Fullblod utan skor?

et_flickan

Trådstartare
Nån som har sina fullblod barfota?
Mitt fullblod kommer gå barfota i vinter. Mest för att hon trampar sönder sig på bakhovarna och för att hon trampat sig fram på nåt roligt vis så hon fått en hovspricka som ska få vila.

Hur funkar era barfota?
Tror min tjej kommer klara sig alldeles utmärkt då hon har stenhårda hovar, jätte bra kvalitet.
Travaren ska också få gå utan skor och hon har kass kvalitet så vi får se hur hon klarar sig.

Sv: Fullblod utan skor?

min har superkvalitet å hovslagaren sa att de skulle passa utan skor.. men icke.. hon blev sååå ömfotad... fick kasta på skor igen

Okej.

Min har gått utan skor bak hela sommaren och har runda fina hovar.
Får se hur hon klarar sig.
Det skulle vara skönt att slippa allt tjaffs med broddar, är så trött på allt skruvande hit och dit och hennes broddtramp är inge roliga.

men de halkar ju barfota med......

jag skulle inte våga ha utan skor på vintern om jag ska rida...

kunde inte leda min häst från hagen här om dan, hon var bambi på hal is....

Det handlar inte bara om vilken kvalite en hov har eller vilken ras det är, så enkelt är det tyvärr inte.

A och O är HUR hästen är verkad, om hästen skall förbli oöm eller inte beror ofta på hur hästen belastar och är verkad utifrån individen.

Likaså uppkomsten el. läkandet av diverse hovsprickor och andra problem har sin grund i hur hästen blir verkad.

Har tyvärr träffat många hästar som går och lider i onödan för att de är felverkade utifrån individen både med och utan skor, verkade både av hästägare och hovslagare.

Jag ser och gör ingen skillnad av vem som utför hovvården då jag märkt att det till sist ändå handlar om HUR och inte av VEM.

Fullblodet halkar inte. Hon rejsar runt i hagen som vanligt fast hon har skor fram.

Däremot travaren är som bambi på hal is. Hon tar helst myrsteg.

Även det handlar om hur de är verkade. En skolös hov halkar hur som mycket mindre än en skodd hov utan brådd.

Inget slår ju trots allt skor med fyra brådd i varje, den varianten är ju helt klart överlägsen och enklast. Men allt beror ju på hur man rider också. Jag har provat alla varianter och klarar mig idag utifrån min ridning med en oskodd välverkad häst med skålade hovar med välväxt hovvägg runt om som fungerar som sugproppar även på halt underlag.

Nej det vet jag men kollar jag på travaren som har fötter som verkligen rasar sönder och så på fullblodet så är det skillnad.

Travaren kan inte ens gå utan skor bak på sommrarna vi får se hur det går.

Man måste ju ge dem en chans också, det tar ju ett tag innan fötterna vänjer sig men samtidigt så ska dom ju inte gå och ha ont, det är ju klart.

Grundförutsättningarna har ju olika tid när det gäller övergången, absolut, men en häst med sönderfallande hovar är inte enl. mig inte rätt verkad från början, där brister det nånstans.

Även en välbalanserad foderstat och en väl fungerande mage är av vikt för att hovarna skall må bra.

Jag personligen skulle aldrig använda vintern som en övergångsperiod med att dra av skorna. På vintern är det hårt och fruset i backen och knappast direkt skönt att stampla omkring i. Vid en övergång anser jag att backen ska vara mjuk så hästen får en chans att anpassa sig. De flesta hästar har ganska stora obehag från början i och med barfotagång, inte alla, men många. så att då använda sig av vintern med tillvänjning anser jag vara lite taskigt.

Jag såg bara på varmblodet i fd stallet när dennes ägare fick för sig att dra av skorna vintertid. Den stackars hästen kunde ju knappt gå pga ömhet och backen var hur knagglig som helst. Hade hon gjort det under betesperioden hade knappast hästen haft så ont.

Mina fullblod går utan skor, nu går visserligen alla mina hästar utan skor. Men jag är ingen fanatiker utan med den marken och det mina hästar gör (avelsston och unghästar) så är det ingen som behöver skor.

Nån som har sina fullblod barfota?
Mitt fullblod kommer gå barfota i vinter. Mest för att hon trampar sönder sig på bakhovarna och för att hon trampat sig fram på nåt roligt vis så hon fått en hovspricka som ska få vila.

Hur funkar era barfota?
Tror min tjej kommer klara sig alldeles utmärkt då hon har stenhårda hovar, jätte bra kvalitet.
Travaren ska också få gå utan skor och hon har kass kvalitet så vi får se hur hon klarar sig.

Om den trampar sönder hovarna har den väl inte stenhårda hovar?:confused:

Många fullblod har tunna sulor och platta hovar.= lätt ömma. Väggarna kan vara hårda men sulorna ändå tunna. För många stentramp och annat kan bidra till hovbensinflammationerm förutom blödningar o bölder.

Skulle tro att de allra flesta fullblod som rids måste ha skor. Däremot hästar som inte rids kan ofta gå utan skor.

Senast ändrad av en moderator:

Fullblodet halkar inte. Hon rejsar runt i hagen som vanligt fast hon har skor fram.

Däremot travaren är som bambi på hal is. Hon tar helst myrsteg.

Men det är väl inte glansis då? Det är på isen du får allvarliga bekymmer.

Med brodd menar jag då. Förre vintern stod jag i ett ganska stressigt stall och det var jätte svårt att hålla hästen lugn vid uteritter. Blir hon nervösare är det lättare att hon trampar sig. Annars trampar hon sig aldrig.

Jo men då skippar jag hellre att rida ut.

Hästen trampar sig oftast vid kronranden där det är mjukare. Har testat boots men alla boots jag testat får hon skavsår av så det är ju ingen grej det heller.

Om den trampar sönder hovarna har den väl inte stenhårda hovar?:confused:

Många fullblod har tunna sulor och platta hovar.= lätt ömma. Väggarna kan vara hårda men sulorna ändå tunna. För många stentramp och annat kan bidra till hovbensinflammationerm förutom blödningar o bölder.

Skulle tro att de allra flesta fullblod som rids måste ha skor. Däremot hästar som inte rids kan ofta gå utan skor.

Fullblodet har fått mycket beröm för sina hovar. Hon har små fötter, 00 och runda. Travaren har tunna sulor och platta hovar som du beskriver, hon blir jätte öm. Kunde inte gå utan skor i sommras då hon tog jätte korta trippiga steg så vi skodde henne ganska snabbt igen.

Fullblodet tar sina jätte steg med bak som vanligt, bryr sig inte alls om att hon är utan skor.

Sen tänkte jag inte rida så jätte mycket i vinter heller. Hästen behöver vila upp sig och bara jobbas från marken i våran hage där det är mest snö och ingen is, annars blir det väll mest asfallt och där är det ju bra om hästen är utan skor.

Jag tycker inte det låter som någon höjdaride oavsett om du säger hon har hårda hovar.
vet från det du skrivit tidigare att hon haft problem med muskler och rygg osv. att då dra av skorna och få ev. ömhet därifrån, mitt i smällkalla vintern, gör att du ökar på risken med ytterligare spänningar i rygg och muskulatur, om hästen går och spänner sig pga att det är halt eller att den är öm.

ömfotad het syns inte lika mycket på bak som det gör på fram, så det kan vara svårt att bedöma ordentlig om hästen faktiskt ömmar, om den inte ömmar så otroligt mycket att det är total tydligt.

jag skulle tänka två gånger innan jag tog det beslutet som sagt.
Mitt fullblod skulle jag aldrig ens dröma om att ha oskodd, han har för tunna sulor för att funka med den ridning jag sysslar med och det arbete jag kräver av honom.

Jag vet då att hon kan gå barfota för när hon kom till oss hade hon inga skor alls. Men hon skodde mest för att jag alltid varit sån som säger att skor är ett måste.

Och det är faktiskt min mamma som skor henne. Och snälla inga påhopp bara för att det är min mamma nu, hon är riktigt bra på att sko. Hon skor både Sally och E-t eftersom alla hovslagare vi haft ut är riktigt kassa på att sko.

Både jag och hon resoner ju såhär.
Bättre att dra av skorna för att hon slipper broddtrampen fram hur hon nu lyckas med det på kronranden förstår jag inte. Hon slipper dom där höga styltorna som blir och hon halkar ju precis lika mycket med dom som med skor, brodd och sula. Sula har aldrig funkat, det blir ju styltor ändå. Plus att vi rider mycket på asfalt och skogsstigar. Har bara 200 m grusväg och hon kommer inte ridas lika mycket i vintern som andra vintrar.

Jag kanske är en superdum hästägare men jag tänker alltid på min häst bästa även fast andra kanske tycker det är dåligt så provar jag ju först. Funkar hon inte barfota är det ju klart skorna åker på men man ska ju aldrig säga aldrig bara för att hon är fullblod.

jag skulle tänka två gånger innan jag tog det beslutet som sagt.
Mitt fullblod skulle jag aldrig ens dröma om att ha oskodd, han har för tunna sulor för att funka med den ridning jag sysslar med och det arbete jag kräver av honom.

Min häst har inga tunna sulor och inte rider jag direkt hårt för tillfället och kommer nog inte göra så mycket med henne i vinter då jag tycker att vintern är riktigt hemsk.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka