Fullblodshingst till HOPP-avel?

Grandezza

Trådstartare
Jag försöker hitta en fullblods hingst eller en med mkt fullblod i, som lämnar ädla avkommor, till mitt sto, är det nån som vet nån bra hingst? Som har lämnat bra avkommor, och som har bra ext poäng?? Behöver inte vara stor, men gärna långa ben;)
Är jätte tacksam för svar!:bump:

Sv: Fullblodshingst till HOPP-avel?

Jag vet inte om Roven** blir kvar på Flyinge en säsong till, han är väl ett av det fullblod som har bäst egna hoppmeriter i alla fall.
De övriga xx-hingstar som finns i SWB-avel är väl inte direkt några man hoppar högt av glädje för, ur hopp-synpunkt, även om de kanske har lämnat enstaka bra hoppavkommor.

Haydn har högt fullblodsinslag och har hoppat en del själv. Jag har ingen koll på hans avkommor.
Jaguar Mail har också hög andel fullblod, förärvningssäkra sådana.

Mitt sto fick ett föl e:Haydn977 förra året , långbent, ädel, bra rörelser och mkt hopp i kroppen. Jag är mkt nöjd med den avkomman.
Haydn är klart underskattad en fin hingst med hög fullblodsandel som har svårklassmeriter.
Dessutom har han ganska udda stam och är inte släkt med så många svenska ston.

Haydn har tyvärr låga blup-index, 101 i hoppning och 95 i dressyr.
Kan jämföras med Marwin, som har V, 112 i hoppning och 106 i dressyr.

Senast ändrad:

Om de uppgifter jag fick från Flyinge i höstas forfarande stämmer. Så blir Jaguar Mail kvar ett år till men Roven XX var det kölista på från andra länder som vill låna honom så han ska redan vara borta.

Jag försöker hitta en fullblods hingst eller en med mkt fullblod i, som lämnar ädla avkommor, till mitt sto, är det nån som vet nån bra hingst? Som har lämnat bra avkommor, och som har bra ext poäng?? Behöver inte vara stor, men gärna långa ben;)
Är jätte tacksam för svar!:bump:

VDL Empire har drygt 45% fullblod i sina gener. Jag har själv en avkomma efter honom som snart är 2 år som är väldigt långbent och en ädel häst trots ett rejält möderne. Empire själv har 144 i hoppindex i Holland.

Jag har dock ej koll på hur det har gått med kontraktet på honom 2009, jag tror ej det är helt klart ännu hur det blir, om han blir kvar i landet kanske han inte är i avel här ändå annat än på fryst.

Läste i dagarna på hans hemsida att han skulle vara kvar även nästa år:

"På julafton kom tomten med den bästa julklappen jag kunde tänka mig: beskedet att VDL Empire stannar ännu ett år i stallet hos Niklas Arvidsson och att han kommer att stå till förfogande för Svensk avel!
Detaljerna är ännu inte helt klara men siktet kommer att vara att försöka kvalificera honom till EM i sensommar."

Iof står det ju inget om betäckningssättet.

Senast ändrad:

Då får man gratulera hingsthållaren, och det var även en fin julklapp till de svenska stoägarna också tycker jag, man blir såklart partisk när man har en avkomma;)

Du bor ju inte jätte långt från DK gränsen.Där finns ju flera,bla Esteban o My happy guest den sistnämde är skimmel o finns bara på fryst då han dog i en olycka för inte så länge sedan.

så här ser han ut

Senast ändrad:

Tack för alla svar!!
Jaguar Mail vet jag inte om jag vågar ta, då han väl är 174 hög? Empire däremot gillar jag skarpt, men trodde nog att han inte gav ädla avkommor... Mitt sto har rätt grovt från både far o morfar, så hingsten i fråga måste ha lämnat lättare avkommor...;)

Jag har nog ca 30mil till dk, och stoet i fråga kommer att ha föl vid sidan, så jag åker helst inte såå långt med dem... Men tack för tipset:bow:

Tack för alla svar!!
Jaguar Mail vet jag inte om jag vågar ta, då han väl är 174 hög? Empire däremot gillar jag skarpt, men trodde nog att han inte gav ädla avkommor... Mitt sto har rätt grovt från både far o morfar, så hingsten i fråga måste ha lämnat lättare avkommor...;)

Mitt sto är väldigt grovt, e. Turban Rose-Midas (Maximus) som båda är rejäla herrar, en gång när jag var hos vet. för dräktighetskoll frågade en man om det var en Clydesdale... I tredje led har hon visserligen fullblod, Steinpilz xx, som dock var ett rejält fullblod.
Bilder på Empireavkomman och stoet finns på min hemsida om du vill se dem, men avkomman måste ha förädlats av hingsten.

På Penarpsgårdens hemsida står följande om hans första fölårgång i Holland "För Empires del, 13 föl, lät resultatet ( fritt översatt från holländska) så här: Empire visade en jämn, korrekt och välutvecklad avkommegrupp.
De har långa halsar, välliggande bogar och en harmonisk överlinje. Manken är välplacerad och av god längd. Bakpartiet är välmusklat. Skritten är energisk och god, traven elastisk med bra räckvidd, galoppen flexibel och lätt och de faller lätt in i denna gångart."

Om French Buffet kommer tillbaka så borde han kunna vara ett trevligt alternativ.

Annars får vi väl hålla tummarna att AVN hittar ngn fin fullblodshingst till bruksprovet

Jaguar mail står ju väldigt högt i blod. Ingen personlig favorit, men går ju 160-hoppning. En annan bra fbl-ingst som går svår hoppning finns i Norge, men är litet liten, så det beror ju på stoet som är aktuellt. (Favoritas heter den) Själv hade jag valt en fransk hingst som heter Laudanum** om jag letat bästa hoppblod , finns en mkt fin i Tyskland också som heter Exorbitant**, men tveksamt om den är för gammal nu..

En lite för oprövad hingst kanske Homme de Honneur 1055 men långbent är han i allafall och jag vet flera avkommor rena fullblod som hoppar bra. De är ju inte så gamla så det är ju svårt att säga. Bra temprament .

Favoritas xx är norskägd men står för betäckning på Sprehe i Tyskland. Enligt Sprehe själva hade han väldigt ojämn kvalitet på sin sperma pga av att han nu är 18 år gammal i år, så de avrådde mig från att ta skick till Sverige på honom i år när jag kollade det. Med honom var det bäst att seminera med på "hemmaplan" i Tyskland enligt dem. En bra fullblodshingst för hoppning annars tycker jag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat