Sv: Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?
Förra damen var inte speciellt svårfödd egentligen, låg på 85 MJ. Haken med henne var som liksom med så många andra fullblod att FÅ I henne käket. Första månaderna hade honf ri tillg på silage och t 4 kg dygn. Inte alls så road av kraftfoder heller.
Efter ett halvår trillade poletten ner dock och hon började äta silage så det förslog. Åt 10 kg per natt (inne ca 8 - 10 h/dygn) och fritt ute. Och då kunde jag äntligen kapa kraftfodret och slippa jobbet med att försöka truga henne.
Nuvarande herrn är en riktigt svårfödd rackare, 125 MJ stod han på i vintras och gjorde inte direkt något hårt jobb.
Även han är STORA problemet att få i honom mat. Han äter 4 - 6 kg silage på en natt, 4 en normalnatt, 5 en hyfsad och 6 en BRA natt. Petade i sig kanske 5 max 6 kg ute.
Kraftfodermässigt så säger han 'stopp' vid ca 2½ kg kraftfoder totalt per dag, sen vill han inte ha. Så olja, olja och högenergifoder och så mer olja (han stod på totalt 6 dl olja, ovanpå högenergikraftfodret..).
Och största givan till natten så han har hela natten på sig att peta i sig det. Oftast gjorde han det, men inte alltid. Morgonmaten var 0,8 kg/2 liter och det tog honom 45 minuter att plocka i sig, om han åt upp den vill säga..
Vi var nyss på FT-kurs, stod inne nästan hela dagen, några h i hage och så två ridpass/dag då. Hans frukostkraft brukade han petat i sig tillslut framåt sen eftermiddag. Nattamaten fick han 20 och den brukade vara bara petad i vid 23, men uppäten på morgonen. Och då fick han bara SMÅ givor, en liter (0,4 kg) på morgonen, och 1½ l (0,6 kg) på kvällen. De andra, vars hästar sa slurp så var det slut i krubban, var synnerligen fascinerande. Och alla skrattade gott åt mig när jag hela tiden tyckte 'du äter, duuuktig kille!' såfort han fipplade i krubban, och ännu mer när jag sista kvällen lyckligt utbrast 'Han åt upp maten!!'
Han åt under hela kursen, 3 nätter och 3 dagar (kom vid 19 torsdag kväll, åkte vid 18 söndag kväll) kanske 15 kilo hö totalt
Han blir helt hopplös när det finns gräs ute.
Nu är han rundare än nånsin förr och skitfin. Tricket stavas odlad klövervall modell extremt frodig. För GRÄS, det äter han som en hel - häst!
Jag vill inte veta hur det blir i vinter, när han kommer vara i hårdare träning, vill inte vill inte vill inte..
Kanske skulle uppfinna något uberkoncentrerat foder, 10 MJ/deciliter eller nåt
Nästan dagsfärsk bild, som sagt vi tackar extremt frodig klövervall för hullet:
Mer bilder på nuvarande hull, fast under ridning: