funderar på att skaffa hund

L

Lindaslycka

Vad tycker ni tik eller hanhund.
Ras

jag läste om pointer på it de är ju fågelhundar jakt men det stod även att de är mycket lugna inne livlig ute, tillgivna, lätta att lära och så vidare.. nån som vet mer.. hunden måste kunna va med i stallet.

Det som är synd är bara att vi bor i en 1:a . men hunden kommer att vara hos pojkvännens föreldrar på dagarna när vi jobbar och sedan följa med mej till stallet ..så det kan väl inte gö så mycket att den måste sova i en 1:a. När den inte e hemma så mycket på dagarna.

Ge tips och synpunkter.. Vill inte ha en liten hund, inte heller en allt för sträv eller långhårig hund :smirk:

Tikar är det ästa tycker jag, hanar har en tendens att pinka in revir och bli han ilskna...
Ras är svårt att säga, jag har russell. :love:

Till er... :confused:
1. En boxer om ni pallar med dreggel?? :D
2.Eller en Golden.. sååååå snælla. :love:
3.Border collie.. :)
4.Eller varfør kør ni inte på en Rodesian? :cool:

ELLER SAMBA!! HON FISER INTE SÅ MYCKET MER NU!!! :angel:

"Vad tycker ni tik eller hanhund.
Ras

jag läste om pointer på it de är ju fågelhundar jakt men det stod även att de är mycket lugna inne livlig ute, tillgivna, lätta att lära och så vidare.. nån som vet mer.. hunden måste kunna va med i stallet.

Det som är synd är bara att vi bor i en 1:a . men hunden kommer att vara hos pojkvännens föreldrar på dagarna när vi jobbar och sedan följa med mej till stallet ..så det kan väl inte gö så mycket att den måste sova i en 1:a. När den inte e hemma så mycket på dagarna.

Ge tips och synpunkter.. Vill inte ha en liten hund, inte heller en allt för sträv eller långhårig hund"

Högst personligt vad man tycker. Bara för att jag kanske gillar "x" betyder inte det att "x" är rätt hund för dig.

1. Vad vill du ha hunden till?
(utställning, träning/tävling (lydnad, bruks, jakt), sällskap, "all around" osv)

2. Hur mycket är du villig att lägga ner i tid o pengar?
(vill du ha en hund som kräver mycket motion, en som kräver stor mental stimulans, hur mycket pengar vill du lägga ner på inköp, pengar till mat/ månaden osv)

Finns massor att fundera på. :)

Jag tycker att du ska låna en hundbok med rasbeskrivningar och se vilken hund som skulle passa bäst in i din livsstil.. Sen tycker jag inte du ska lyssna så mycket på vad andra säger för alla tycker olika.

Lycka till! ;)

Tänk på att det är en jakthund. Om man vill köpa en hund som har detta arv istället för en hund av sällskapshundsras, så tror jag både hund och ägare blir mer harmoniska om ägaren är beredd att utveckla och jobba med hundens jaktegenskaper. (Framförallt, så lär du dig hantera hunden bättre i alla situationer eftersom du vet hur den reagerar instinktivt)

Du behöver inte vara jägare för att träna och jobba med din hund i dessa grenar :)

Lycka till med hundköpet :)

utställning intresserar mig inte i matväg kan det kosta runt 700 ..

Tik skulle jag rekommendera och ska man välja jakthund ska man nog tänka sig väldigt noga för. Det är få jakthundar som kan vara lösa

Tik skulle jag rekommendera och ska man välja jakthund ska man nog tänka sig väldigt noga för. Det är få jakthundar som kan vara lösa

Att det är få jakthundar som går att ha lösa måste enbart bero på att dom inte är tränade att vara lösa på det sättet som husse/matte vill.. eller?

jo det är min första hund men vi har 2 rodesian ridgeback hemma hos pappa.. underbara hundar som jag har funderat på men då en tik eftersom v de 2 hanhundarna har en lite väl stor egen vilja och kan *råka *springa bort..trots hundkurser och så.. minstingen är värst..jag vill ha en hund som jag kan ha lös..

Vill ha en hund som sällskap egentligen är det pojkvännen som ska köpa en och betala för den ..men han fattar ju ingenting om hundar så det blir väll mer jag som uppfostrar den...och fixar så vi får en bra hund..så han int köper nån som man kan anta blir agresiv eller nå..

Eftersom det är jakt i pointern så tänkte jag att de kanske blir lite*blockerade *om det kommer nån kanin eller nå ... men samtidigt så skulle de ju vara så lyhörda så jag tänkte att det kanske kan funka bra ändå..

Kolla de här det är ju mina tre favoraser de ska säljas

http://212.112.161.169/ad_pics_new/30/307956_shl_s.jpg
tillhör annonsen ovan..

de måste ju bli både fina och få bra egenskaper tycker jag om de har bra föräldrar

Att det är få jakthundar som går att ha lösa måste enbart bero på att dom inte är tränade att vara lösa på det sättet som husse/matte vill.. eller?

Jo självklart, men varför välja en ras som är mycket svårar än andra när man kanske inte har så stor kunskap själv!?

Varför icke jaktfolk ska ha jakthund förstår jag inte. Rasen är avlad för jakt och ska så få leva sitt liv.

Man får tänka lite på mer än bara utseendet när man köper hund. Inte bara för ägarens skull utan framför allt för hundens skull.

Nu vet jag ingenting om trådskaparen och hennes intresse eller kunskap. Jag tycker bara att hon ska tänka igenom varför hon vill ha en jakthund innan hon går och gör ett förhastat köp som så många gör.

Det är skillnad på raserna och de är avlade till olika saker. Att man sedan kan träna bort vissa beteenden är en annan sak, men frågan om man får en glad hund genom att göra det. Varför lägga ner massor av träning på något som man nästan kan få gratis på många andra trevliga raser.

och gd e ju så himla fina spec de blå vill hahahaha men de e ju bara att utesluta vi bor ju i en 1:a

Jo självklart, men varför välja en ras som är mycket svårar än andra när man kanske inte har så stor kunskap själv!?

Det är skillnad på raserna och de är avlade till olika saker. Att man sedan kan träna bort vissa beteenden är en annan sak, men frågan om man får en glad hund genom att göra det. Varför lägga ner massor av träning på något som man nästan kan få gratis på många andra trevliga raser.

[/quote]

Jag håller med helt och hållet.. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 021
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar