Funderar på att....

S

Sweet-Pie

...ändra inriktning helt.

Jag har ridit dressyr och hoppning hela mitt liv. Nu har jag ett mindre handikapp i form av sjukdomen EDS som gär att man har ledvärk o problem m mjukvävnad osv.

Dressyren har inte funkat på flera år och jag är helt slut efter ett pass. Jag får inte ihop hästen och känner mig svag, samt tappar balansen i de stora gångarterna...

Häromdagen var jag hos en väninna ill mig som har flertalet islandshästar. Vi red ut en härlig runda i vintersolen och red sen lite i hennes paddock.
WOW, vad roligt detta var. Jag kände mig inte alls stor med mina 182 cm. Hästen var lätt att rida ihop och jag kände inte av min svaga sits och svaga ben på samma sätt som jag brukar:)

Nu till frågan....vågar jag?
Vågar jag sälja mitt halvblod och köpa mig en islänning?
Nån mer som har gjort detta "byte" och vill dela med sig?

Kanske är det dags att inse vad kroppen klarar av...

Sv: Funderar på att....

Klart du vågar!
Det måste vara hemskt när kroppen inte klarar av vad den tidigare gjorde!
Men det måste ju vara härligt att kunna rida utan att det gör ont - utan att vara totalt slut efteråt och att känna att man kommit igenom hästen och får till det!

Välkommen i vårt glada gäng och hoppas du hittar din dröm-isis snart!

/Malin

Jag säger som Freyr - klart du vågar! De allra flesta av oss som rider islandshästar har börjat ridkarriären på "stora bruna". Själv började jag rida som åttaåring, och provade islandshäst första gången när jag var 10, så jag har haft islandshästen som "sidospår" nästan hela mitt hästliv. Det var dock inte förrän i vuxen ålder som jag bytte helt.

Har du en kropp som inte orkar rida stor häst, så kan islandshästen vara ett bra alternativ för dig. Det är ju en mindre häst (även om den inte alltid känns så liten....) och kräver därför mindre fysisk styrka att t.ex. rida till samling. Däremot behöver du kanske något bättre balans, både för att det är en mindre häst som lättare påverkas av om du placerar din tyngdpunkt fel, och för att en islandshäst med fler gångarter lättare byter gångart om ryttaren flyttar sin vikt.

Klart du vågar :)
Började som liten med vanlig häst/ ponny men återupptäckte islandshästen via turridning som vuxen. Sen var det liksom klippt, så byte kanske det inte kan kallas - men ändå.

Det finns ju en uppsjö av variation enbart inom rasen, så om du vill fortsätta rida dressyr bör du hitta en som är lämpad för detta. Visst, alla hästar kan dressyrridas men störst utbyte får man ju om hela ekipaget tycker att det är lika roligt.

Kan rekommendera en helgkurs på ett BRA ställe (eller hemma hos väninnan?), så du får testa flera hästar, gångartsträning (både bana och ute) och lite annat ifall du nu funderar på att göra det till en verklighet i din vardag.

Håller med de andra att klart du vågar. Är själv sjukpensionär pga min fibromyalgi och hade gett upp att göra mer än skrittrundor. Började med islänningar för 1,5år sedan och det var underbart att kunna rida nästan som förr. Har ridit på ridskolan och sedan hade jag halvfoderhästar men är nu på väg att köpa en egen från samma ställe.

Du måste berätta och skicka foto så vi får se din nya häst när du hittat den :D

Det vete f*n, du ska ha klart för dig att du kan hamna i Islandshästträsket. Skaffar du en så helt plötsligt springer ett helt gäng i hagen :D Vad jag vet finns inget känt vaccin mot detta virus :eek:
Undertecknad har inte ångrat en sekund att jag gick över till Islandshästar, passar mig perfekt :) Det kan ju vara så att befinner man sig mitt i beroendet ser man inte bristerna, vilka de nu skulle vara, det känns som om Islandshästen är mer fullkomlig som häst ;) :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Kan inte annat än att hålla med Rolle! Risken är att det inom en snarframtid springer fler än en i hagen.. :angel:

/Emma

Jag ska med byta ras dock ska jag inte sälja hästen hon får gå kvar hos mig tills tiden är inne för att dö..Hon är ju 25 år

Jag har lite svårt att slänga på sadel, täcke borsta på henne över ryggen sen en ridolycka då ena armen krossades och axeln är paj.
Så en isis skulle bli perfekt stor häst i litet format:love:

Klart att du ska våga byta hästras:idea: Har själv fibromylogi och är halvpensionär och är lycklig över att kunna rida:) Men passa dig, de förökar sig:rofl: Har nu två:angel:

th_PICT0007.jpg

Detta låter ju lovande:)
Självklart så har jag ju redan sett en liten drömhäst på annons i en tidning:o :D

Men men, idag har jag iaf kontaktat en ridskola med islänningar. Tänkte att jag kunde rida där och prova på lite mer och lära mig.
Jo visst, men jag skulle sanneligen veta att rida islandshäst var inget man lärde sig på en natt. Det tog minsann flera år. Det gör det väl vilken disiplin man än väljer tyckte jag...:(

Ja ja, det finns säkert fler ställen där man kan få prova på...

Hressa skrev:
Klart att du ska våga byta hästras:idea: Har själv fibromylogi och är halvpensionär och är lycklig över att kunna rida:) Men passa dig, de förökar sig:rofl: Har nu två:angel:

th_PICT0007.jpg

Min valack är också på väg att försöka sig :D. Snart blir det två!

Du kommer att älska isisiarna, det är jag nästan säker på. Har också ridit stora bruna, men inget går upp mot islandshästen. De är så himla olika och både spännande och roliga att rida. Lycka till!

OA

Nej, självklart lär man sig inte rida NÅGON HÄSTRAS i ett nafs.... de flesta av oss som hållit på större delen av livet känner väl till det! Att du fick det svaret beror antagligen på att det finns en hel del människor som påstår att "alla kan rida islandshäst", vilket förstås inte är sant. Och såna påståenden har väl gjort att en del islandshästmänniskor är lite snabba med att försvara sig och "sin" ras... Alla (nåja, nästan...) kan däremot LÄRA sig rida islandshäst, men det är en annan sak.

Och har du ridit stor häst i många år så har du ju redan lärt dig MYCKET. Du kan rida, även om det givetvis tar lite tid att vänja sig vid en 30-40 cm lägre häst med två extra gångarter....

Den gamla sanningen "Islandshästen är lätt att åka på, men väldigt svår att rida" stämmer verkligen.

OA

OlleAtlas skrev:
Den gamla sanningen "Islandshästen är lätt att åka på, men väldigt svår att rida" stämmer verkligen.

Håller verkligen med. Det är underbart är man har rejält ont och ut och åka häst en sväng i skogen. Har ridit in 3-gångare men skulle fundera mer än en gång med en islänning bla pga min sjukdom. Kan ju vara både sne och vind ibland och de märks direkt på gångarterna.

Mycket är det samma i ridningen ch du har mkt tillgodo av dressyren

Klart att du ska köpa en islandshäst! De är jätteroliga att rida, speciellt tölten och passen. Har inte ridit riktig flygande pass, men tölten är underbar om man har en riktigt duktig tölthäst!
Men de är lite svårare ibland att rida, ändå är de helt underbara!!
Jag rekommenderar dig att köpa en islandshäst, kanske en läromästare om du nu inte råkar vara en duktig ryttare.

Som sagt, det finns ju olika varianter på islandshästen, mindre och större. Du ska absolut skaffa islandshäst.
Jag tycker det är jättebra att du har dressyrkunskaper med i bagaget, aldrig fel, tvärtom tycker jag. (önskar jag kunde mycket mer-men jag lär mig!)
Sen detta med att du har värk i kroppen osv, se om du kan hitta en instruktör som även undervisar i centrerad/kroppsmedveten ridning.
Kan du hitta en islandsinstruktör med den inriktningen så får du ju också hjälp med att använda din egen kropp rätt utan att du får ont.

Lycka till!

Okej, Centrerad Ridning började jag med förra våren, ett fantastiskt sett att rida:)

Men men, hur går man tillväga nu då. Vad ska man söka efter? Givetvis en lite mer rutinerad häst.

Fattar inte riktigt allt som står i annonserna tex medel vilja osv...

Det är sånt du lär dig lite mera om ifall du hittar ett bra ställe att rida på en termin eller så - du kommer då att träffa många individer som kan hjälpa dig att mera forma din bild av en egen "drömhäst".

Kan du inte be väninnan presentera flera av sina för dig?

Jag är i samma sits som du. Kroppen klarar, efter olyckan, inte längre av storhäst och jag fick ta beslutet att sälja honom.
Då öppnade sig en fantasisk möjlighet för mig, jag insåg att jag äntligen kunde förverkliga min dröm jag haft i många, många år!

Jag skulle banna mig bli med islandshäst, sagt och gjort, forumet luslästes, all info insöps och "nådastöten" kom under en ridtur på Trasslas häst.

DETTA var vad ridning handlade om, det var SÅHÄR umgänget med häst skulle vara.

Jag hade från början bestämt att jag skulle minsann ha en på minst 145, fräck färg och vallack skulle det vara.

Hästar provades och ratades, eller ja, JAG red inte dom, det fick Trassla, jag hade ju ridförbud pga rehab:D .

Efter 70 tusen hästar hittade vi HÄSTEN som bara talade så till mitt hjärta! Och blev det en stor, fräsig vallack?

NÄ, för det blev detta, ett 136 sto, med trevlig stam för du ska veta att dom här djäklarna gärna blir fler och fler:o , fux med ett lynne man kan döda för och ett hjärta av guld!

Så min kära, snöa inte in dig på "måsten", hästarna är sååå mycket större än vad det som sägs på pappret!

Saezoom5.jpg

Du vet att jag håller tummarna för dig;) !

Sweet-Pie skrev:
...ändra inriktning helt.

Nu har jag ett mindre handikapp i form av sjukdomen EDS som gär att man har ledvärk o problem m mjukvävnad osv.

Kanske är det dags att inse vad kroppen klarar av...

Vet ej vad EDS är, men jag har diagnosen Fibromyalgi (mjukdelsreumatism) Med det innebär det led- och muskelvärk i princip hela kroppen.

Jag ångrar inte ett dugg att jag gick över till islänningar.

Mycket lättare att sadla och sitta upp på där de är lägre.
Tack vare mer utevistelse slipper man den tunga mockningen.
Ja, jag kan rabbla hur många fördelar som helst.

Jag LOVAR dig. Du kommer inte att ångra dig.

Lycka till!

// Cicci

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar