Funderar rent teoretiskt

Gwaeron

Trådstartare
Om vi gör ett rent antagande att dressyrryttare X vill att hästen ska göra högre lyft med frambenen, går det att göra såhär? Bridongbett och grammantygel, med bridongen höjs huvudet på hästen ungefär som man gör på travhästar, med grammanen hålls näsan inne.

Går det över huvud taget? Det viktiga i sammanhanget är alltså stora frambensrörelser och en viss form på halsen, inte att hästen arbetar.

OBSERVERA att detta inte är nånting jag tänkt prova, eller vill påstå att nån annan provat heller, jag bara undrar. Jag vill inte ha nån stor aggresiv grej här, jag vill veta om och hur det skulle vara genomförbart.

Även folk som "bara" tror saker och inte vet säkert får skriva :idea:

Sv: Funderar rent teoretiskt

Hmm.. Kanske om man har gramanen i sidorna i så fall. Men hur menar du att bridongbettet skulle funka som ett uppkäk? För jag antar att det var så du menade?

För övrigt har jag faktiskt varit med om en häst som hade tok-överdrivna frambenslyft på grund av att han av tidigare ägare blivit longerad för hårt inspänd (upprepade gånger alltså).

jag förstår inte riktigt vad du menar och vad du vill få fram i disskutionen....:confused:

vad har bridongbett med travet att göra?
gramanen håller in nosen...
men vad fick hästen att göra höga benlyft? spö?

förklara dig!

Frågan är VARFÖR man skulle vilja göra det???

Framdelen ska bli luftigare genom att hästen lägger mer vikt på bakdelen genom stärkande och lösgörande övningar.

Med "din" metod skapar man bara spänningar. och i längden (troligen) skador.

Det är en gammal sanning att man ska rida bakifrån och fram, inte framifrån och bak...

Ett tränsbett har ju uppresande verkan. En gramman verkar neråt på olika sätt beroende på hur den används. En kraft riktad uppåt i hästens mun lyfter ju huvudet, visst? Går det att lyfta huvudet men sen med grammanen rotera in nosen?
Benlyft i största allmänhet blir det när hästen rör sig framåt, jag funderade över om det på något sätt gick att framställa lite högre lyft artificiellt.

Man läser ju här och där om folk som drar in nosen och sparkar på bak och får massor av mekanik i benen. Så jag undrar om man kan få ut en annan liknande verkan om man lägger in en gramman i ekvationen.
Vad jag vill få fram är att jag vill veta om det över huvud taget går.

Gaia: Svar av den typen undanbes. Det här gäller ren teori och mekanik. Inget annat.

En gramantygel kan ju göra att hästen väger över mer vikt på bakbenen och därigenom får större frambensrörelser. Får man inte över mer vikt på bakbenen lär ju inte frambensrörelserna bli större(om man inte använder spö el liknande?). Så svar jaa...?

Jag tycker nog inte att det fungerar varken teoretisk, mekaniskt eller praktiskt om inte hästen arbetar.
Du kan inte "lyfta" upp nacken och dra in nosen samtidigt då tappar hästen ryggen och bakbenen och då får du inga luftigare framben. Men däremot om du har en häst som arbetar korrekt kan du med hjälp av gramanen undvika att hästen blir för hög i nacken och tappar ryggverksamheten om den tenderar till det och du gärna vill ha snabbt resultat. Men då måste man veta vad man gör!

Förstår inte vad syftet med frågan är ens? Varför skulle man vilja göra så alls och var kom jämförelsen med uppkäkning in:confused: Den håller ju huvudet upp/nosen fram? Hur ska en bridong kunna göra det, samtidigt som du drar in med graman:confused: OCh varför:confused:

Hästens framben kommer framåt när hästen sätter sej, och blir lätt fram. Sen har vissa luftiga frambensrörelser av naturen, andra inte.

Förstår inte vad syftet med frågan är ens? Varför skulle man vilja göra så alls och var kom jämförelsen med uppkäkning in:confused: Den håller ju huvudet upp/nosen fram? Hur ska en bridong kunna göra det, samtidigt som du drar in med graman:confused: OCh varför:confused:

Hästens framben kommer framåt när hästen sätter sej, och blir lätt fram. Sen har vissa luftiga frambensrörelser av naturen, andra inte.

Mja.. det var jag som kom med jämförelsen med uppkäk eftersom jag antog att det var typ så TS menade att bridongen skulle användas eftersom om man har den som vanligt i en vanlig tygel är den knappast uppresande. Men kanske jag missförstod frågan :crazy:

Tror nog att du kan få fram bensprattel på det sättet ja.. Vet en mkt känd svensk ryttar som tidigare har användt travrem för att få upp huvudet på hästarna för att få mer bensprattel i ökningar o så h*n har slutat med det då det belönades på unghäst champ, men inte fungerade när man kom till de högre klasserna eftersom hästen ju bara sprattlade fram.

jag tror också att det går. och för att få hästen att sprattla ordentligt behöver man rida i ett högt tempo.

ja det kan jag tänka mig går, med graman spänd i sidorna, hård hand och kraftig drivning. fort får man rida.

det är ju lite samma variant man ser hos ryttare som lyfter upp hästens framdel vha kandar+höga händer..

Gaia: Svar av den typen undanbes. Det här gäller ren teori och mekanik. Inget annat.

Ursäkta.

Det jag i första hand funderade över var bakgrunden till denna teoretiska undran. Vad jag kan utläsa av andra inlägg så är det fler som undrar. Alltid kul att veta början på tankegången.

mekanik..

Om du felböjer den främre delen av pilbågen så får du luftigare framben, lite fördröjd isättning så den ser ut att sväva mer.

Det enda du behöver göra är egentligen att lyfta halsen med tygeln.

Alltså istället för att hästen lyfter framdelen, så "lyfter du halsen".
( de som är insatt brukar kalla dessa två tilstånd "relativ" versus "active" elevation.

Frambensrörelserna blir högre på detta sätt lyfta halsen "active elevation" än om hästen lyfter sin framdel på sin sänkta bakdel "relative elevation",

;)

Men sedan får du hoppas att ingen märker att det blir på bekostnad av bakbensrörelserna :angel: - för det blir det ju - om du gör så.
Hästen tappar ju också sin sökning framåt, men som du beskrev i det teoretiska exemplet så fanns den ju inte där från början

GOD JUL

Senast ändrad av en moderator:

alltså jag fattar inte. dina svar är alltid PEDAGOGISKA, välutförda och troligtvis helt enligt mekanikens lagar. har du utbildning i ämnet eller sunt förnuft? :p

Så rart i juletider :love:

Det är nog både utbidlning och logik.
Och bra tränare!
Jag har lite utbildning, jag har varit kropspbyggare så liksom ideen med idrottsmekanik hade jag med mig in i hästeriet.
Jag har också varit på en del kurser och föreläsningar. bla hästens förutsättningar för arbete.
Sedan händer det så mycket i ämnet. Och det finns en del riktigt bra böcker. The dynamic horse är faktiskt ovanligt lättsläst - i motsats till Equine locomotion :eek:

Men sedan gör det ju ingenting att ha testat lite till häst också...

Det pedagogiska kommer ifrån Njuren :D

(är du tillräckligt gammal för att veta vem Helge med "pocenten" i sällskapsresan 1 är :D. Hans kompis frågade honom ung. Vad får du allt i från?
- Njuren sa han och pekade på huvudet :rofl:)

Kanske konstig humor :angel: :o

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 007
Senast: sandrafors
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: theresa
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 038
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar