Fullblod utan skor?

Sv: Fullblod utan skor?

Det är trist att ni inte hittar någon bra men att döma ut alla utbildade pga en inte uppfyllde dina krav är väl lite att ta i?

Jag tycker det är ganska självklart att utbildning innebär att man har mer kunskap. Är du medveten om att eran försäkring inte täcker om din mamma skor själv?

Vi exprementerar inte.

Jag frågade inte om nå råd alls. Jag frågade vilka som hade sina fullblod oskodda inget mer.

Det är trist att ni inte hittar någon bra men att döma ut alla utbildade pga en inte uppfyllde dina krav är väl lite att ta i?

Jag tycker det är ganska självklart att utbildning innebär att man har mer kunskap. Är du medveten om att eran försäkring inte täcker om din mamma skor själv?

Jag har inte dömt ut alla hovslagare. Vi har provat både outbildade och utbildade men ingen har dugit och att åka till klinik eller ett annat ställe är inge bra för hästen. Men eftersom ingen hovslagare vill sko min häst på hemmaplan eftersom hon inte tycker om män, och det är oftast män som skor ja då skor min mamma.

Det är jag medveten om men det är väll vårat eget problem?

Att sko en häst har väll inget med utbildning att göra, det är väll mer känsla och hur man gör? eller hur, och eftersom min mamma skor hästen bättre än närmaste utbildade hovslagare så är det ju en självklarhet att hon skor min häst. Eftersom där jag bor är det 10 mil till närmaste hovslagare och ingen vill fortfarande komma ut till min häst!

Att sko en häst har väll inget med utbildning att göra, det är väll mer känsla och hur man gör?

:eek: Skojar du eller? Så du skulle låta vem som helst sko din häst, om den bara hade "känsla"?? Vad hände med bl.a grundliga kunskaper i hovens anatomi? Hur olika skoninsgssätt påverkar hästen? Om detta inte räknas till utbildning, då vet jag inte vad som gör det....

Okej, så du menar alltså att en utbildad hovslagare som skor alldelles för nära strålen har utbildning i hovens anatomi, och desutom blir hästen öm efter skoningen på grund av det? Är det en bra utbildad hovslagare?

Känsla hade han defenetivt inte, och varför sko en häst om han är rädd för den och måste plägga henne så att hon knappt kunde stå upp?

Han kanske visste vad han gjorde men inte på min häst.

Sen är det ju inte vem som hellst utan min mamma som skor hästen och min mamma har skott väldigt många hästar i sitt liv pluss att hon faktiskt gått en utbildning på Valla tror jag det var, men det var ju ganska länge sen.

Okej, så du menar alltså att en utbildad hovslagare som skor alldelles för nära strålen har utbildning i hovens anatomi, och desutom blir hästen öm efter skoningen på grund av det? Är det en bra utbildad hovslagare?

Det menar jag absolut inte. Har jag ens kommit i närheten av ett sådant påstående? Om du tittar en gång till på vad jag citerat från dig i mitt förra inlägg, så ser du vad det var jag reagerade på... Att du kan säga att "att sko en häst har väl ingenting med utbildning att göra". Det var DET som jag tyckte lät så sjukt tokigt.

Sen är det ju inte vem som hellst utan min mamma som skor hästen och min mamma har skott väldigt många hästar i sitt liv pluss att hon faktiskt gått en utbildning på Valla tror jag det var, men det var ju ganska länge sen.

Ja, men se där! Då har hon ju gått en utbildning! Som det lät i dina inlägg innan så verkade det som hon var helt outbildad.

Senast ändrad:

Ja, men se där! Då har hon ju gått en utbildning! Som det lät i dina inlägg innan så verkade det som hon var helt outbildad.

Jag fick reda på det igår när jag pratade med henne om det här. Hon fick ju sko ganska många hästar där och lära sig men sedan blir det ju som det blir, ryggen orkar ju inte så då slutade hon.

Men nu 15 år senare börjar hon igen.

Dessvärre stämmer det inte - det kan skada att prova. på en häst med historia av ryggproblem och kotledsinfl. skulle jag aldrig experimentera helt på egen hand utan veterinärs inrådan.

Jag har pratat med en veterinär på Ultuna om hennes ryggproblem och kotledsinflammation. Jag var väldigt okunnig när jag fick henne och fattade inte ens då vad sadelutprovare eller analys var. Första månaderna reds hon med en riktigt illasittande sadel och blev väldigt stel i bogen av detta. Kommer inte ihåg vilken sida men tror det var vänster fram, samma ben som inflammationen var på. Och ja jag skyller på mig själv som den dåliga hästägaren jag var då och jag kanske fortfarande är, men jag har lärt mig.

Iaf så tror jag inte att barfota på henne kommer vara negativt, tvärrt om. Funkar det att ha henne barfota kommer hon få fortsätta. Men jag börjar tvivla om det är rätt årstid att börja.

Jag har pratat med en veterinär på Ultuna om hennes ryggproblem och kotledsinflammation. Jag var väldigt okunnig när jag fick henne och fattade inte ens då vad sadelutprovare eller analys var. Första månaderna reds hon med en riktigt illasittande sadel och blev väldigt stel i bogen av detta. Kommer inte ihåg vilken sida men tror det var vänster fram, samma ben som inflammationen var på. Och ja jag skyller på mig själv som den dåliga hästägaren jag var då och jag kanske fortfarande är, men jag har lärt mig.

Iaf så tror jag inte att barfota på henne kommer vara negativt, tvärrt om. Funkar det att ha henne barfota kommer hon få fortsätta. Men jag börjar tvivla om det är rätt årstid att börja.

fast har du rådfrågat veterinär ang. att ta av henne skorna?!
det är ju det jag menar.
jag tycker ärligt att du ska lyssna på de råd du fått. det är ingen som är ute efter dig, men om jag ska vara krass så ja - jag tycker att du experimenterar lite väl mycket med en häst som har så känslig bakgrund som din, och allt som det inneburit för dig problem mässigt. varför i hela friden riskera ngt, nu, en tveksam årstid, och med hästen precis tillfrisknad och igång? jag förstår faktiskt inte riktigt det, varför det skulle vara värt den chanstagningen, om som sagt, det inte är veterinär som rekommenderat att du tar av skorna.

Låt hästen få vara i en form du vet att hon funkar i, låt henne få komma i hull och muskla sig. ju mer experiment variabler du lägger in i ekvationen, desto större chans att ngt går fel. det verkar så vansinnigt onödigt och vanskligt i mina ögon.

Nu börjar jag faktiskt inse att du har rätt. Måste bara peppa mamma att köpa skor först och broddar på gör jag själv. Men hon kommer fortsätta gå oskodd bak. Det har hon gjort hela sommaren och klarar sig riktigt bra bak även nu på vintern, halkar ingenting.

till mig då . tänk dig själv att gå på högklackat en hel vinter . hoven får ju fel vinkel . och du får ont i vaderna hästarnas senor . tänk på det. hellre barfota som hjälper. :devil:

Att sko en häst har väll inget med utbildning att göra, det är väll mer känsla och hur man gör?

Hoppas du inte har samma referensramar när det gäller veterinär och annan vårdgivande personal, det skulle väl se ut det om veterinär behandlade hästen på känsla.:confused: :crazy:

Den som tar hand om hovarna, oavsett det gäller en hovverkare eller hovslagare bör ju ha en utbildning, grunden för en hållbar häst sitter nämligen i hoven. Vid felaktig vård kan hästen få ledproblem av olika slag, kotleds inflammationer samt sen och ligamentsskador.

till mig då . tänk dig själv att gå på högklackat en hel vinter . hoven får ju fel vinkel . och du får ont i vaderna hästarnas senor . tänk på det. hellre barfota som hjälper. :devil:

Varför skulle hoven få fel vinkel med brodd? Det går ju an att fyrbrodda så slipper man ju fundera så mycket på det, då blir det ingen fel vinkel.

eller fundera på hur en brodd fungerar..

Om den gled ovanpå marken skulle den inte göra mer verkan än en sko. Det är just det faktumet att 500-600kg häst trampar NED den i marken som är grejen..

Jag skrev fel. En hovslagare behöver ju faktiskt inte sko bra bara för att han/hon har utbildning. Som denna hovslagare sa att han skodde enligt regelboxen= förkastligt. vet inte hur många gånger jag skricit detta men han la skon för långt in på strålen så den tröck där= hästen blev öm. La oxå ut skon för långt så dagen efter tappade hon den. Plus att han var helt livrädd för hästen och var tvungen att plägga henne ordentligt.

Som jag sa förut det finns bra hovslagare som har utbildning men man behöver inte sko som en gud för det. Man måste ha känsla och veta vad man håller på med. Bara för att man har läst ett antal år Anatomi så betyder det ju inte att man kan allt, det har jag ju sett bevis på ;)

Vissa veterinärer jag träffat vet nog inte heller hur en hingst ser ut. När jag var på en klinik senast så frågade en veterinär om han kunde gå förbi hingsten med en häst. Ehh det är ett sto sa jag. Jaha sa veterinären och fortsatte med att hon såg så kraftigt ut (då var hon som tunnast också), det bevisar ju bara kunnandet där.

Jag har bara träffat 1 veterinär som verkade vettig, resten är kattveterinärer som jag kallar det, de ska fortsätta vaccinera katter.

Sorry det är dessa åsikter jag har, precis som ni har era. Mamma kommer fortsätta sko mina två pollar med ½ år utbildning på solvalla och mycket egen erfarenhet. Och det kanske glädjer er, hästen ska få fortsätta ha skor på sig såklart med brodd, men inte bak, där ska hon gå oskodd. Lämnar min egen tråd nu.

Hej!

Jag har mitt fullblod barfota! Fick höra av hovslagare först att det inte skulle gå för hon hade för tunna hovväggar etc. Men skodd kunde hon ju minsann inte vara heller för de slet hon av precis hela tiden och hovarna blev bara mer och mer förstörda.

Då tröttnade jag och bestämde att ge barfotaverkningen en chans. Och köpte mig då Easy boots - en avskodd häst måste skyddas i början det är rent löjligt att tro att det ska gå på tre röda att hästen blir oöm (för de som verkar tro det och kastar på skor efter ett par stackars veckor igen :smirk: )

Och nu är hennes hovar starkare och finare än någonsin :bow:

Jag kommer ALDRIG mer att sko henne! Och bara för att man har en barfotahäst så innebär detta inte att man måste låta hästen halka runt på vintern :eek: Jag har köpt till fyra stycken Easyboot Epics som har fyra broddar i varje sko och hon kan gå på is utan att halka :bow:

Så lycka till med din barfota häst! :banana:
Hoppas det fungerar lika bra för dig som det gjort för mig och "Lina" (hästen).

Och det är faktiskt min mamma som skor henne.

Både jag och hon resoner ju såhär.
Bättre att dra av skorna för att hon slipper broddtrampen fram hur hon nu lyckas med det på kronranden förstår jag inte. Hon slipper dom där höga styltorna som blir och hon halkar ju precis lika mycket med dom som med skor, brodd och sula. Sula har aldrig funkat, det blir ju styltor ändå.

Jag tycker ni båda resonerar helt rätt, hoppas det är du som sköter verkningen,,

tveka inte för hästen mår super av detta och halkar inte på is gata . :love: lycka till

Kan det ha ngt med att dessa utövare vintertid hela tiden tjatar om hur mkt sand man ska införskaffa och sprida ut i hagarna och på isgatorna???

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka