Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

Sv: Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

Jag hade ett halvblod med mkt fullblodsinslag som ej klarade bete. Kunde gå ner 50 kg på 14 da´r.
Vet inte om det kunde ha att göra med att den var så högställd- kvadratisk med för kort hals. 178 cm.
Den gamla Holsteinermodellen.

den stora jag har nu kan beta med frambenen ihop.

tunna ston eller om de är i högkondition brukar vara svårare att få dräktiga.

Hade ni något avtal?
Tänkte på att det i Deckermans kontrakt står att fodervärden är skyldig att sköta hästen väl etc. I annat fall borde du kunna kräva skadestånd, då det tagit dig lång tid att få tillbaka hästen i ursprungsskick. Speciellt som djurskyddet reagerade.

Problemet är att vi hade ett hemmaskrivet avtal. Plus att jag inte orkar tjaffsa med dom. Ska skicka dom här två bilderna till henne så kan hon få se själv. Fast jag tror inte dom fattar bättre, hoppas man.
Är ju inte gärna av elakhet man gör något sånt här.

hej camilla ,kim w här ,hur är det ?:p

Hej Kim! Här är allt toppen, hur är det i Hästveda? Såg att mamsens häst inte fick pengar idag. Trist, men vi får hoppas att hon är frisk och glad i alla fall!

hej jo det ä'r bra i hästveda . ska sälja compan som ridhäst nu . hinner inte rida henne som hon vill . vi ska ju ha barn nu igen .så jag vill ha något färdigt. . kram mammas häst mår bra.

Galoppfolk sägs ofta vara konservativa.
Men varje gång det pratas foder på bukes galoppforum så blir man glad. Nästan alla ha "fri tillgång till grovfoder" som bas.
Och så ska det givetvis vara i vårt upplysta tidevarv.

Men bland ponnyfolk (och en hel del halvblodsmänniskor) så är man fortfarande livrädd för hömagar och jobbar med "en näve hö och en stor hink bizarra pellets".

Jag tycker att det här är lite genomgående. Att mycket galoppfolk verkar ha en väldigt sun och modern syn på hästhållning.

Det är kul!
:)

Kära Mats!

Jag är rädd att du gör ett logiskt felslut här! Galoppfolk är fortfarande extremt traditionsbundna. :angel:

Men det är så att vi alltid försökt att få hästarna att äta så mycket hö som möjligt. Jag kan i alla fall inte minnas någon tränare som försökt att ransonera högivorna. Förutom att vissa tränare givit mindre hö på löpningsdagar - vilket i princip inte har spelat någon större roll för de flesta hästar vet när dom ska tävla och då äter dom mindre i alla fall.

Har hitintills ALDRIG haft ett fullblod som inte blivit rund och fin på ett litetkick.
På somrarna får vi till och med fullblod hit som skall GÖDAS upp och bli fina:banana:,en åkte med i fredags ända från GÖTET.:bump:
Hur svårt kan det vara det är bara att se till att de trivs och mår bra och blir utfodrade.Det är som jag brukar säga till hästägare som är bekymrade ,det är inga marsvins portioner utan hästportioner som skall utdelas.:cool:

*kl*

Jag har problem å hålla hullet på mitt nu nyfölade fbl'sto ,eller ja,nyfölad å nyfölad..Hon har en 3 veckors unge brevid sig nu.

Visst,det är ingen katastrof och folk som ser henne irl tycker inte hon ser så illa ut som jag tycker att hon gör.

3 dgr efter fölning
IMG_2047.jpg

detta är ingen bra bild men det är så här man kan se revbenen i vissa lägen,står hon normalt så ser man de inte lika tydligt men när hon t ex står å äter sitt kraftfoder ur en hink så syns de.
IMG_2073.jpg

Grovfoder får jag inte i henne mer än kanske max 1 kg nu,det har hon inte tid å äta helt enkelt för hon måste håla reda på sitt busfrö och även de andra hästarna..:crazy:

Däremot vintertid så äter hon mkt bra och är lätt å hålla hull,så helst skulle man ju vilja ha henne installad året runt men då får hon ju spunk om de andra hästarna sover ute,visserligen äter hon inte bättre ändå under installningen under sommaren.. :crazy:

Senast ändrad:

Galoppfolk sägs ofta vara konservativa.
Men varje gång det pratas foder på bukes galoppforum så blir man glad. Nästan alla ha "fri tillgång till grovfoder" som bas.
Och så ska det givetvis vara i vårt upplysta tidevarv.

Men bland ponnyfolk (och en hel del halvblodsmänniskor) så är man fortfarande livrädd för hömagar och jobbar med "en näve hö och en stor hink bizarra pellets".

Jag tycker att det här är lite genomgående. Att mycket galoppfolk verkar ha en väldigt sun och modern syn på hästhållning.

Det är kul!
:)

Har funderat på hur vi fodrar våra hästar medans jag har gått och tagit hand om det som blir kvar!:devil:

Det är nog så att vi är så konservativa att vi aldrig riktigt lämnat hö, havre och vattenstadiet! :angel:

Minns på åttitalet, då kom det försäljare från KRAFFT och satte upp en massa silos för pellets på Täby men dom försvann en efter en. Men jackorna var fina!:D

Själv kompletterar jag visserligen havren med behandlat korn och majs, produkter som inte var vanliga/fanns förritiden. Och jag köper färdig hackad lucern i stället för att stå och dra en slö hackelsemaskin. Melassen är utbytt mot betfor men det är väl de mest revolutionerande förändringarna jag gjort sedan jag lärde mig att fodra hos Swartling, Thorngren, Nordkvist och Bengtsson!:o

Senast ändrad:

*kl*

Jag har problem å hålla hullet på mitt nu nyfölade fbl'sto ,eller ja,nyfölad å nyfölad..Hon har en 3 veckors unge brevid sig nu.

Visst,det är ingen katastrof och folk som ser henne irl tycker inte hon ser så illa ut som jag tycker att hon gör.

3 dgr efter fölning
IMG_2047.jpg

detta är ingen bra bild men det är så här man kan se revbenen i vissa lägen,står hon normalt så ser man de inte lika tydligt men när hon t ex står å äter sitt kraftfoder ur en hink så syns de.
IMG_2073.jpg

Grovfoder får jag inte i henne mer än kanske max 1 kg nu,det har hon inte tid å äta helt enkelt för hon måste håla reda på sitt busfrö och även de andra hästarna..:crazy:

Däremot vintertid så äter hon mkt bra och är lätt å hålla hull,så helst skulle man ju vilja ha henne installad året runt men då får hon ju spunk om de andra hästarna sover ute,visserligen äter hon inte bättre ändå under installningen under sommaren.. :crazy:

Lugn aptiten kommer! Så fort hon vågar släppa lite på fölis så börjar hon äta + att fölis börjar snart äta lite själv och då gäller det att vara snabb ner i kraftfoderhinken annas har fölis ätit upp det.

Har funderat på hur vi fodrar våra hästar medans jag har gått och tagit hand om det som blir kvar!:devil:

Det är nog så att vi är så konservativa att vi aldrig riktigt lämnat hö, havre och vattenstadiet! :angel:

Minns på åttitalet, då kom det försäljare från KRAFFT och satte upp en massa silos för pellets på Täby men dom försvann en efter en. Men jackorna var fina!:D

Det är just det jag menar.
Färdigfoder med icke deklarerade ingredienser är väl det mest omoderna som finns. Hö + havre har ju en global renässans av sällan skådade mått om man följer det som skrivs.

Galoppfolk är inte hälften så konservativa som man själva tror.
Jämför med ponnyföräldrar..

Där snackar vi inskränkthet!

Jag har mycket pyssel för att få min fullblodsherre att äta ordentligt. Delvis hitta foder han tycker om och sedan få honom äta upp, han är kräsen och inte särskilt matglad. När jag köpte honom för ca 3 år sedan vägde han runt 420 (bra skick) och nu väger han 450 (jättefin i kroppen med "hingsthals", som de i stallet säger/skämtar om). När han får arbeta och tränas mår han bra och äter bra, men det går väldigt fort neråt om han blir stående. 4-5 dagar på Ultuna och han tappade ~30 kg. Förrförra sommaren när han var konvalicent länge såg han ut som ett spjälstaket, allt var extremt markerat och revbenen syntes konstant. I genomsnitt äter han 5 kg hösilage/dag (fri tillgång) och det verkar han stå sig på. Till skillnad från mitt halvblod (50% fullblod) som är alldeles för smal just nu trots att han får 15 kg hösilage och stora mängder lucern.

Ja :crazy:
Det är mindre än vad min c-ponny åt (hon vägde visserligen ungefär lika mycket, 420 kg).

Har tyvärr inga nytagna uppställda bilder på honom där man ser hur han ser ut ordentligt men det finns ju äldre bilder lite överallt här på buke (där han inte heller är fy skam även om tom jag som blir hemmablind ser skillnad nu, till det bättre)

Till piffpuffen:
Så jävla tråkigt att folk inte kan ta sitt ansvar som fodervärdar! Det gör ju bara att folk som är seriösa, duktiga fodervärdar lider av det eftersom dom "oseriösa" bara missbrukar det. Så jävla tråkigt att man ska vara "tvungen" att vara så jävla misstänksam när det gäller att låna ut sin häst!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka