler.

Nu har ägaren ialla fall kommit fram till att hon inte har tid för hästen längre så hon har lämnat ut den på foder så han står inte kvar i stallet längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London