Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

Sv: Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

Precis som här då..min ena 2 åring på 155 i mkh väger MER än fbl..
Det är sannerligen inte lätt alla gånger att få upp dessa i vikt!
Dock tycker jag min har fått upp super-aptit just nu!
Det börjar hämta sig.
Jag fodrar med kraffts röda havre (lite fetare än de andra) samt dodson & horrell staypower

Vi har väldigt roligt åt våran fbldam, då hon verkligen är kräääsen.

Har aldrig varit med om en häst som man får truga i kraftfodret.

Dom andra hästarna står och tittar längtande på hennes hink medans hon sakta sakta pillar i sig maten:D

Blir som till barnen "men du kan väl äta lite till".....:rofl:

Förra damen var inte speciellt svårfödd egentligen, låg på 85 MJ. Haken med henne var som liksom med så många andra fullblod att FÅ I henne käket. Första månaderna hade honf ri tillg på silage och t 4 kg dygn. Inte alls så road av kraftfoder heller.

Efter ett halvår trillade poletten ner dock och hon började äta silage så det förslog. Åt 10 kg per natt (inne ca 8 - 10 h/dygn) och fritt ute. Och då kunde jag äntligen kapa kraftfodret och slippa jobbet med att försöka truga henne.

Nuvarande herrn är en riktigt svårfödd rackare, 125 MJ stod han på i vintras och gjorde inte direkt något hårt jobb.

Även han är STORA problemet att få i honom mat. Han äter 4 - 6 kg silage på en natt, 4 en normalnatt, 5 en hyfsad och 6 en BRA natt. Petade i sig kanske 5 max 6 kg ute.

Kraftfodermässigt så säger han 'stopp' vid ca 2½ kg kraftfoder totalt per dag, sen vill han inte ha. Så olja, olja och högenergifoder och så mer olja (han stod på totalt 6 dl olja, ovanpå högenergikraftfodret..).
Och största givan till natten så han har hela natten på sig att peta i sig det. Oftast gjorde han det, men inte alltid. Morgonmaten var 0,8 kg/2 liter och det tog honom 45 minuter att plocka i sig, om han åt upp den vill säga..

Vi var nyss på FT-kurs, stod inne nästan hela dagen, några h i hage och så två ridpass/dag då. Hans frukostkraft brukade han petat i sig tillslut framåt sen eftermiddag. Nattamaten fick han 20 och den brukade vara bara petad i vid 23, men uppäten på morgonen. Och då fick han bara SMÅ givor, en liter (0,4 kg) på morgonen, och 1½ l (0,6 kg) på kvällen. De andra, vars hästar sa slurp så var det slut i krubban, var synnerligen fascinerande. Och alla skrattade gott åt mig när jag hela tiden tyckte 'du äter, duuuktig kille!' såfort han fipplade i krubban, och ännu mer när jag sista kvällen lyckligt utbrast 'Han åt upp maten!!' :angel:

Han åt under hela kursen, 3 nätter och 3 dagar (kom vid 19 torsdag kväll, åkte vid 18 söndag kväll) kanske 15 kilo hö totalt :crazy: Han blir helt hopplös när det finns gräs ute.

Nu är han rundare än nånsin förr och skitfin. Tricket stavas odlad klövervall modell extremt frodig. För GRÄS, det äter han som en hel - häst!

Jag vill inte veta hur det blir i vinter, när han kommer vara i hårdare träning, vill inte vill inte vill inte..

Kanske skulle uppfinna något uberkoncentrerat foder, 10 MJ/deciliter eller nåt ;)

Nästan dagsfärsk bild, som sagt vi tackar extremt frodig klövervall för hullet:

thumbnail.aspx

Mer bilder på nuvarande hull, fast under ridning:

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Vår valack e: Talinum är som en ponny. När vi fick honom hade vi restriktioner från Ultuna att han var tvungen att gå ner minst 30 kg. Han är typen som tittar på en höbal så går han upp...
Måste ligga exakt i foderstat för att hålla honom i bra hull (från att bli fet som en gris alltså).

Eftersom jag helst vill att de ska ha så mkt stråfoder som möjligt får han halm som tillskott som är det enda han inte frossar i sig direkt utan kan stå och pilla i de tiderna han är inne.

Nu ska han på bete och vi får väl se hur det går... och om jag får runt sadelgjorden sen. :-)

Har låtit tillverka extraextralånga gjordar+en liten extraförlängningsmojäng som man kan ha om ngn RÅKAT bli lite MER fetare än vanligt.:idea:
Kan dessutom informera om att många av de smala hästar man kan se ranta runt på banorna skulle blekna om de VISSTE hur mkt mina tjockisar får träna,phu.:confused::eek:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka