Funderar på att köpa stoföl..vilken stam för framtida avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Funderar lite på att köpa in ett stoföl (-09)då vi redan har ett eget i samma ålder. Har kikat runt lite här och var och det verkar finnas många fina föl till salu. Vilken stam hade ni avelskunniga satsat på med tanke på ev framtida avel?

Sv: Funderar på att köpa stoföl..vilken stam för framtida avel?

Är det dressyr eller hoppning. Halvblod eller annat? ;)

Det är halvblod jag tänker på och är lika intresserad av hopp- som dressyrstam. Vi har sedan tidigare pållar som tävlat inom båda disciplinerna. Nu är de emellertid lite till åren och stoet har som sagt föl vid sidan. Är förtjust i avkommor efter bl. a de Niro och Roosevelt men även Cardento, Cortez och Feliciano m. fl. Kan det vara bra kort att satsa på? Eller bör man ta "färskare" stam med tanke på vad som kan vara gångbart i framtiden?

Senast ändrad av en moderator:

:) Tack för dina tips!

Cardento är nog ett säkert kort faktiskt. :idea:

Om du skall köpa ett föl för framtida avel hade jag främst tittat på släkten på mammas sida.

Ffa att det finns preserande/mkt lovande syskon till fölet, att mamma har presterat, syskon till mamma, mormor mm mm.

Och hittar du ett sto du gillar typmässigt med prestationer hos mammas släkt som visar på stark nedärvning så hade jag köpt så länge det är hingstar jag känner någerlunda för som pappa, morfar, mormorsfar!

Annars tycker jag att gå på de hingstarna du själv tror på! Det är du som sedan skall tala dig varm om varför de är bra att ha i stamtavlan och ingen annan.;)

Ja, man blir lätt lite velig när man ser alla små fina fölungar/åringar. Men det är som du säger viktigt med mammans arv och prestationer. Vi har i nuläget en unge med gammal svensk stam och är sugna på att även testa "yngre" gener. Känner plötsligt att jag inte har så värst djupa kunskaper beträffande de unga hingstarna eller de utländska...om man jämför med de gamla välkända. Därför tar jag tacksamt emot lite tips som jag kan kolla upp mer...:d

Håller med neve, det finns så mkt fina, bra stammade ungar:laugh: Så välj ett föl med starka prestationer på moderlinjen!!

Ja, det är lätt att stirra sig blind på hingstarna. Modersstona betyder kanske till och med aningen mer för hur de sedan kommer att bli - både genom gener och hur de fostrar. Märker på min lilla att hon iakttar och härmar väldigt mycket, både i beteende och annat...

Jag letar också. Det finns så mycket så man blir helt förvirrad. Dessutom har jag varit ifrån avel ganska länge och sitter fortfarande fast i det gamla träsket, dvs mina äldre favoriter som Irco Mena, Irco Marco, Dobels Cento, Contender, Pilot osv.
Jag sitter fast i 80 och 90talet :angel:

Suttit och tittat på lite avkommor efter C Trenton Z som jag tyckte såg trevlig ut på de filmer jag sett. Kanske inte superkvick men fina runda språng och han verkar ha hjärta och mod. Med lite kvickhet på mammans sida tror jag det skulle bli super. Men jag är ju bara amatör :D

Ja, jag sitter också och tittar på videoklipp samt läser på om nya uppkomlingar eller vad man ska kalla dem....det kanske handlar mer om att jag legat i dvala en tid. Det finns verkligen många fina individer som man undrar över hur de ska nedärva sig inför framtiden:d

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka