Funderar på gris-leksaker

buschiq

Trådstartare
Vi har precis byggt om så våra två grisar (en piggham och en mini) har en ny,varm och väl-isolerad box till vintern.

När man googlar på häst och boxvila hittar man ett gäng roliga leksaker men söker man på gris och sysselsättning är det inte lika givande. Vis av hästar i lösdrift har jag satt upp ett par piasavakvast-borstar till grisarna att klia sig på och hängt några morötter/kålhuvuden i trådar från taket som de kan försöka äta på.
Har ni några andra roliga idéer till vintern? Självklart får grisarna gå ut, men de brukar inte vilja vara ute mer än tio minuter i taget normalt.

Grisar tuggar upp allt, vanliga köldridåer går åt på tio-femton minuter, så det behöver vara något tuggvänligt.

Sv: Funderar på gris-leksaker

Har bara sommargrisar men om de ska gå inne, om hagen behövs ses över och liknade. Så har de ett gamalt däck till en åkgräsklippare, lägger i kokt potatis och morötter. Så de får tänka litte, när de ska äta upp det. Sedan får de halm så de kan bädda, ny vid behov. Men roligast är nog att hälla ut vattnet.

Du kan inte bygga någon form av dörr ut?
Som går innåt, lätt att öppna utifrån, bara att putta. Svårtare att öppna inifrån. Då får de även tänka.

Boktjära på stolpe
Sprida ut majs, pellets, nötter, morotsbitar etc i halmen
grenar av gran, sly att bädda med
Boomerballs med hundmat i
Papperssäckar att bädda med
Papperssäckar fyllda med halm och smågodis (allt¨å majs, hundmat etc.)

Ta en tom stor petflaska och lägg in ett par nävar säd i den.... så får de bära runt och knuffa runt med den för att få ut säden...

Borde man inte kunna gömma godisar i ett bildäck? Lär ta ett tag att tugga sönder;)

Vårat däck från en gräsklippare har hållit för ett par grisar. Vissligen står de inte inne så länge. Sedan är halvanöjet med det, att man kan bära runt det på trynet och kasta på den andra grisen.

Tack för alla bra tips, vi kommer nog att prova de flesta tror jag!

Jag glömde av den här tråden eftersom det varit lite mycket att göra hemma den här veckan, långväga gäster och nyår och allt, men nu när jag läser alla bra idéer blir jag jätteglad!

Ett avlagt däck har jag tänkt skaffa för att hundarna ska få lära sig dra så det kommer nog att komma till dubbel nytta där. Jag tror inte riktigt att grisarna kommer att förstå det där med petflaska till att börja med men med tanke på att de har obegränsat med tid så lär de inse att den innehåller gott tillslut. Speciellt storgrisen är både smart och extremt uthållig när han sysselsätter sig med något så han får nog roligt!

Tack för alla bra tips! :bow:

Finns väl rätt hållbara bollar för hästar att leka med, kan det funka?
Nån sån där tärning för hundar, där man kan gömma mat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka