Fullblod DNA?

Martina_m

Trådstartare
Är fullblod DNA-typade?

Min häst är undan ett fullblodssto, men den nuvarande ägare har inga papper på henne (men det har funnits/finns på henne). Och ska registrera min häst nu och där med ta DNA på henne (så han får grå papper med härstamning istället för okänd härstamning. Så, kan man få reda på vad det är för häst genom DNA?

Sv: Fullblod DNA?

Jodå, vi DNA-testar våra fullblod. Men äldre hästar är inte alltid testade, kommer inte ihåg när det blev obligatoriskt. Vad heter fullblodsstoet du undrar om? kanske någon här som känner till henne menar jag:idea:

Tack för svaret, låter ju ändå lovande ;)!

Det är just det, de vet ingenting om henne, vad hon heter, hur gammal eller något annat. Men hon kommer från en dödsbo i Torna-Hällestad. Fux med vit kota höger bak. Och nuvarande ägare har haft henne iaf i 4 år, kanske längre.

Ingen som vet när DNA blev obligatoriskt?

Nja, jag har för mej att det var ltie tidigare ändå:confused: Eller?

Jag har nu pratat med hon som är ansvarig för registrering av fullblod på galoppsport. Och det är från 2002 som det är obligatoriskt att DNA-typa.

Hon sa även att hon skulle behöva så mkt info som möjligt på hästen, så kanske hon kunde hitta rätt häst åt mig. Eftersom jag ska DNA-testa henne, så kan man jämföra det med blodtestera som har tagits längre tid tillbaka. Har jag för mig att hon sa, men att man måste ha en hum om vilken häst det gäller.

Håll tummarna för att jag hittar min hästs mamma :bump:!

Om stoet ursprungligen kommer från ett dödsbo i Torna-Hällestad kan det ju vara Vasaholms stuteri/Margareta Wettermark, hon hade ju bla annat hingstarna Precocious o Jalmood, en avkomma e.dem kanske? Din häst är inte ett rent fullblod eller?

Tack för tipset!

Kollade upp hingstarna och dess avkommor, men hittade tyvärr ingen avkomma som stämde in på detta sto.

Nu är det inte säkert att hon kommer därifrån ursprungligen. Men hon var i den trakten när nuvarande ägare köpte henne.

Nej, min är inget rent fullblod, han har ett halvblod till pappa.

Har fått lite napp, väldigt osäkra, men ändå något. Väntar nu på telefontiden hos SLU så ska jag se vad de säger.

Ingen som känner till Stall Mossen utanför Lund?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar