Fundering ang valp och trappor

Y

yogurt76

Vet att det inte är bra att låta valpar gå i trappor..
Har nyss fått hem min tikvalp på 10v. När vi varit ute på gården och hon är nöjd springer hon till trappan och går snällt upp för den (2 trappsteg).. Var hos mamma och pappa för att hälsa på.. när barnen sprang upp för deras trapp följde hon snabbt efter.. Hemma har vi barngrind så där kan hon inte smita upp..
Kan den ta skada av att gå i den lilla trappan?
Har hört att det är värre för valpen att gå nerför.. Stämmer det?

Sv: Fundering ang valp och trappor

Vet att det inte är bra att låta valpar gå i trappor..
Har nyss fått hem min tikvalp på 10v. När vi varit ute på gården och hon är nöjd springer hon till trappan och går snällt upp för den (2 trappsteg).. Var hos mamma och pappa för att hälsa på.. när barnen sprang upp för deras trapp följde hon snabbt efter.. Hemma har vi barngrind så där kan hon inte smita upp..
Kan den ta skada av att gå i den lilla trappan?
Har hört att det är värre för valpen att gå nerför.. Stämmer det?

Så länge din valp inte ränner upp och ner för trappor dag ut och dag in är trappor inte något du behöver oroa dig för. Ett par trappsteg varje gång ni går ut och in befrämjar bara balans och koordination.

Nerförsbacke sliter mer på leder än uppförsbacke, men rent generellt behöver du inte oroa dig för valpen och trappor.

Det där är jättesvårt tycker jag. Har man en liten hund är det ju bara att bära den så länge man tycker att det behövs men har man en storvuxen ras går det inte så lång tid innan de är för tunga.

Låt det sunda förnuftet råda.

Jag bar min hund (strh vorsteh) uppför våra 2 trappor första valptiden, nu är han snart fyra månader gammal och ganska tung. Han blir buren nerför på morgonen eller efter ett par timmars sömn, men enbart pga att han är så nödig.;)

Om vi avlar fram hundar som inte kan gå uppför 2 trappsteg tycker jag det är skrämmande. Att de inte bör springa upp och ner för långa trappor, hoppa ut och in ur bilen etc i valpåldern är klart...

Jag bär fortfarande vår 7mån gamla hund upp o ner för våra trappor så mkt jag orkar. Bor på tredje våningen i ett trapphus så vill inte slita på lederna i onödan. Ibland får han gå själv dock då han börjar bli tung:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 277
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·
Övr. Hund 1. Skulle ut med hunden idag (chihuahua) o tog hissen ner, det kommer in en dam på våningen under som börjar klappa min hund....o vi...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 756
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar