Fullblod överlag svårfödda?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Havannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 880
H

Havannis

Jag köpte ett fullblod i Aug. 08 från galoppbanan, en super trevlig häst som är cool och allt ridmässigt, men himmla svårfödd! Jag har haft hon nu exakt 1år och hon har ju självklart gått upp i vikt sedan hon klom för då hon kom var hon ett levande staket och det säger ju dom som såg hon också då hon kom till mig att hon var ju inte tjock direkt.. Nu ser hon ju ut som en häst iallafall, men för att bygga muskler måste hon ju ha lite att ta av också. Jag har hellre en häst lite för fet än till gränsen för mager!!

Jag tycker ajg inte gör annat än att ge min häst mat och jag har avmaskat hon(då det visade sig nyss att hon hade både blodmask och bandmask), men hon har svårt för att lägga på sig som X-tra kilona som behövs, för hon bör definitivt lägga på sig mera men hon vandrar väldigt upp coh ner i hullet också. Ibland så ser amn att ojj, hon har lagt på sig lite sedan et tag senare har hon nästa gått ner lite igen. Så väldigt svår att hålla i ett bra och jämnt hull..

Jag har hört och vet folk som också har fullblod som haft samma problem som mig. är dett inte ngåot ovanligt att fullblod är svårfödda?

Jag vill höra om någon anann har samma problem eller om det tar ett bra atg innan dom riktigt lägger på sig i hullet!!

Mvh Jessica

Sv: Fullblod överlag svårfödda?

Man skall vell inte behöva ge sin häst mer än 4-5kg kraftfoder på en dag??
För jag har också hört att fullblod behöver oftat extra mkt kraftfoder, men 4-5kr MINSt på en dag? :O!!!!!!!

Fullblod är svårfödda men ger man de tillräckligt med mat är det inga problem. Min är aldrig varken fet eller smal, finns ingen anledning.

Allt beror på hur bra hö du har. Men med ett "normalhö" som min häst äter ca 12-13 kg av måste jag ge ca 2-3 kg kraftfoder för att hålla henne i ok skick.

Fullblod är svårfödda men ger man de tillräckligt med mat är det inga problem. Min är aldrig varken fet eller smal, finns ingen anledning.

Allt beror på hur bra hö du har. Men med ett "normalhö" som min häst äter ca 12-13 kg av måste jag ge ca 2-3 kg kraftfoder för att hålla henne i ok skick.

Min häst får fritillgång på hö även på sommarbetet, alltså ÅRET OM. Vi producerar vårat eget hö och säljer även till en hel deöl hästmänniskor som tävlar både inom ridsporten och trav. Vi brukar även sälja hö till granngården, som dom sedan säljer i affären! Jag har ej ngn analys på höet mina föräldrar har vell det men då borde vi vell ha bra hö tycker man!?

Ta analys, både på torrhöet och på hösilaget som hon äter vintertid, eller ännu bättre ge henne fri tillgång på torrhö, då behöver hon äta mindre för att få i sig lika mkt.
Och sätt munkorg på tjockpåwnien! :angel:

Mitt fullblod som hade gått löp hade en mkt god aptit och höll sig lite i överkant när det gällde hullet. Hade fri tillgång på hösilaget och fick nästan inget kraftfoder. Mycket bra hovar.

Delvis KL

Ja det finns alla sorter och man kan räkna upp hur många som helst hästar som är åt ena eller andra hållet.

Det finns väldigt lättfödda fullblod och mer svårfödda. Överlag behöver dom oftast mer mat än halvblod, det beror nog på en massa saker omkring dessutom, hur hästen mår, trivs, jobbas osv.

Ofta kan man tyvärr se att folk tycker hästen är "nervig" ger mindre mat och hästen tunnar ur och beteendeproblemen ökar:crazy: hungriga hästar blir jobbiga:cool: Fullbloden behöver ofta mer mat som sagt, och man får inte vara så rädd att ge kraftfoder, dock ska det inte behöva vara minst 4-5 kg det varierar ju med hur bra grovfoder man har och hur mycket hästen arbetar.

När de kommer från träning har de varit uppe i stora mängder kraftfoder coh det kan vara svårt att få i tillräckligt mycket grovfoder för att kunna dra ner kraftfodret, hästen äter inte helt enkelt, den får inte ner det. mindre givor oftare är då bättre än fri tillgång, om hästen ändå inte äter, samt dra ner successivt på kraftfodret.

Men ska man ha fullblod måste man vara beredd på att ge den mat som krävs, alla är inte lättfödda.

Enl. min erfarenhet så tycker jag inte att fullblod är svårfödda de behöver bara ett annat fodertänkt. De allra flesta sätter sin fullblodshästar rena som korsningar på en skyhög smrpkvot och ändå tar sig inte hästarna mer än till en viss gräns ibland inte ens det.

Ofta så fungerar det att vända på steken, ge en lägre smrp kvot, högt med MJ och normalkvot på proteinet och ett högfetthaltigt kraftfoder. Strunta i kvoten för ett fullblod kan behöva så mycket energi men bli fin på liten protein att kvoten inte blir vad man anser är rätt.
På kallblod får man ofta göra tvärt om för att få rätt, lågt MJ men hög SMRP kvot för att det ska bli bra eller bättre.

En grund på fri tillgång av grovfoder räcker långt till att börja med och därifrån sedan se om eller vilket kraftfoder som kan tänkas bli bäst.

kl

Och miit fullblod har blivit svårfödd på "gamla" dar. När han var i träning fick vi passa honom hela tiden för att han inte skulle bli för tung men nu när han bara promenadrids så faller han ur jättelätt.

Men mycket av det började efter att en sk "hästtandläkare" filat ned tänderna på honom..............

Jag köpte ett fullblod i Aug. 08 från galoppbanan,

Det kan ta ett tag för en galopphäst att ställa om sig från tävlingshäst till 'hobby-häst'.
Min tjej tog det ungefär två år för. En rund och go tjej har hon blivit :love:
Man får ha tålamod. Och mycket hö.

Men vad skulle ni ungefär ge ett svårfött fullblod för kraftfoder?
Sedan det där med grovfodret, skall jag ge torrhö helt istället för hösilage? är det bättre på en svårföddhäst?

fullblod är mer svårfödda sen fär det säkert olika från häst till häst. Men fullblod ligger på den "svårfödda delan" när man skall räkna foderstat.. Om hästen får i sig det den behöver i MJ och smrp i höt/hösilage så kanske det inte finns någon anledning till att ge kraftfoder.. Hur mkt jag skulle ge beror helt enkelt på vad höt/hösilaget har för värden.

Har inte hört att något skall vara bättre eller sämre, men man behöver ju inte ge så mkt hö för att hästen ska få i sig den TS den behöver. men som sagt värdena på hö hösilaget är viktigt för att veta vad man ska ge

Tänk på att det är minst lika viktigt att Z inte överviktig som att M går upp i vikt.
Du måste verkligen göra något åt det, köp en sån dära greenguard eller ha höet/hösilage så att Z inte kommer åt att äta lika mkt.

Jag skulle ha gett hö men då måste du ha något skydd för det så itne regn och snö kommer åt det sen, för då är det bara att kasta.

Bygg ett foderbord typ liknande som jag har. Dom är guld värda.

gärna fler som får säga vad dom tycker om vilket typ av hö man skall ge till en svårföddhäst, torrt hö eller hösilage? och då menar jag året om!

Det spelar ingen roll. Ge det den tycker bäst om. Innehållsmässigt är det sällan nån skillnad.

Knepet är att få i den mycket näring per kg foder. Ofta funkar tex krafft sport eller något annat med högre näring i bättre än vanliga sorter. Olja är toppen också, jag ger ca 2 dl rapsolja om dagen. Massor med energi och lättsmält.

lägger mej i, kanske OT...

Är det den som är hingst? Det är inte så att just att han bara promenadrids gör att han blir svårfödd, att han behöver mer aktivitet för att vara mer harmonisk?

Jag undrar bara eftersom hingsten jag hade var det så med, ju mindre arbete ju mer föll han ur:crazy: När han arbetades ordentligt som han behövde så åt han bäst, och tillgodogjorde sej maten bättre:bow: Han hade ett ganska högt aktivitetsbehov (som många fullblod har jämförelsevis) och trivdes inte utan en viss mängd arbete. Med sitt vanliga jobb blev min lugn, rund och go:idea:

Är det den som är hingst? Det är inte så att just att han bara promenadrids gör att han blir svårfödd, att han behöver mer aktivitet för att vara mer harmonisk?

Jag undrar bara eftersom hingsten jag hade var det så med, ju mindre arbete ju mer föll han ur:crazy: När han arbetades ordentligt som han behövde så åt han bäst, och tillgodogjorde sej maten bättre:bow: Han hade ett ganska högt aktivitetsbehov (som många fullblod har jämförelsevis) och trivdes inte utan en viss mängd arbete. Med sitt vanliga jobb blev min lugn, rund och go:idea:

Absolut så är det så. Tyvärr är det stört omöjligt att hitta medryttare när man bor så "off" som jag gör och helt utan faciliteter. Förhoppningen är att vi ska kunna träna lite ordentligt från och med måndag. Även om jag knappt har någon sadel som passar just nu när han är så omusklad.

Det stora problemet med honom är att han drar ned sitt höintag tilll ett minimum så snart det första gräset börjar spira, han anser att han mycket väl klarar sig på bara gräs, matte anser annorlunda.........
Har gett honom fri tillgång på hö och lucern halva dygnet hela sommaren men man kan inte tvinga dem att äta tyvärr så nu är han sorgligt tunn i sin överlinje men jag har satt honom på MaxEglow så får vi se vad som händer när han börjar arbeta.

det akn nog stämma min häst lite med! fast min häst är bara 5år men nu när du säger det så, så minns jag ju faktist att förra ägaren sa till min häst att hon var nästan alltid "tjockare" då hon var igång ordentligt annars som du säger föll hon som ur..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka