fullblodshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
Sv: fullblodshingstar

Om du tänkt avla för hoppning/fälttävlan så är mina förslag French Buffet och Come Fast. :bump:

Dom hingstar som varit i avel i år för halvblods aveln är

Blue Talk (kanon trevlig enligt mig, men inte av alla)
Comefast (inget jag skulle använda själv)
Eighty eight keys (lämnar hästar med bra gång, en del säger att avkommorna inte kan hoppa)
Favoritas (Vet jag inte mkt om, men lite liten i mitt tycke)
Goldmine (Ser trevlig ut, men vet ej så mkt om honom)
Homme d`Honneur (Var jag själv inne på att betäcka med i år)
Krius ( Är av många knepig i humöret)
Malvernico ( Vet jag inte mkt om, men en på galopp forumet vet mer)
San Quintero (Snygg hingst som rör sig mkt bra)
Stravinsky (Snygg hingst, som jag inte vet speciellt mkt om)

Jag hade satsat på:

Blue Talk: en del avkommor i ft som är bra

Comefast: själv svår hoppning med segrar och placeringar

Favoritas: Super hoppning med intressant stam. Har ju faktiskt hävdat sig mkt bra i världseliten i hoppning + ett bra temperament

Homme d`Honneur: Jag gillar hans uppsyn.

Stravinsky: Har själv placeringar i svår dressyr och har en mkt trevlig uppsyn

Jag har en tvååring efter Come Fast xx. Hans mamma är efter Nebraska-Utrillo. Meningen är att "lillkillen" ska bli Fälttävlandshäst. Come Fast har ju tävlat Svår hoppning, såg honom faktiskt "live" på Strömsholm på pingsttävlingarna! :d
Lillkillen är kanon i humöret och jag har hört att Come Fast lämmnar "bra skallar" på sina avkommor.
Är mycket nöjd! :D

Har sett en fölis e: Kanudos** som var jättevacker. Han skall ju ha både hoppförmåga och bra gångarter.

Oh Favoritas glömde jag ju!!
Det jag sett av honom från världcupen har varit underbart :love:

Har aldrig hört ngt om att Krius haft problem med humöret :confused: , varken själv eller hos sina avkommor.
Har träffat både honom och massor av hans avkommor massor av gånger och de har alla vart hur trevliga som helst :love: . ( vi måste ha helt olika uppfattning om hästars mentalitet du och jag ;) med tanke på Blue Talk :eek: versus Krius :love: )
Däremot har han ju absolut inte lämnat några större talanger efter sig, vilket man kanske hade hoppats på. :crazy: Jag använde honom själv två gånger men min ena fölunge dog :cry: och andra gången gick märren gall :crazy: , men i dag skulle jag absolut inte välja honom :devil: .

Senast ändrad av en moderator:

Då kan du få höra om en nu då - jag har en mycket knepig häst e. Krius f. 98. Förutom sadeltvång av tredje graden är han knappt ridbar trots att inridning pågått i ett par år nu.

Se där :)

Stackars dig, vad ligger mer bakom detta skräckexemplar?

Sadeltvång är hemska ting :eek: , nedärvdes i rakt nedstigande led mellan en av mina märrar och henne förstfödda men han kom över det någon gång mellan fem och sexårsåldern och tävlar internationell fälttävlan nuförtiden :banana: så ge inte upp.

Kaliber - Brisad.

Min har blivit bättre, förut åkte jag av två ggr per ridtur, men helt bra blir han nog aldrig. Det är en process varje gång man ska upp bara för att kunna spänna gjorden. Annars är han en ängel att hålla på med men han är jäkligt mycket HÄST.

Slipper jag bara fler såna här:
blaa.jpg

så ska jag inte ge upp.

AJAJAJAJAJ :eek: :eek: :eek: :eek: , jag har oxå en sådan där bild men då är det inte lika täckande ner mot baksidan av knät, utan håller sig på låren på båda benen både fram och bak.......

Men nu skall jag berätta något hemskt :o , min unghäst på Strömsholm hade stammen Brisad - Cosmos ** och en idiot att rida in........

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :eek: !

HUR kunde du öht existera med det benet, måste ha varit något så in i :devil: smärtsamt och stelt. Tycker RYSLIGT synd om Elektron.

Satt på ett sto och red framför en hingst som fick kåtslag....... han reste sig och kopplade grepp, runt mig!
Märren var dräktig och inte direkt intresserad och drog efter en stund iväg och jag satt fortfarande fast i ett skruvstädsgrepp och åkte över bakvalvet, vidare över och rumpan ner på marken och under hingsten 650kg tung som trampade på mig.

Senast ändrad av en moderator:

Menar du Brisad-hästen :eek: eller min egen monsterunge :devil: . Monstret :devil: longerade jag innan ridning varenda dag i flera års tid och till slut glömde han ju bort vad det var som var så läskigt..... och jag vill minnas att problemen alltid var värre i vänster varv! :crazy:

Brisadhästen var en av två idioter vi hade i vår kurs ( den andre blev korv :banana: efter en hiskelig olycka :cry: ) och den fick springa i ridhuset var och varannan dag med sadeln på ryggen och bete sig så som en TVÄTTÄKTA "natural born" rodeo häst gör. Till slut en dag kom vi upp på den :bump: och därifrån gick det bättre och bättre. :)

Inget jag sett eller hört själv angående Krius, vet bara att det fanns en tråd på Gnägg har jag för mig, där folk talade om mkt väl hur tokig han var.

Har sett Krius på två hingstvisningar - om jag ägde en häst som uppförde sig så illa så skulle jag inte åka runt på hingstvisningar med den, mycket pinsamt!

Sen kanske han är en bra hingst, det är inte det jag menar men temperamentet verkar inte roligt. Vi hade en häst på skolan e. Krius, han var jättefin att rida men väldigt nervös att hantera.

Men, jag hajjar ingenting, när var detta? Vad har de gjort med honom i Holland?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 409
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg