Fullblod utan skor?

Sv: Fullblod utan skor?

Jag är väldigt noga, tycker jag att mamma tar för lite eller för mycket så säger jag till. Hästen har inte varit halt en enda gång sen mamma började sko själv, inte heller har hon tappat en enda sko sen dess. Mamma har skott sen i augusti tror jag.

Har också börjat läsa lite om ämnet. Det är riktigt kul och intressant det här med hovar :)

Hej!
Jag anser att alla hästar kan gå barfota. Ingen häst är född med skor. Problemet är när man börjar sko hästarna för då utvecklar inte hästarna en väl fungerande barfotahov. Sen om man en dag kommer på att man ska ta av skorna så "går" det inte eftersom hästens hovar går sönder och den blir ömfotad.
Jag tror att alla hästar kan gå barfota och att även hästar som har haft skor hela livet kan gå barfota. Man måste bara ha tålamod, verka på rätt sätt och låta det ta sin tid för hoven att anpassa TILLBAKA sig till barfotahov.

En av mina hästar har haft skor så gott som hela livet, när han kom till mig tog vi av skorna. Han hade spricka mitt fram på båda framhovarna hela vägen upp till kronranden när han hade skor på sig. När jag tog av honom skorna var han öm i fötterna, hovarna flisade sig och var hade väldigt dålig kvalitet, sprickorna sprack upp och blev lite bredare.
Jag blev livrädd och tänkte att han nog måste få på sig skorna igen. Men jag hade is i magen och väntade några veckor. Hans hovar växte mer än dubbelt så fort som vanligt och jag såg att sprickorna började växa nedåt, fyra månader senare är sprickorna helt borta och han är inte öm i föttrerna mer. Han har hårda fina hovar och verkar tycka det är superskönt att slippa snöstyltor.

Visst kan det vara halkigt innan dom lär sig att parera men detta är endast på is. Barfota är perfekt i snö och man slipper alla styltor.

Jag tycker absolut du ska ge det en chans att ta av skorna.
Lycka till.

jag red förut en fullblodskorsning:love: som var barfota. Det hade han varit i hela sitt liv så han hade inga problem med det. Men om man precis tar av hästen skorna s kanske det är lite ömt men ja tror nog att det går bra till slut. :) Lycka till!

Tänkte bara säga också att hästen inte hlkar så mycket utan skor så jag tycker nog att det är bäst på vintern;)

Jag har ett fullblod som oxå är expert på att trampa sig när man rider ... har oxå tänkt att ta av henne skorna i vinter, vet inte om hon har gått oskodd förut.
Hon har oxå fått lovord av hovslagaren för sina fötter.
Jag tycker att du ska ta av henne och prova ett tag ... får hon för ont är det ju bara att sko henne igen.
Så ska i alla fall jag göra .... Lycka till !!! Mvh Jenny

nä men många är hårt avlade å de föds inte heller med ryttare på asfalt....

Så alla fullblod kan inte gå med skor bara för att det just är fullblod? Jag förstår inte det där resonemanget riktigt. Jag skulle hellre rida barfota på asfalt än rida runt med skor på asfalt, det måste jag dock göra nu eftersom vi inte kommer till skogen annars.

Det är som alla säger att man aldrig kan göda upp ett fullblod till att se ut som ett halvblod bara för att det är ett fullblod :confused:
Allting går förutom nyfödda barn :p

Hon halkar inte alls med bak. Får ett stadigt grep och ser inte ut att spänna sig. Men vi ska inte ta av henne skorna nu, isåfall i sommar, då ska hon ändå betäckas så ha skor på henne då är ganska onödigt när hon inte kommer göra så mycket.

Men vi ska inte ta av henne skorna nu, isåfall i sommar, då ska hon ändå betäckas så ha skor på henne då är ganska onödigt när hon inte kommer göra så mycket.

Låter som en sund tanke,.. och som att du tagit mer notis till vad användarna med många inlägg här har sagt. Lustigt att det plötsligt kommer in en hel hög nya användare med väldigt få inlägg som verkar "predika" exakt samma sak allihopa.

Man får en uppfattning om att det är gamla användare med nya nick och ny strategi.:angel:

har jätteproblem med hovarna på mitt fullblod.. väldigt sköra.. men ja har hört att fullblod kan ha över lag sämre hovar än andra raser.. (detta gäller ju inte alla) men får min häst en tappsko och går i stenig hage i en dag, så är han helt fläkt,, detta ledde till en svår hovböld för ett par år sedan under betet.. det trängde upp smuts underifrån under hov väggen.. så han är helt omöjlig att ha barfota.. (nu syftade ju din fråga på vintertid.. men vi har det rätt skitigt i hagarna nu med.. visst!?) det enda jag kan göra är att ge honom bästa möjliga hovvård , han fick en spricka i somras, men det var inte ett alternativ att låta honom gå utan skor.. då skulle det till 100% bli värre.. men du kan ju alltid prova.. men ett tips är att vara väldigt uppmärksam!

Man får en uppfattning om att det är gamla användare med nya nick och ny strategi.:angel:

Det där förtstår jag inte riktigt, kan du förklara?

Du menar alltså att dom som skrivit har skaffat nya användare? För jag har inte skaffat nån ny användare :confused:

har jätteproblem med hovarna på mitt fullblod.. väldigt sköra.. men ja har hört att fullblod kan ha över lag sämre hovar än andra raser.. (detta gäller ju inte alla) men får min häst en tappsko och går i stenig hage i en dag, så är han helt fläkt,,

Detta gäller precis alla hästar som är barfota eller får en tappsko, oavsett om dom tidigare varit skodda eller inte.

Varför tror du barfotafolket hela tiden tjatar om att deras kunders hästar måste gå i gräshage med absolut inga stenar i????

Förstår du poängen??? Dom förstår den inte och är helt verklighets främmande.

Det här är det sista jag skriver, kanske någonsin på buke. Jag har tappat lusten att vara här inne.

Om det är så att vissa här har skaffat nya användare bara för att dom "undrar" så är det väldigt omoget. Synd att man får så mycket skit bara för att man vill höra vilka som har sina fullblod barfota, jag bad inte om åsikter, eller råd ändå får jag massa påhopp.

Jag är ingen hästägare som exprementerar, jag vet vad jag gör med min häst, har haft henne i 2 år. Hon stod barfota hos sin förra ägare ett tag och också när hon kom till oss fick hon gå barfota i ca 4 månader innan vi skodde henne eftersom vi var sådanna som ansåg att om man tävlar måste man ha hästen skor.

Jag kommer få låta henne vara i vinter sen som jag sa förut kommer hästen bli betäckt, ja nu blir jag väll ännu mera påhoppad. Bara för att så kommer hingsten bli feliciano. Då kommer vi ta av henne skorna, eftersom jag ändå inte kommer rida så mycket och hon mest kommer gå i hagen och ridas i skogen.

Jag har lyssnat på vissa här inne, Mackan tex som jag tycker ger bra konkreta råd och har en trevlig attityd till skillnad mot vissa andra här som skrivit. Man kan ge råd, men då tycker jag man kan vara trevlig, jag må vara känslig och då tycker väll vissa att detta inte är rätt sida för mig så jag ska väll låta bli att vara här överhuvetaget. Så slipper ni mig och min dåliga hästhållning.

Så alla fullblod kan inte gå med skor bara för att det just är fullblod? Jag förstår inte det där resonemanget riktigt. Jag skulle hellre rida barfota på asfalt än rida runt med skor på asfalt, det måste jag dock göra nu eftersom vi inte kommer till skogen annars.

Det är som alla säger att man aldrig kan göda upp ett fullblod till att se ut som ett halvblod bara för att det är ett fullblod :confused:
Allting går förutom nyfödda barn :p

du missuppfattade mig.
när folk påpekar att hästar är djur som ska gå ute dygnet runt å inte ha skor osv... (nu sa inte hon i med. det)
men då menar jag att de föds inte med ryttare å stall å arbete heller... så det är klart att allt inte kan vara naturligt, människan har ju redan lagt sig i.
en häst som är avlad för ridning (löpning) i flera 100 år kanske inte har så "naturliga" hovar längre... eller förutsättningar över huvudtaget att vara 100% "naturlig".

summa: alla klarar inte å vara barfota, men vissa gör det aboslut!
alla behöver inte krafftfoder, men vissa gör det
alla kan inte gå ute dygnet runt, men vissa gör det...

man måste se till individen.

hur det är med din häst har jag inte den blekaste om! Jag är inte sååååå bra på hovar å framför allt, jag känner inte din häst!!! :)

Synd att man får så mycket skit bara för att man vill höra vilka som har sina fullblod barfota, jag bad inte om åsikter, eller råd ändå får jag massa påhopp.

Påhopp??? Ja inte från dom som har mer än 20 inlägg här i alla fall,eller???

Jag är ingen hästägare som exprementerar, jag vet vad jag gör med min häst, har haft henne i 2 år.

Min erfarenhet är att man exprimenterar i mer än två år med en ny häst. Tydligen är det oxå den tiden man anser vara skälig tid i exprimenterande hos dom med nya nick ock få inlägg.

Jag kommer få låta henne vara i vinter sen som jag sa förut kommer hästen bli betäckt, ja nu blir jag väll ännu mera påhoppad.

Jag tycker du gör helt rätt. Du blir väl inte påhoppad???? Som jag förstår det så är det ju ditt sto som senare kommer bli påhoppad.

Då kommer vi ta av henne skorna, eftersom jag ändå inte kommer rida så mycket och hon mest kommer gå i hagen och ridas i skogen.

Det gör du rätt i,, alla hästar som inte "gör så mkt" mår bäst av att vara barfota. Dom som gör mer än vad hovarnas slitage naturligt klarar av mår bästa av att vara skodda. Svårt att förstå detta eller???

Fattar jag så "bara undrar" jag vilka som inte fattar.

Varför tror du barfotafolket hela tiden tjatar om att deras kunders hästar måste gå i gräshage med absolut inga stenar i????

Det har jag aldrig ens hört? :confused: Menar du att det är vanligt att de säger så?
Att en häst fläker sina hovar när den fått tappsko beror ju inte på att den är just barfota utan pga. hur hoven är verkad pga. skoningen och därav hur den ser ut barfota = inte lämpad att gå utan sko. För att en häst ska kunna gå barfota i en hage med grus och sten ska kanterna vara rundade, vilket de aldrig är om hästen gått skodd, då är de vassa och kommer emot marken = fläker sig.

Jag har som sagt mitt fullblod barfota och vi har minsann inte bara rena gräshagar - det går alldeles finfint. Hennes hovar är MYCKET bättre nu när hon går som barfotahäst (rids med Easyboots) än vad hon gick med skor som hon bara slet av hela tiden och fick sämre och sämre hovar av (trots hovslagarbyte två gånger).

Varför ska alla jämt generalisera så? :( Fattar inte och blir så ledsen. De som skor predikar att barfota är SÅ dåligt och de som har sina barfota predikar att skoning är SÅ dåligt.

Kan folk bara inte sluta löjla sig och se till hästens bästa och PROVA sig fram till vad som är bäst för just sin häst? Många tror att hästen inte kan gå barfota pga. att den ömmade så fort skorna kom av. Men konstigt då! Hovarna behöver tid på sig att ställa om sig efter att ha varit skodd. Men sen finns ju hästar som trots många om och men inte kan vara barfota, även om jag personligen tror att fler hästar kan klara sig barfota än vad deras ägare (och hovslagare) tror.

Som sagt jag fick höra (av privatpersoner och hovslagare) att mitt fullblod minsann INTE skulle kunna gå barfota och trots det så är det barfota som fungerar allra, allra bäst på henne.

Min systers sto har också gått med alla möjliga sorters skoningar, beslag etc men varit halt HUR LÄNGE SOM HELST men sen hon blev barfotaverkad blev hon ohalt på mindre en en vecka! :banana:

Och detta trots att vi inte bara har gräshagar. :smirk:

Hur som helst!

Till TS: Lycka till med din häst. Jag tror minsann visst du kan testa att ta av skorna, men förvänta dig inga mirakel direkt och ska du göra det till vintern (trots allt) så köp broddade Easyboots så går din häst säkert på is!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är jättebra om din häst funkar barfota.
Oddsen är dock låga att det funkar för fullblod, de är ofta alldeles för ömfotade.

Mig gör det inget om folk har sina hästar oskodda, så länge man är uppmärksam på att hästen klarar det.

Att jag var tveksam i detta fall var för att hästen haft kotledsinflammationer, hon fortfarande är tunn i hullet och att det inte var en hovslagare som höll i skoningen.

Men et-tjejen, jag hoppas hon tar sig i hullet och blir dräktig.

Jag tycker det är jättebra om din häst funkar barfota.
Oddsen är dock låga att det funkar för fullblod, de är ofta alldeles för ömfotade.

Mig gör det inget om folk har sina hästar oskodda, så länge man är uppmärksam på att hästen klarar det.

Att jag var tveksam i detta fall var för att hästen haft kotledsinflammationer, hon fortfarande är tunn i hullet och att det inte var en hovslagare som höll i skoningen.

Men et-tjejen, jag hoppas hon tar sig i hullet och blir dräktig.

Hon funkar inte barfota. Tog av henne skorna i förrigår, hon halkade runt på en räkmacka med öronen rakt ut, hon hade ont det såg man. Tog in henne och skodde henne direkt. Hon stod en natt utan skor.

Jag tror att hade det inte varit halt så och hon hade kunnat gå i gräshage och vänja sig en helt sommar så hade hon nog klarat det gallant. Men det provar vi nästa sommar när hon ändå inte ska gå så mycket. Hon ska skos bak också för hon halkar lika mycket där. Hoppas bara att det kommer mer snö så man slipper isgatan i hagen efter regnet. Mamma svor och var arg igår för att hon inte orkar sko henne bak.

till hovis .inte vet jag men min hovvårdare har sagt att dom får stöd och kan gå på is om dom är verkade rätt . vi får väl se hur mina hästar klarar vintern :confused: :crazy: :devil: det går nog ska ni se:love:

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka