Fullblod överlag svårfödda?

Sv: Fullblod överlag svårfödda?

Men du har väl din häst på lösdrift året om?(läste i en annan tråd du har) Det om något är väl inte så jättesmart om man har en svårfödd häst som dessutom lätt fryser.
Det förstår du väl själv? :confused:
Stalla upp hästen så går nog hästen lättare upp i vikt. :idea:

:bow::bow: Kan bara hålla med.

Har haft två fullblod..

Vad jag har fått för uppfattning så tycker jag personligen att fullbloden är tunnare än andra raser.
Det är ju galopphästar och ska både vara smäckrare och lättare än många andra.

Det kan ju också vara andra faktorer som spelar in, stress m.m.

Lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Var det inte den som hade mycket bandmask? I så fall förklarar det en stor del av "svårföddheten".
jepp edt hade hon! :/ och nyligen är hon avmskad också :/

men hur lång tid kan det ta innan man kan börja märka resultat efter avmaskning?

Men du har väl din häst på lösdrift året om?(läste i en annan tråd du har) Det om något är väl inte så jättesmart om man har en svårfödd häst som dessutom lätt fryser.
Det förstår du väl själv? :confused:
Stalla upp hästen så går nog hästen lättare upp i vikt. :idea:

Det stämmer nog rätt bra det där.. Du ska inte göra iordning stallet och ha henne inne i vinter? Jag kan komma me hammarn :P

Det är väl nästan en månad sen du avmaskade henne? Då borde du ha märkt nån skillnad. Rätt stor skillnad åxå, kan jag tycka...

Nu har jag en yttligare fråga till alla!

jag ger mitt svårfödda fullblod kornkross, Krafft Groov 125, sojamjöl.
+ att hon har FRI tillgång på hösilage/hö med bra värden!!!

Men i vilken mängd tycker ni jag kan ge av allt från kraftfodret?

Beror lite på vad det är för värden på grovfodret. Bra värden för en lättfödd ponny eller bra värden för en dräktig märr?

Beror lite på vad det är för värden på grovfodret. Bra värden för en lättfödd ponny eller bra värden för en dräktig märr?

Jag har ej exakta värderna framför mig, men "bonden" som har slått det höet och folk som brukar köpa det höet av oss (b.la Granngården) säger att vi har bra hö! Men skulle kunna gissa värden för ett dräktigt sto. Vi säljer hö b.la till högpresetande travhästar och tävlingshästar i allmänhet!

men jag jag har ett väldigt VÄLDIGT svårfött fullblods sto på 5år (gått löp) och hon är nyligen avmaskad från bandmask och raspad tänderna på osv.. Så masken har ju gjort i det hela att hon blivit väldigt svårfödd. men nu är hon avmaskad och hon har gått upp sedan jag avmskade hon från bandmasken.

Men mitt problem är vell lite av i vilken mngd man skall ge av Krafft Groov 125 och kornkrossen och sojamjölen som jag ger nu i kraftfoder?

För innan gav jag hon ko pellets och visst det funkade på mitt förra halvblod, hur bra som helst!!! Men inte på mitt fullblod osm jag har nu och nu har jag börjat med groov 125 men i vilken mängd skall jag ge? och om hon nu får groov 125 i vilken mängd skall hon då få av kornkrossen och av sojamjölen?

Repeterar hon får fri tillgång på hö/hösialge!!

sedan så vill man ju heller inte gett ca MINST 6kg kraftfoder till mitt fullblod som jag har vart tvungen att gjort, eller ja ca 35-40 liter foder fick hon per dag!!!!!!!!!!!!!

En häst skall inte behöva äta den mängden so skall leva på grovfodret och man vill ju inte heller pajja magen på stackarn heller, då hon inte är "gjord" för att leva på enbart kraftfodret.

Det går inte att råda ngt angående mängd och av vad om det inte finns ngn analys av grovfodret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka