Fullblodshingsten Black Diamond

Comfort

Trådstartare
En svart snygg sak:d

hur är hans psyke? lämnar han stort?
Hållbarhet?

ridbarhet?
tidighet?

är han skarp i humöret?

all info ni har!

Sv: Fullblodshingsten Black Diamond

Jag antar att du menar den icke godkända Black Diamond e National Zenith? Såg i alla fall honom på en dressyrtävling nu i höst. Den har väldigt fin ridhästmodell med ganska bra gång. Dock är den i mina ögon inte så fin att jag hade velat betäcka med honom. Men den såg trevlig ut att sitta på och verkade bra i huvudet.

japp det är honom jag menar, och i mina ögon är han fin, fast jag gillar den långa smäckra typen.

Efter som han inte är godkänd för halvblodsavel så finns det nog inte så många ridhästar efter honom. Om jag inte kommer ihåg helt fel så har nog mest betäckt ägarnas egna ston och fullblodsston.

Jag har inte träffat Black Diamond på riktigt men jag har stött på ett par hästar efter honom och de har alla varit trevliga, både till temperamentet som i ridningen. Glöm inte att stoet är minst lika viktig att granska som hingsten. ;) Stoet ger ändå ungefär 60% av sig själv till fölet.

Hittade detta om honom:

Black Diamond fick vid visning på grevagården -99.

Typ: 9
Huvud, hals, bål: 8
Extremiteter: 8
Skritt: 6
Trav: 6
Galopp: 7

Han har en egen hemsida också som du säkert hittar om du googlar på honom.

En fråga från en okunnig: Han är ju som du skriver inte godkänd. På hemsidan finns ett sto till salu dräktig med ovanstående hingst och där står att detta föl får gröna papper i ASVH. Hur går det ihop?

joda det vet jag givetvis, och med tanke på hur ridbarheten verkar vara i denna kommer det inte vara några problem

han är godkänd i fullblodsaveln

Men det berättigar inte till gröna papper i asvh.

Och att den är godkänd för fullblodsavel betyder bara att den har hyggliga löpmeriter, inte alltför stora exteriöra avvikelser och en ägare som är villig att punga ut med alla de tusenlappar det kostar att leda hingsten ett varv i ledvolten när "gubbarna" tittar på den.

En fråga från en okunnig: Han är ju som du skriver inte godkänd. På hemsidan finns ett sto till salu dräktig med ovanstående hingst och där står att detta föl får gröna papper i ASVH. Hur går det ihop?

Det är väldigt enkelt. Stoet som är dräktigt med honom är ett fullblodsto. Alltså blir avkomman en xx.
Han är godkänd inom galoppen.

Det är just den biten som gör det så svårt för icke insatta att hänga med i fullblodsbiten i halvblodsaveln. Till det ena stoet blir grönt till det andra grått. Lite av samma problematik som med de utländska hingstarna som inte har eget godkändande av ASVH men har det i andra av ASVH godkända stamböcker. Blir grönt om stoet kommer hit dräktigt men inte om hon semineras här.

Lite lustigt hur ägaren räknar dressyrindex? Jag får det till att han har 6.33 i gång eller ska den exteriöra biten verkligen räknas med? Det är ju inte ngt bruksprov han gjort utan bara avelsvärderats.

Vad kostar det att betäcka med honom egentligen? Hittade inget på hemsidan, kanske läste för slarvigt.

Tycker det är lite tråkigt att det inte finns en hingst e National Zenith som är godkänd för halvblodsavel längre.

Står på hemsidan och han verka ta samma för alla ston oavsett ras. Om jag kommer ihåg rätt så var det 1500 + 3500 så han är dessutom billig.

Ja det är facinerade, regga fölungen direkt i ASVH = gråa papper och kostar 1000kr
Regga den först i Svenska Galopp för 300kr och sen tilläggs regga den i ASVH för 300kr och vips så ger den gröna papper....

Lite lustigt hur ägaren räknar dressyrindex? Jag får det till att han har 6.33 i gång eller ska den exteriöra biten verkligen räknas med? Det är ju inte ngt bruksprov han gjort utan bara avelsvärderats.

Undrar om det kan vara baserat på studie som gjorts av bra tävlingsshästars exteriör. Som om jag kommer ihåg rätt visade på hur de såg ut och de flesta var långt ifrån perfekta men att det gick att hitta vissa gemensamma saker för olika egenskaper. Är lite luddigt för jag kommer inte ihåg så mycket av det.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 426
Senast: NovaW
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 581
Senast: MiaMia
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V