*Funderar*

Thelma

Trådstartare
är det total "waste of time" att ställa ut hund som är dokumenterat avelsoduglig?

Även på inofficiell utställning?

(kan tänka mig att det finns de som ställer ut ändå... ;) Men jag känner att jag inte har något på utställning att göra med mina renrasiga, men "defekta" labradorer..:eek:

Men det skulle vara kul... bara en gång eller så... Som träning.

Sv: *Funderar*

Vad gör att hunden är totalt avelsoduglig? HD/AD/Ögon? Inget av dessa har ju egentligen något med utställningsresultat att göra, såvida hunden inte är halt.
Har du en korrekt och fin hund utseendemässigt, så är det ju bara att ställa ut.

Den ena hunden har opererat bort pålagringar i armbågarna.. De var "måttliga". Dessutom är hon ganska lågt ställd.. på gränsen till rasstandard. Däremot har hon jättefin stamtavla och det vore kul att visa upp henne..

Den andra tiken har "skrovelnos" Discoid lupus, vilket är en ärftlig defekt. TROR jag.. Vi har sökt för nosen, men då hittade vet. inget fel.. Tror jag ska be dem kolla ordentligt nu när jag röntgar henne, För nu är nosen verkligen narig. Dessutom är hon gigantiskt stor för att vara en tik.

Jag tänker inte ta någon kull på någon av dem.. men det vore kul att se vad en bra domare kan säga om mina hundar.. Det är möjligt att jag är för kritisk.

Självklart kan du ställa ut - alla får ställa ut. Det du inte får göra är att avla på dem.

Sen vilket resultat det blir men nosen det vet jag faktiskt inte men prova du, vet flera som ställt ut med hd-fel för att det är kul.

Lycka till!

Erica

Jag ställer ut (inte ofta, men det händer) min kastrerade lagotto-tik. Hon kan ju inte tillföra nåt till aveln, men jag tycker det är kul att få bedömning på henne (och så tror jag uppfödaren och hanhundsägaren tycker det är kul att se vad det blivit av kullen, utseendemässigt).
Om du ska tävla tex. viltspår och satsa på championat måste ju hunden dessutom vara utställd.

Åh, nu blev jag lite glad också. Min hane har ju osteochondros som snart ska opereras. Jag köpte ju honom inte för utställningar men såg ändå fram emot att testa eftersom jag aldrig ställt ut förut. Jag trodde loppet var kört, men man kan ställa ut ändå??? (om han blir "helt" återställd alltså)
Många i min omgivning har reagerat negativt på att jag vill ha kvar honom och menar på att en avelsoduglig hund med (förmodade) ärftliga defekter inte är värd att ha kvar, speciellt inte om man vill tävla inom lydnads och bruks eftersom dom inte ska vara välkomna på tävlingsbanorna :confused: . Detta gör mig såklart ledsen och även om jag vet att jag köpte denna hund just för detta ändamål känns det otroligt egoistiskt att avliva/omplacera honom bara för att han inte är felfri. Enligt vet. ska han dessutom ha alla chanser att bli helt återställd och fungera normalt livet ut (och utan mediciner).

För tävlingar kan det behövas dispens, då operationer Kan betecknas som doping :crazy:
Opererade BC´s måste söka dispens för att få starta på vallhundstävlingar har jag i alla fall läst. Vet inte om andra raser har så, men det vet ju SKK.

Gnist skrev:
För tävlingar kan det behövas dispens, då operationer Kan betecknas som doping :crazy:
Opererade BC´s måste söka dispens för att få starta på vallhundstävlingar har jag i alla fall läst. Vet inte om andra raser har så, men det vet ju SKK.

Jo jag har kollat upp det med skk och dom säger att dispens i dessa fall alltid beviljas :) .

Ja men dåså! Varför skulle du inte kunna få tävla bruks och lydnad med din hund bara för att den inte duger i avelen?

huvudsaken är att du har roligt med din hund ju!

Javan

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 554
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 531
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 651
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross