Fullpension

B

Borka2008

Här sitter man och nojjar sig.....

Vårat stall, ett kollektiv stall, skall läggas ner. Vi är alla ombedda att flytta.
Inte speciellt kul. Jag och min kille trivs jätte bra i stallet och det ligger på ett bra område, har egen ridbana, spolspilta, täckesrum, uppvärmd sadelkammare, bra ridvägar mm mm. Så vi gråter floder!:cry:
Nå, vi har inget val utan ut ska vi och det är bara att leta på.

Det är bristvara på trevliga stall. Kraven är så klart:
1. Ligga i ett område som inte är allt för långt från våran bostad
2. Ha åtminstonde hyffsade hagar så att de kan vara ute mycket
3. Ha bra ridvägar
4. Annars en trevlig miljö för häst och ryttare
Bonus är: ridbana, spolspilta, täckesrum

Nu har vi hittat ett stall som uppfyller de flesta kraven, ingen ridbana och ligger lite väl ute i skogen för min smak. Det är ett fint stall dock, något dyrare än vårt nuvarande men det inkluderar
1. ett täcke på- ett täcke av service
2. utsläpp vid 08 och insläpp vid kl 16 (på vintern, runt 19-20 på sommaren)
3. Torv, silage, havre, mineraler, betfor
4. utfodring i fyra omgångar

Stall är det brist på, som kan ta emot fler än en häst iaf.
Ut måste vi. Det är lite väl dyrt egentligen för mig, för det blir ökade bensinkostnader också....men det var hemskt fint stall och man behöver koncentrera sig på att mocka och att rida. Thats it!:banana:

När jag skaffa hästen tänkte jag, "ah, men hel pension, det är värt att betala för det. Då kan man ju lägga mer tid på hästen. That´s the shit"

Nu är jag inte riktigt säker på det. Jag är övertygad att all hantering av hästen är viktig. Att man blir ett bättre team och att man får bättre kontakt med sitt djur samt ökar förståelsen för varandra.

Inbillar mig nu att vid helpension kommer jag få sämre kontakt med min pålle.
Är det så? Kan det påverka oss negativt?
:confused:
Jag menar, då jag kommer i hagen för att hämta honom så kommer det ju vara 9 av 10 gånger som jag gör det för att han ska arbeta.
Jag kommer inte speciellt ofta enbart gå ut i hagen för att ta in honom för att han ska få mummsa sitt nattkäk och "natta" honom. När jag kommer gåendes i hagen kommer jag ju inte kånka på ikea kassarna med silage för att luncha dem etc. Det är ju nästan bara då vi ska jobba som jag kommer hämta honom. Han kan tycka det är skönt att komma ut och röra på sig, men han skulle vara minst lika nöjd med att bara få stå i hagen. Han är inte en sådan häst som kastar sig ut för att få arbeta.

Sv: Fullpension

Jag betalar för full service där jag har min häst. Väldigt sällan jag går ut i hagen för att inte ta in honom och rida.
När jag kommer så kommer han glatt springandes och skriker. Det räcker att han ser/hör min bil så springer han till grinden och skriker tills jag hämtar honom.

Det händer att jag ger lunch men det är nog inte ens varje månad det händer. det enda jag gör för honom i matväg är maten efter ridning och de två dagar i månaden jag har utsläppet på morgonen.

Jag har hästen i ett stall där alla fodringar och in/utsläpp ingår, men jag tycker man får mer kontakt med mer tid? Massera, stretch, NH-träna, clickerträna har man mer tid med, sånt är svårare att hinna med om man ska fodra hästar, släppa in/ut osv? Däremot har man ju mindre att säga till om jämfört med i ett kollektivstall, men det har ju både för och nackdelar.

Jag har gjort samma erfarenhet som du, eller ännu värre, jag flyttade från total "gör det själv" till inackorderingsstall. Och visst hade jag lite abstinens i början men det uppvägdes av att jag inte måste gå up 05.30 och åka till hästarna :p

Jag tycker att jag har jättemycket kontakt med hästarna ändå, jag ränner där mycket och träffar dom i stort sett varje kväll, även om jag inte ska rida eller har ridit. Men jag har å andra sidan väldigt nära till stallet.

Är man orolig för det där med matte dyker upp i hagen = jobb så kan man ta in hästen, rykta o ge Betfor ibland o sen släppa ut igen.

jag står i ett inackorderingstall, de sköter foderingar, in och utsläpp, mockning och ombesörjer även tillsyn vissa dagar om man inte kan komma upp till stallet. Jag ser det som positivt. Jag är hellre längre tid i stallet än innan, men har då tid till 100% att pyssla och jobba med hästen. Vi går ut på promenader, masserar hästen, pysslar, borstar, gosar och mycket mer som kan stärka band. Och bara för att man har allting som ingår behöver ju inte ta in från hagen betyda att nu är det jobbigt, ta in hästen borsta, ge en tuss hö och släpp ut igen. Jag visserligen aldrig stått i kollektiv (okej, som mindre, men då hade ju mamma ansvaret) men däremot jobbat i de stall jag stått inackorderad i, och känner att jag får mer kvalitetstid med hästen när allt ingår och jag bara behöver bry mig om hästen och inte allt runt omkring.

tänk på all tid då du förr slet med mockning, fodring, täcken, höhantering - all den tiden kan du nu lägga enbart på din häst! Ta god tid på dej att borsta och pyssla istället för som jag som typ borstar av det värsta och sen på med grejorna och fort ut. Nu kan du ju ta hand om hästen istället för att ta hand om stallet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 522
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 887
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar