Fullblod billigare?

Jag tycker inte att man rakt av kan säga att ett fullblod som gått galopp och ridits in tidigt skulle ha någon bevisad hållbarhet. Det är ju ingen som SUTTIT ordentligt på deras ryggar och de har inte alls tränats att bära upp en ryttare med ryggen. Dessutom är ju den sortens hållbarhet vi "halvblodsryttare" vill ha inget man prioriterar och avlar på när det gäller galoppfullbloden. Sen finns det naturligtvis fullblod som avlas för helt andra ändamål, men en galoppör som ridhäst tror jag är ett lotteri att satsa på.
 
Jag tycker inte att man rakt av kan säga att ett fullblod som gått galopp och ridits in tidigt skulle ha någon bevisad hållbarhet. Det är ju ingen som SUTTIT ordentligt på deras ryggar och de har inte alls tränats att bära upp en ryttare med ryggen. Dessutom är ju den sortens hållbarhet vi "halvblodsryttare" vill ha inget man prioriterar och avlar på när det gäller galoppfullbloden. Sen finns det naturligtvis fullblod som avlas för helt andra ändamål, men en galoppör som ridhäst tror jag är ett lotteri att satsa på.

Fast där har du helt fel. De rids ju inte av jokeys på dagarna utav helt normalstora människor och de allra flesta både rids ut och rids dressyr på

Och ursäkta mig men att det skulle vara ett lotteri med att köpa ett fullblod till ridning var det dummaste jag någonsin läst! Själv har jag haft 12st fullblod som samtliga gått tävling i alla grenar med placeringar upp till svår klass ft och msv klasser d/h

Dessutom har du ett fullblod som hållit på banan så kan du nog vara säker på att den kommer att hålla till all ridning,det finns inget som påfrestar så hårt som löp.
 
Jag tycker inte att man rakt av kan säga att ett fullblod som gått galopp och ridits in tidigt skulle ha någon bevisad hållbarhet. Det är ju ingen som SUTTIT ordentligt på deras ryggar och de har inte alls tränats att bära upp en ryttare med ryggen. Dessutom är ju den sortens hållbarhet vi "halvblodsryttare" vill ha inget man prioriterar och avlar på när det gäller galoppfullbloden. Sen finns det naturligtvis fullblod som avlas för helt andra ändamål, men en galoppör som ridhäst tror jag är ett lotteri att satsa på.
Det var fasligt vad denna tråd verkar attrahera folk att uttala sig och komma med påståenden trots att de tydligen inte har en aning, och än mindre är ens det minsta insatta i vare sig galoppsporten eller fullblod som ridhästar öht!
 
Fast där har du helt fel. De rids ju inte av jokeys på dagarna utav helt normalstora människor och de allra flesta både rids ut och rids dressyr på

Och ursäkta mig men att det skulle vara ett lotteri med att köpa ett fullblod till ridning var det dummaste jag någonsin läst! Själv har jag haft 12st fullblod som samtliga gått tävling i alla grenar med placeringar upp till svår klass ft och msv klasser d/h

Dessutom har du ett fullblod som hållit på banan så kan du nog vara säker på att den kommer att hålla till all ridning,det finns inget som påfrestar så hårt som löp.

+1 på den!
Mina galoppörer rids av mig till vardags (60kg) och de går i form. Har inte upplevt att det är ett lotteri faktiskt. I så fall har jag väl haft tur med alla löphästar jag ägt ;)
 
Det var fasligt vad denna tråd verkar attrahera folk att uttala sig och komma med påståenden trots att de tydligen inte har en aning, och än mindre är ens det minsta insatta i vare sig galoppsporten eller fullblod som ridhästar öht!

Och hur vet du att jag inte har en aning eller är insatt? Det är ju inte heller så att dina inlägg är baserade på fakta utan faktiskt på dina egna erfarenheter. Och mitt inlägg är baserad på mina och min tränares erfarenheter. Visa mig gärna fakta på att galoppörer avlas på att jobba med ryggen och att de ska vara hållbara för att sitta på. Att någon rider sina galoppörer i form är absolut ingen norm för hur de rids och tränas i proffessionella galoppstall.
 
Fast där har du helt fel. De rids ju inte av jokeys på dagarna utav helt normalstora människor och de allra flesta både rids ut och rids dressyr på

Och ursäkta mig men att det skulle vara ett lotteri med att köpa ett fullblod till ridning var det dummaste jag någonsin läst! Själv har jag haft 12st fullblod som samtliga gått tävling i alla grenar med placeringar upp till svår klass ft och msv klasser d/h

Dessutom har du ett fullblod som hållit på banan så kan du nog vara säker på att den kommer att hålla till all ridning,det finns inget som påfrestar så hårt som löp.

Jo jag vet att det inte bara är jockeys som rider, men att det rids dressyr på fullbloden som står på banorna är allt en utopi. Att hålla för att gå löp är en helt annan sak än att hålla som dressyr eller hopphäst. Det säger ju sig själv att de inte är avlade för samma sak. Det är ju lika dumt som att påstå att ett halvblod skulle hålla för att gå löp.
 
Och hur vet du att jag inte har en aning eller är insatt? Det är ju inte heller så att dina inlägg är baserade på fakta utan faktiskt på dina egna erfarenheter. Och mitt inlägg är baserad på mina och min tränares erfarenheter. Visa mig gärna fakta på att galoppörer avlas på att jobba med ryggen och att de ska vara hållbara för att sitta på. Att någon rider sina galoppörer i form är absolut ingen norm för hur de rids och tränas i proffessionella galoppstall.
Faktiskt är det fler och fler proffstränare som rider dressyr på sina galoppörer. Inte bara vi amatörtränare. Fortfarande är ju målet med aveln att de ska springa fort. Men jag tycker att man ser fler fullblod som kommer från banan och är grundridna i dressyr/hoppning nu än för typ 10 år sedan.
 
Och hur vet du att jag inte har en aning eller är insatt? Det är ju inte heller så att dina inlägg är baserade på fakta utan faktiskt på dina egna erfarenheter. Och mitt inlägg är baserad på mina och min tränares erfarenheter. Visa mig gärna fakta på att galoppörer avlas på att jobba med ryggen och att de ska vara hållbara för att sitta på. Att någon rider sina galoppörer i form är absolut ingen norm för hur de rids och tränas i proffessionella galoppstall.
Jag har ju bara erfarenhet av ett, men där verkade de i regel skrittas och travas ute på vägar av folk i vikten 60-80 kg. Jockeyn verkade mest dyka upp för snabba saker. Dessutom verkar det trassligt att få ut 5 på en gång om inte tränaren och hans fru och lite löst folk (väninna och jag tex) dök upp och red. (men det kanske var ett mindre stall, de hade nog bara 10-15 hästar i träning och 5-6 avelsston och någon hingst.). Hästarna var helt "normala" inga specialinstruktioner för ridning, ridskoleunge som jag kunde rida ut (de släppte ut oss helt själva i skogen på Täby en gång till vår chock). Ingen dressyr dock.
 
Senast ändrad:
Och hur vet du att jag inte har en aning eller är insatt? Det är ju inte heller så att dina inlägg är baserade på fakta utan faktiskt på dina egna erfarenheter. Och mitt inlägg är baserad på mina och min tränares erfarenheter. Visa mig gärna fakta på att galoppörer avlas på att jobba med ryggen och att de ska vara hållbara för att sitta på. Att någon rider sina galoppörer i form är absolut ingen norm för hur de rids och tränas i proffessionella galoppstall.

Det är helt uppenbart att du inte är det utifrån vad du skriver, och ytterligare vad du lyckas vrida till tråden att handla om. Så mina inlägg är baserade på BARA mina egna erfarenheter, men dina erfarenheter är baserad på dina och din TRÄNARES erfarenheter?
Det var värst vad du tillskriver mig saker du inte har en aning om.
Kort och gott så har jag inte skrivit ett ORD om det du skriver här ovan så hur du lyckas snurra in dig där som svar till mig förstår jag öht inte.
I övrigt ang. källor osv, så ett tips till dig är att prata med några veterinärer som sysslat mycket med fälttävlanshästar, och fråga vad de anser hållbarheten på fullblod som ska bli ridhästar, ofta är.
 
Jo jag vet att det inte bara är jockeys som rider, men att det rids dressyr på fullbloden som står på banorna är allt en utopi. Att hålla för att gå löp är en helt annan sak än att hålla som dressyr eller hopphäst. Det säger ju sig själv att de inte är avlade för samma sak. Det är ju lika dumt som att påstå att ett halvblod skulle hålla för att gå löp.

Jag har stor insikt i många stall och jo det rids absolut i form. Nej du har helfel, håller de för påfrestningen på bana så håller de garanterat för ridning. Det är ALLTID farten som dödar för där får du högst påfrestning.
 
Faktiskt är det fler och fler proffstränare som rider dressyr på sina galoppörer. Inte bara vi amatörtränare. Fortfarande är ju målet med aveln att de ska springa fort. Men jag tycker att man ser fler fullblod som kommer från banan och är grundridna i dressyr/hoppning nu än för typ 10 år sedan.

Ja jag håller med, många rider vanligt på sina löphästar nu och de tränas ofta både i dressyr, hoppning (löshoppning) och under töm. Det har ändrats sig enormt under sista åren.
 
Jag vidhåller ändå att man inte avlar på galoppörerna för att hålla på det sättet som en ridhäst ska hålla på och jag skulle aldrig vågat chansa på att köpa en galoppör, prismässigt och det faktum att det ligger många ut på t.ex. hästnet månad efter månad till billig peng bevisar ju att jag inte är ensam om att tycka så. Så nä jag fortsätter vara salig på min tro faktiskt.
 
@Minstral - hur i hela friden tänker du när du säger att ridhästar (jag avser här halvblod, vad menar du?) avlas för hållbarhet? Det är väl det stora problemet i svensk avel, att det avlas på allt utom två kriterier: hållbarhet och ridbarhet? Har medellivslängden på den svenska ridhästen NÅGONSIN varit så låg som den är nu? Eller det handlar uteslutande om det som tidigare varit uppe i tråden: svenskarnas bristande kunskap?

Jag håller med de i tråden som menar att fullblod som går av banan och är hela nog har goda förutsättningar att klara belastningen en korrekt hanterad ridhäst utsätts för. Sedan ska man ju givetvis som köpare sålla bort fysiskt defekta individer, men det gäller ju oavsett vilken ras man köper.

Vad gäller fullbloden håller jag utkik efter KS och dåliga hovar. Och såklart att hästen är byggd för att bära ryttare om jag vill ha den som ridhäst. På halvblodet får jag hålla utkik efter precis allt, eftersom det avlats så otroligt ogenomtänkt att man har problem överallt hos halvbloden. Spatt, KS, parallelförskjutning, dåliga leder, OCD, COPD - listan kan göras otroligt lång.

Har fullblodsindividen hållt för arbete på banan (men varit för långsam) ser jag det som ett gott omen för en bra ridhäst. Om den går igenom besiktningen och känns arbetsvillig (svårt att hitta ett fullblod som inte är arbetsvillig, om man är tillräckligt god ryttare att förvalta temperamentet).
 
Ja så tycker du, jag håller inte alls med dig och tycker det du säger är långt ifrån sanningen. Men du får tycka det du vill och jag tänker fortsätta att tycka det jag tycker verkar vettigt tills jag får några bra argument för att jag skulle ha fel, de argumenten hittar jag inte i denna tråden.
 
Ja så tycker du, jag håller inte alls med dig och tycker det du säger är långt ifrån sanningen. Men du får tycka det du vill och jag tänker fortsätta att tycka det jag tycker verkar vettigt tills jag får några bra argument för att jag skulle ha fel, de argumenten hittar jag inte i denna tråden.

Men ärligt alltså, vad är ditt problem?
Du är inte insatt öht ang. fullblod än mindre har du erfarenhet av dem själv. Och utöver det verkar du inte öht ha läst tråden och vad den handlar om? Läs GÄRNA det jag skrivit tidigare i tråden, för nu verkar det som du hittat på att tråden handlar om att fullblod rekommenderas som elitdressyrhästar eller ngt märkligt öht, när snarare det är tvärtom utifrån det jag skrivit i tråden. Snarare är det ju tvärtom utifrån vad tråden handlar om och vad jag skrivit till folk som inte har erfarenhet eller kunskap om skillnaden fullblod och svb osv? Det har ju skrivits spaltmeter utifrån TS fråga om prisskillnaden på fullblod som denne undrar över, så vad i hela friden är det du svarar på?
Dessutom låter du oerhört dryg i fråga om dina ganska jobbigt felaktiga påståenden att SVB skulle vara direkt jättehållbara hästar, och att "vi som rider halvblodshästar" osv. Har ju inget öht med tråden att göra. Tröttsamt! LÄS innan du kommenterar och framför allt - kommentera om det finns ngt syfte med kommentaren snarare än som du kommenterar att "ja jag väljer att leva salig på min tro". TRÅKIG läsning. suck!
 
Jag har inget problem alls. Du har däremot problem som inte känner mig för 5 öre och inte har en aning om huruvida jag är insatt angående fullblod eller inte men ändå hittar på vad jag har för erfarenhet. Den erfarenheten jag har av fullblod är att jag ridit galoppörer på Jägers. Suttit på en del fullblod på ridskola, sett någon där jag tränat och provridit en handfull. Utifrån den egna erfarenheten och tankar och berättelser och erfarenheter från skickligt hästfolk drar jag mina slutsatser.

Vad gäller vad tråden handlar om från början och vad den kan mynna ut i senare är väl inget ovanligt att det inte blir samma sak. Eller är du någon bukepolis som bestämmer hur trådarna ska se ut. Jag svarade på ett av inläggen i tråden och det är väl tillåtet?

Jag har inte någonstans skrivit att SWB skulle vara jättehållbara hästar det är du och andra som tolkat det. Jag gillar de flesta raser och tycker att man i första hand ska använda dem till det de är avlade för. Jag tror inte på fullblodet som en hållbar ridhäst för den mer "klassiska ridningen" helt enkelt. Däremot finns det ju naturligtvis undantag inom all avel. Men det finns ändå ett syfte och mål med olika typer av avel. Att låta dryg var inte alls min mening jag är absolut ingen renodlad halvblodsryttare, skulle gärna haft en annan ras men har ändå kommit fram till att det är den rasen som passar bäst för det jag vill med min ridning. Jag har inte heller pratat om elitdressyrhästar någonstans, det är du som läser in saker jag inte har skrivit faktiskt.
 
@Minstral vad bra - äntligen ett lite vettigt svar som säger en del i sammanhanget. Det känns inte som du har fullblods vana utifrån det du skriver, iallafall är det inget jag skulle anse vara det, men där får vi ju enas att åsikter går isär isåfall osv. Men Kanske lite viktigt utifrån det att då illustrera såna saker innan man som du gjort, inte förefallet läsa tråden öht, och sen gå på med motorsåg dryghetsmässigt ang. vad man tycker utifrån ditt eget perspektiv, samtidigt som du förkunnar att du inte anser det vatten värt vad andra skriver i tråden.

Jag har inte tillfört dig några egenskaper öht, annat än hur du isåfall presenterat din ståndpunkt i tråden och sen förkunnat att andra men inte du, inte är vatten värda i fråga om kunskaper som delges i tråden, såvida de inte uppvisar "källor". Blir ju superkonstigt och oerhört oprofessionellt så självklart drar varje läsare isåfall konstateranden i fråga om slutsatser utifrån sånt, det gör du ju själv på precis samma sätt isåfall.

Och nej: vad tråden handlade om från början är faktiskt jätterelevant. Det är inte ngn Gnäggtråd, så därför är det högst relevant att den inte blir ngn sorts gnäggtråd utifrån det.
jag tycker återigen att du bör läsa igenom tråden, inkl vad du själv skrivit och svar du fått på det.
ang. kommentarer som inte har ngt i sammanhanget att göra ang. bukepolis osv - jag skippar det. Känns som sagt inte riktigt professionellt öht och framför allt inte så relevant eftersom kommentaren tydligen bottnar i ngt mindre sakligt. Jag har inget intresse av sånt öht, och ser gärna att vi håller oss till tråden som sagt.
 
Senast ändrad:
Absolut du har helt rätt i att man ska utveckla sina svar mer än jag gjorde innan och inte dissa på det sättet jag gjorde, my bad helt och hållet. Men vad gäller min åsikt ang fullblod så står jag fast vid den men ska naturligtvis respektera och inte nedvärdera andras åsikter, vad gäller att trådar mynnar ut i annat än vad den började med tycker jag är som det ska vara och hela meningen med att diskutera öht.

Att använda ordet bukepolis var barnsligt av mig.
 
Absolut du har helt rätt i att man ska utveckla sina svar mer än jag gjorde innan och inte dissa på det sättet jag gjorde, my bad helt och hållet. Men vad gäller min åsikt ang fullblod så står jag fast vid den men ska naturligtvis respektera och inte nedvärdera andras åsikter, vad gäller att trådar mynnar ut i annat än vad den började med tycker jag är som det ska vara och hela meningen med att diskutera öht.

Att använda ordet bukepolis var barnsligt av mig.

tack för den! :)
Min åsikt i tråden har inte skiljt sig så jättemycket ang. att jag aldrig tillskrivit att fullblod ska ha värsting kapacitet osv utan snarare har jag problematiserat det ganska idogt i tråden och lagt ganska mycket krut på det i fråga om trådens ämne att "varför kostar fullblod mindre och är det så stor skillnad" osv. Så utifrån det tackar jag för denna reflektion!
 
Jag reagerar på en hel del saker i tråden - främst att fullblod ska "omskolas"? De är i de flesta fall ridna som vilken unghäst som helst, naturligtvis beroende på ålder och kunskap hos den som ridit dem, vad man däremot behöver göra är ju naturligtvis att grundutbilda dem som ridhästar.

Vissa (de lite äldre) kan vara mer utbildade, lite beroende på tid/kunskap/intresse hos tränare och arbetsryttare men som någon sa tidigare så blir det mer och mer "ridutbildning" numera.

Det beror dels på att mer varierat arbetade hästar håller bättre och dels beroende på att tränarna har insett att de är mer lättsålda till vanliga amatörryttare om de är grundutbildade i dressyr och hoppning.

För övrigt tror jag att fullblodshästar betingar (generellt sett) ett lägre pris på marknaden därför att många skräms av:

1) Kunskapen om galoppsporten är låg. Man vet inte vad det innebär.

2) Man köper "grisen i säcken". Har man inte bra öga och är kunnig själv så tittar man på stammar osv och där har man inte mycket att hämta.

3) Man tror att fullblod går sönder lätt.

4) Man skräms av känsligheten.

5) De är ofta dyra i drift.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kära bukebor.. Jag har lite funderingar. Ska ta upp några exempel så ni förstår vad jag är ute efter. Du hittar en annons...
Svar
1
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp