Funderar på att....

Sv: Funderar på att....

Ja! Jag hade ett jättefint halvblod på 1,70 som jag tyvärr blev tvungen att avliva pga av utdömning. Jag är (var) en inbiten halvblodsryttare, men jag har dålig rygg med diskbråck. Jag är rätt orörlig pga av det, och blev så glad när jag blev medryttare på en isis. Vilken power säger jag bara, det bara sög i hela magtrakten när min medryttarhäst tog i! Ojoj. Så nu ska jag köpa en egen! Är bara så glad att jag hittade en häst jag kan rida bra med min något orörliga kropp, och om jag måste av i skogen t ex kan jag tom hoppa upp igen! Utan sten, stege, lastpallar, hinderstöd, bord, lyftkran m.m.!

:banana: Islandshästen passar verkligen oss halvinvalider :banana:

Ja, hur många é vi egentligen som är halvinvalider och har gått över till islänningar? Hade varit kul att veta:idea:
Kram Suss (halvlinvalid)
PICT0012.jpg
[/IMG]Stein fra GL.Essendrup
PICT0008.jpg
[/IMG]Hressa från Lagetorp

Åh Stein! :love:
Vad fin han är Suss!

Jag gillade verkligen honom. Så mysig och trevlig häst. Kul att se att han har fått det så bra.

/Åsa

Och när har du skrapat i hop tillräckligt med pengar så min lille gullige fuxpojke? Han börjar bli färdig för ett nytt kärleksfullt hem där han får någon att älska :love:

Han tycker jag är för otrogen när jag har så många andra :cry:

/Åsa

Ja Åsa visst är han fin min lille pussgurka:love: Ångrar inte en sekund att jag köpte honom. Men tölten har vi fortfarande problem med. Roland, min man rider honom nu för jag har fullt upp med Hressa som blir sex år i år och är en häst med MYCKET go i. Där har jag fått något att bita i:rofl:
Kram Suss:love:

Här kommer en bild på Tyra från Fridenshöjd som kommer att bli min egen efter hon fölat och det avvänjts. Jag skulle ha en stor häst (drömmen var fux eller rödbrun häst med vita tecken) och hur som helst absolut inget sto. Vad blev det??

tyra22.jpg

Senast ändrad av en moderator:

jo herregud klart du vågar byta! Islandshästar är på sitt sätt lättare att rida ihop vissa av dom har inte så stora gångarter dvs att d "skumpar" inte så mkt! :smirk: så d bli ju skönare att sitta på!
Själv tycker jag det är mkt lättare att rida islandshäst än stora!! men ser man d på så vis så e d ändå svårare att rida islandshäst me tanke på att man ska kunna hålla alla gångarter rena om man sysslar me Tävling/träning...!

Men ja tycker att du ska satsa på Islandshäst om du känner för det!

Annars kanske d finns den möjligheten att du kan ha kvar ditt halvblod som sällskap åt din isis.. Du kanske kan skaffa en medryttare till ditt halvblod så får du ju sällskap å rida ut me :d

Lycka till med ditt val :rofl:

//Mikaela

Vad du skall söka efter beror ju lite på hur rutinerad du generellt är som ryttare. Men du bör absolut som "första islandshäst" köpa en som har stabila, väl åtskiljda gångarter. Du bör vid provridningen själv klara att känna vilken gångart det är och byta gångart (nej, det är inte alltid så lätt som det låter....). Om sedan hästen kan framdelsvändning eller öppna eller sluta eller galoppombyten är ju antagligen mindre viktigt, för sådant klarar du som dressyrryttare att lära hästen själv.

Många säger att det är lättare med fyrgångare som första islandshäst, men det beror ju återigen på vad ryttaren tycker är lätt/svårt och hur hästen är som individ. Personligen tycker jag oftast att femgångare är lättare att rida.

Det som islandshästmänniskor kallar vilja är hur benägen hästen är att gå framåt "av sig själv". Medelvilja skulle jag beskriva som att hästen lätt och villigt går framåt utan att man behöver driva hela tiden, men att den heller inte direkt ligger på och vill gå fortare hela tiden. Är man van vid stor häst, kan man nog bli lite överväldigad av en islandshäst med MYCKET vilja - det kan lätt kännas som att hästen springer och springer och det inte går att få stopp....

*KL*

Ju mer jag läser här och snokar runt, ju säkrare blir jag.
Nu gäller det bara att våga ta steget. Att välja vilken av mina som ska säljas och att bestämma sig för att lägga tävlingsdressyr på hyllan....

Då är du hjärtligt välkommen in i islandshästvärlden:love:
Bli inte förvånad om du blir lite "knäpp":rofl: Snart har du islandshäststreamer på bilen, islandshästsmycke, islandshästmuggar och t om julgranskulor med islandshästar:angel:
Kram Suss ( som har allt detta):D

Som jag sagt förut: KLART att du vågar!!!! Och skulle du få allvarlig dressyrabstinens, så finns det dressyrtävlingar för islandshäst också - och så får du ju en massa nya roliga tävlingsgrenar "på köpet"!!!

Jag kan ärligt säga att jag aldrig, sedan jag gick över helt till islandshäst, saknat dressyr på "stora bruna". Det jag MÖJLIGEN kan sakna är hoppningen - även om det finns islandshästar som kan hoppa (har haft en sån på foder), så blir det väl mycket "ponnyhoppning" över det. Men jag kommer aldrig att byta tillbaka - islandshästen är SÅ rolig att rida. Och oftast hundra gånger lättare än halvbloden att hantera när man INTE rider..... (ja, jag vet att det var en grov generalisering, men jag tycker ändå att det är så).

Många som har problem med rygg leder och liknande går ju över till islandshästar, de är lite mjukare att skumpa runder på ;)

Sålde en av mina islandshästar till en storhäst ryttare som sålt sin store sak pågrund av ryggsmärta , vad jag vet trivs hon utmärkt med min häst . Det är inte lika mycket häst att samla ihop ,i de flesta fall iallafall.

*KL*

Livar upp min gamla tråd igen. Nu har jag verkligen försökt och kämpat ett tag till med min häst. Han är lugna o stabil men så himla tung på nåt vis, hur mkt jag än bankar med mina spegettiben så går han inte fram ordentligt.

Vid ett läkarbesök igår så framkom det även att jag blivit sämre:eek: mkt svagare igen....

Vad är det för mening med att hänga sig kvar vid halvblod och dressyrtävlande, om man inte kan genomföra det?

Eller ger jag upp för lätt?

*suck*

Jag gillar alla hästar....eller ljuger jag då..
har varit stalltjej i ett travstall och ridit allehanda
ridhästar...
men Islandshästar = :love:
Nu har jag två Isisar och en shettis.

Islandshästar är bara så .......:d
Lycka till!

Sweet-Pie skrev:
Vad är det för mening med att hänga sig kvar vid halvblod och dressyrtävlande, om man inte kan genomföra det?

Eller ger jag upp för lätt?

*suck*

Som var på fråga ett : Ingen mening över huvudtaget, bara en massa bekymmer, sorg och total känsla av misslyckande, att aldrig bli så bra som man var "förr".

Och på nummer två svarar jag ett solklart NEJ! Du ger absolut inte upp för lätt. Ska inte ridning vara roligt, kul, genomförbart och framför allt ge en något att glädjas över, att se framemot tills nästa pass?

Men heeeeyyy, VAD vet jag;) , jag kan ju bara tala utifrån mig själv!

/kristel, som sålde halvblodet på 178 och köpte Islänning och som inte ångrat sig ens för en nanosekund:love:

Rolle skrev:
Det vete f*n, du ska ha klart för dig att du kan hamna i Islandshästträsket. Skaffar du en så helt plötsligt springer ett helt gäng i hagen :D Vad jag vet finns inget känt vaccin mot detta virus :eek:
Undertecknad har inte ångrat en sekund att jag gick över till Islandshästar, passar mig perfekt :) Det kan ju vara så att befinner man sig mitt i beroendet ser man inte bristerna, vilka de nu skulle vara, det känns som om Islandshästen är mer fullkomlig som häst ;) :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ett jäkligt konstigt fenomen faktiskt...! Jag har själv spekulerat i om det sker förökning genom delning eller? Inte nog med att de är många, de ser likadana ut också! Är ju tvungen att följa med ut i hagen så inte ungarna råkar ta "FräsKalle", när de i själva verket ska låna "LunkBertil".
Skämt åsido, de gör sig bäst i flock! :)

GO FOR IT!!!!!

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Och om det är tävling du kommer sakna så finns det tävlingar i isisvärlden oxå.

Ps. Har läst lite här och där om personer med bla muskelproblem som köpt bomlös sadel och har nu inte alls lika ont efter ridpasset längre, för att ge dig ytterligare lite myror i huvudet... :crazy:

Nicke skrev:
Ett jäkligt konstigt fenomen faktiskt...! Jag har själv spekulerat i om det sker förökning genom delning eller? Inte nog med att de är många, de ser likadana ut också! Är ju tvungen att följa med ut i hagen så inte ungarna råkar ta "FräsKalle", när de i själva verket ska låna "LunkBertil".
Skämt åsido, de gör sig bäst i flock! :)
:rofl: :rofl: :rofl:

Håller med... Helt klart är alla skäl vettiga skäl att gå över till islandshäst:rofl: ... Jag är helt såld!:love: Men pass på... det är verkligen lätt hänt att de förökar sig...
Jag köpte ett sto till att börja med... när hon blev dräktig (nr 1 blev en hingst) var jag ju tvungen att ha ngn att träna så länge... köpte en fyraårig valack... innan jag visste ordet av hade jag tre... sen blev stoet på ngt märkligt vis dräktigt igen ;) men innan fölis nr två hunnit komma ut (det blev också en hingst) så snubblade jag över en stackars problemhäst (val) som behövde hjälp... snart var det plötsligt fem isisar som sprang runt här hemma. Jag tog mig i kragen o sålde en (den som jag köpt som fyraåring o nu hunnit bli sju, o en sån där lättsam kille som alla kunde rida på) Puh! Tänkte jag när min sålda gosse hamnade helt rätt o fick det jättebra!!! :)

Nu var jag nere på fyra utan att ens ha dåligt samvete över att ha sålt en... Men vad händer? Jo nu har jag fem igen:eek: ... flocken har utökats med ett litet stoföl... eller rättare sagt, nu är hon åring precis som avkomma nr två här hemma.

Så för säkerhets skull... köp en valack o se till att göra av mkt pengar på honom så att du inte har råd att skaffa fler (om du inte som många av oss andra faktiskt tycker att en liten hästsamling inte vore helt fel):o

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar