Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

D

Dwight

Ni som vet, verkar de svårare att hålla hull på än andra raser:confused:? Tycker det torde vara som hos andra- på individnivå.
Någon som har/har haft ett svårtfött fullblod med bilder före och efter?

Sv: Fullblod=svårfödda. Sanning eller myt?

Jag har Sveriges två fetaste galoppörer så jag har snarare problem åt andra hållet. Men när jag jämför vad min granne fodrar sina - feta - ridhästar så får mina minst dubbelt så mycket mat. Så fullblod i träning kräver MYCKET mer mat än en normal ridhäst! Gärna uppdelat på ganska många fodertillfällen. Mina får kraftfoder 4 gången om dagen, fri tillgång till hö och under grässäsongen går dom i gräshage ungefär 6 timmar om dagen.

Sen vet jag inte om det hjälper dig!

Min år 2004: inköpt som 4 åring precis hemkommen:

NyinkptGosse2.jpg

2007 - längst till höger:
bb0e9430.jpg

2008:
April2008061.jpg

Han är mkt lättfödd, har aldrig haft problem sen jag väl fick upp honom i hull från när han kom.
Så länge han har ett gott grovfoder håller han sig väldigt lätt i hullet. Aldrig gett ngra konstigheter eller krångel som tillskott eller ngra special kraftfoder osv. Han blir snarare lätt åt det lite för runda hållet, bilden från i våras 2008 ser man skillnaden på magen, som var snyggare 2007, men han har varit skadad under hösten och då blev det lite "kagge" på magen som jag hoppas försvinner nu när han är igång igen för fullt.

tillägg: ang. den knotiga uppenbarelsen till vänster i mittenbilden så var den nyss hemkommen och hade löpt många år sen inte långt tillbaks. ser helt annorlunda ut idag, även om den aldrig blir så lättfödd som min herre.

Senast ändrad:

Jag tror att fullblod "rasar" fortare än en del andra raser om dom får fel foder/brist på kunskap.

Nedan är en bild på mitt fbl sto som hon såg ut när jag hämtade hem henne från fodervärd i januari. Då var det djurskyddsinspektören:eek: som ringde mig och tyckte att jag skulle hämta hästen. Inte SÅ kul att upptäcka detta när jag hela tiden haft kontakt med fodervärden och denna person säger att allt är bra:mad:
20773953.jpg

Nästa bild är tagen igår, då har jag haft henne i 4 månader så det går åt rätt håll. Tyvärr har jag inte hunnit rida som jag skulle vilja pga av två små barn plus att jag är gravid:)
20773892.jpg

Min är väldigt lättfödd men rasar otroligt fort när hon väl gör det, märktes direkt när hon skadade sig och i våras när gräset börja komma upp då hon hellre gick och plocka i de istället för att äta hö.

Juni 06
5.jpg

Ca 4 veckor efter en skada
1.jpg

December 06, tog bort allt kraftfoder och vila 1 vecka när jag var på semester, kom hem och fick köpa en 15 cm längre sadelgjord för den jag hade gick inte runt!
bulle.jpg

2 månader senare, tyvärr väldigt dålig vinkel.
extrior.jpg

Senast ändrad:

Min vägde 420kg när jag köpte henne, SMAL... Fick mycket mat, fri tillgång på hö (analyserat å bra).

2.5år efter att jag köpte henne så var det som att hon gick över en tröskel och blev mer lättfödd.
Nu får hon 10kg hö + 2kg fiberg. Rund och fin, ute i hagen ca 8-17 (längre på sommaren) med kompisar, rids/tömkörs 6 dagar i veckan (inte SÅ hårt).

Som många andra säger, när hon tappar så går det fort, men idag är hon lättare att få tillbaka till bra hull, förr var det en mindre katastrof hon tappade.

Juni 05
oki05.jpg

Maj 08

Nej, jag upplever inte fullblod överlag som svårfödda, även om vissa individer kan ha lättare att falla ur, ofta de mer psykiskt känsliga, som lättare stressas. Tex en häst som behövde jobbas för att hålla hullet, oavsett mat, den behövde rutiner och trygghet för att må bra och därmed hålla hullet. Men såna hästar finns bland halvblod tex också, jag känner till halvlbodn utan minsta inslag av fullblod att tala om, som faller ur lätt, när det sker för mycket förändringar runt dem.

Sen beror det på vad man ger för mat och hur mycket energi de gör av med, naturligtvis, beroende på vilket arbete som krävs av dem. Som ridhästar och i ridhästtillvaro tycker inte jag att fullblod är svårfödda alls, men vissa människor som är lite rädda för deras lite kvickare reaktioner och vakenhet drar ner på maten för att få hästen "lugnare" och det är självklart att en hungrig häst blir mager:crazy::(:eek:

Ja din var "smal", men den var inte så tunn, den hade bara inte fettet mellan musklerna som en häst som inte är i träning har. Den var musklad som en galopphäst och det är ju skillnad på det och hästar med det fettlager som hästar som enbart är ridhästar på hobbynivå tex,. har. Det runda som finns senare på bilderna är ju mer utfyllnad av fett och kanske även en del andra typer av muskler.

Menar inte att det är fel, hon är jättefin,:D men hästar i full träning och ridhästar har ju helt olika utseende, men det vet du ju:idea: En galopphäst med mest muskler är inte mager. Din kunde ha haft lite mer över revbenen dock, av lite hull o främst muskellager:laugh:

Håller med! Men hon var för smal, och omöjlig att få upp i vikt = byggde inga snygga muskler... Har en bild från september samma år, då var hon visserligen MYCKET finare (mer tränad dessutom).

Som hon är nu är jag ganska nöjd, det är överlinjen jag vill få upp, och den kämpar vi med! "Kaggen" har hon iaf :angel:

Lite OT kanske men skulle ni tänka tanken att betäcka när de är tunna?

Men gud så hästen såg ut :eek:

Bra jobb du gjort iaf, det ser ut som om det gått fort!

TS: Min nya föll ur på en gång när vi fick hem honom, förmodligen var han mer intresserad av annat än av maten ;)

Dock gick det fort att fodra upp honom (går på 3.5 kg havre samt fri tillgång på hösilage) och jämför jag med min arabvalack som varit ett vandrande skelett i fyra års tid så har det gått mycket fort! 3.5 kg havre tycker jag inte alls är mycket (lillkillen på 153 fick 5 kg ett tag..) så jag har varit positivt överraskad hittills!

Ja, om jag visste att den skulle få bättre hull med tiden + att jag var säker på att det inte var något "sjukligt".

Fast, det är ju inte så säkert att de tar sig om de är i ett visst skick!

Jag har lite problem med att få upp mitt fullblod i hull. Han får stor mage bara av att titta på gräset som börjar växa upp men är knotig över rygg och bak trots att jag försökt med allt! Någon som har tips? :confused:

Till piffpuffen:

:eek::eek::eek: fasansfullt så din såg ut. Det måste vara straffbart:mad:

Jag har ett lättfött fullblod, blir trackad i stallet för att han har mage.

Nu äter han inte så mycket men jag håller honom på mycket protein. Sen är han i princip bulimisk på gräs.

Men den stora poängen är väl att en galoppör i kondition gör av med så mycket energi att det inte går att jämföra med en ridhäst. Och om galoppören tappar aptiten så går det snabbt.

Till piffpuffen:

:eek::eek::eek: fasansfullt så din såg ut. Det måste vara straffbart:mad:

Jo tack jag vet:mad:

Jag kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG låna ut en häst på foder igen.
Dels var hon bara skinn och ben men det fina var att den enda muskeln hon hade var underhals:crazy:
Första gångerna jag red henne var jag VÄÄÄLDIGT fundersamt på vad f*n dom hade gjort. Hon var som en VBL-travare direkt från banan. Superstressig, helt stel (gick inte att ställa en millimeter) och stenhård i munnen.
Innan jag lämnade bort henne red jag henne i form på nästan lösa tyglar.

Då påstår dom att dom ridit för instruktör och tävlat:eek:

Ja j*vlar!

Men nu mår hon bra. Är jättetrevlig att rida, mjuk och fin i munnen och lugn (ibland:D).

Tur att hon inte verkat ta någon bestående skada.

Nopps jag väntar tills nästa år att betäcka min tant. Hon har fullt upp med att få ordning på sin egen kropp. Tycker inte man ska "belasta" dom ännu mera. Även om det är tråkigt att vänta så har man igen det sedan tror jag.

Hade ni något avtal?
Tänkte på att det i Deckermans kontrakt står att fodervärden är skyldig att sköta hästen väl etc. I annat fall borde du kunna kräva skadestånd, då det tagit dig lång tid att få tillbaka hästen i ursprungsskick. Speciellt som djurskyddet reagerade.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka