Fullblod och semin

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
M

Madelene

Har för mig att jag läst någonstans att fullblod ska betäcka "naturligt" och inte får använda semin, stämmer detta verkligen?
Jag vill betäcka mitt fullblodsssto, men eftersom hon är svårtransporterad så vill jag gärna inseminera, men blir ju osäker om man får det. Vill inte ha något annat än en renrasig avkomma!

Anlita transportbolag!...även svårlastade hästar brukar vara lättare att få upp i en lastbil! ;)

Skall du ha en avkomma som skall starta inom galoppen så är det naturligt som gäller.

Däremot så går 88an på semin. Dom får inte gå på både naturligt och semin samtidigt. Antingen eller.

Jo, lastbil går hon in i, eller har gjort hittills i alla fall. Har ju körkort, kanske man kan låna en någonstans?

Nja, någon galoppör vill jag inte ha, det ska bli en ridhäst till mig själv hade jag tänkt!

Antar att det är EightyEight Keys du menar? Finns det bara han att välja på?

Nej då det finns några andra oxå, bla Oldtimer, Come Fast,samt några till :confused:

Var hittar man sån info? Antar att man kan köpa hingskataloger någonstans? vet du var?

Hingstkatalogerna kommer i februari/mars varje år.

Gå annars in på www.flyinge.se och kolla. Har för mig att några av hingstarna du fått tips om finns hos dom.

Hade du tankt att betacka med en fullblodshingst? I sa fall bor du nog betacka "naturligt", men om du ska betacka med nagonting annat an ett fullblod, sa kan du betacka hur du vill...och var som finns tillgangligt forstas.

Det ar mer for galoppbanan som "naturligt" regeln finns, inte till "vanliga" ridhastar.

Lycka till!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka