Fullblod billigare?

@Royal jag i sverige skiljer det rejält i fråga om pris och efterfrågan på fullblod jmf med halvblod av flera olika anledningar. Fullblod i sverige prismässigt ligger i samma kategori fast ett snäpp högre än ridtravarna. Det finns dålig marknad för ridhobbyhästfullblod i sverige och undantaget är om det är ett meriterat utbildat fullblod som startat fälttävlan med meriter, då säljs de högre och meriteras högre då det är insatt folk som isåfall köper dem.

det finns ingen marknad för fullblod som hobbyhäst som gått som ridhästar i sig och ridits av hobbyryttare. Även om SVB hästarna gjort detsamma. Så ser det ut.

Nu har inte jag kollat in annonserna alls mer än priset,men många fullblod verkar ligga runt 25-35 000:-,såg även en hel del för 50.000:-,medans ridtravarna på 5-10.000:-. Har jag missat något,eller är det det du menar med ett snäpp högre?

Jämförde även en ridtravare som tävlat lb dressyr,12.000:-,ett fullblod som gjort detsamma,35.000.-...
 
Nu har inte jag kollat in annonserna alls mer än priset,men många fullblod verkar ligga runt 25-35 000:-,såg även en hel del för 50.000:-,medans ridtravarna på 5-10.000:-. Har jag missat något,eller är det det du menar med ett snäpp högre?

Jämförde även en ridtravare som tävlat lb dressyr,12.000:-,ett fullblod som gjort detsamma,35.000.-...

Jag har gjort en jämförelse mellan ridtravare och ridfullblod i fråga om dåligt marknadsvärde av den rad anledningar jag redovisat eller försökt redovisa i tråden. Det betyder inte likhetstecken mellan att de säljs för samma prislapp och det tycker jag framgår tydligt? Samma SVB säljs vare sig för 12 tusen eller 35 tusen öht.

tar det igen lite kortfattat:
Det finns inget riktigt marknadsvärde i sverige för fullblod som hobbyridhästar. Därmed det jag skrivit. Det blir en cirkel som påföljd: de säljs billigt, hamnar liksom ridtravarna ofta hos orutinerat folk, utbildas därmed inte korrekt, och är samtidigt väldigt high maintenance på många sätt skötsel och hanteringsmässigt, de kräver oftast vana. Därmed blir det en cirkel : Lågt pris från början, aldrig ngn uppåtkurva i fråga om att rutinerat och kunnigt folk tar sig an och utbildar dem, och därmed - fortsatt lågt pris, ingen köpemarknad, och får än mer lågt rykte som bra ridhästar för hobby folk.
därmed parallell till ridtravarna.

Inga som helst konstigheter. Det är samma när det gäller en del hundraser och vilka rykten/värderingar de får pga att de drar till sig en viss typ av köpare i väldigt många fall, alternativt har inget köparintresse öht av nämda orsaker och cirkeln som går igång.
 
Senast ändrad:
Det håller jag inte alls med om. Jag skulle säga att kunskapsnivån generellt (alltså bland genomsnittshobbyryttaren) är lägre i Tyskland än i Sverige, av den enkla anledningen att i Tyskland finns mycket bättre möjligheter att köpa service. Man behöver knappt kunna nånting för att köpa en häst, eftersom det är väldigt överkomligt att t ex stalla upp den på fullservice (inkluderat foderstat) och ha beridare till den 3-5 dagar i veckan. I Sverige är det ju knappt ingen som har häst på det viset, så här behöver man i de flesta fall kunna ta hand om sin häst själv.

Sen finns det såklart å andra sidan väldigt mycket mer utbildat folk i Tyskland, iom att alla dedär hobbyryttarna som behöver skötsel och beritt för sina hästar skapar en massa arbetsplatser som inte finns i Sverige på samma sätt, men genomsnittligt skulle jag säga att en hobbyhästägare i Sverige (som inte tävlar mer än för skojs skull någon gång kanske) kan mer än sin tyska motsvarighet.

ja det tar ju ut varandra lite i sammanhanget till fördel för Tyskland isåfall, eftersom dessa lär klara sig bättre ändå om de har låg kunskap men betalar för service och låter proffsigt folk hjälpa dem så att säga. Det är ju lite av det primära problemet att så inte är fallet i sverige hobbyryttarmässigt alls på samma sätt.
 
@mackan
Jag delar bara med mig av mina åsikter ur min egen synvinkel. Jag utser mig inte till en expert.
Jag ger upp denna tråden nu. Tycker du har så tråkig attityd och jag får känslan av att endast dina åsikter räknas i denna tråd för så fort någon annan skriver en rad så måste du dit och hacka.
 
@mackan
Jag delar bara med mig av mina åsikter ur min egen synvinkel. Jag utser mig inte till en expert.
Jag ger upp denna tråden nu. Tycker du har så tråkig attityd och jag får känslan av att endast dina åsikter räknas i denna tråd för så fort någon annan skriver en rad så måste du dit och hacka.

Jag håller inte med öht. Jag har frågat dig om att utveckla vad du grundar dina åsikter på och det vill du inte svara på? Jag ser inget som helst konstigt med att man i en sån här tråd (liksom de flesta trådar) behöver kunna motivera varför man insisterar på sin åsikt och visa vilka grunder man har för att insistera isåfall? Så nej, jag håller inte alls med dig om att jag har ngn tråkig attityd öht, och inte heller om att jag vare sig hackar eller annat, däremot förväntar jag mig att man motiverar sig när man skriver ngt, och gör man inte det tycker jag det är helt i sin ordning att man blir ifrågasatt på ett konstruktivt sätt. Det blir alla inkl mig själv förväntade att göra när man ger sig in i diskussioner, särskilt en sån av denna typ som verkligen kräver att man har torrt på fötterna när man argumenterar och kan påvisa varför man anser sig ha just det - torrt på fötterna.

"Såfort ngn annan skrivit ngn åsikt" i denna tråd? Det finns ypperligt fler personer som skrivit utöver mig i denna tråd som verkar både förstå vad jag skriver och som har samma erfarenheter. Det finns även folk som inte håller med, men även dessa verkar förstå ypperligt och inte ha några problem med att kunna diskutera eller att jag eller dem inte tycker samma sak riktigt.
Jag har jättesvårt för kommentarer som den du drar här när man frågar om du kan utveckla och berätta vad du grundar dina åsikter på som svarar som du att "nej nu lämnar jag denna tråd och jag tycker du är otrevlig". Jag är varken otrevlig eller oförmögen en diskussion men det kräver ju som sagt att man kan diskutera utan att reagera som du, och att man inte bara skriver och insisterar på saker om man samtidigt inte vill/kan motivera sig.
 
Senast ändrad:
@mackan
Jag har varit väldigt tydlig i mina inlägg.
Så det handlar inte om att jag är otydlig utan snarare om att du hela tiden påstår att mina åsikter är fel.
 
@bejkonfis nej - jag påstår inte att du har fel, även om jag anser att du har det, det ska jag inte sticka under stol med, men det är inte så jag diskuterar med ngn att påstå att de har fel punkt slut utan då frågar jag vad de motiverar sina åsikter med och sen blir det en diskussion utifrån det vilket är sedvanligt när man skriver på sociala media. Jag är därmed ifrågasättande till dina åsikter och jag har bett dig motivera din åsikt och frågat flera gånger vad du grundar dem på. Inget annat. Läs gärna det jag skrev i tidigare inlägget då du svarade medans jag lade till kommentar. Nej du har inte varit tydlig på ngt sätt - annat än att du hävdat en åsikt men inte motiverat den på ngt sätt när du fått frågor.
 
ja det tar ju ut varandra lite i sammanhanget till fördel för Tyskland isåfall, eftersom dessa lär klara sig bättre ändå om de har låg kunskap men betalar för service och låter proffsigt folk hjälpa dem så att säga. Det är ju lite av det primära problemet att så inte är fallet i sverige hobbyryttarmässigt alls på samma sätt.

Ja, det vet jag inte om det är sant. Tycker inte hästarna var mer välskötta, nödvändigtvis, det blir ju lätt lite så att ingen har det övergripande ansvaret riktigt, om ägaren inte har koll.
 
Ja, det vet jag inte om det är sant. Tycker inte hästarna var mer välskötta, nödvändigtvis, det blir ju lätt lite så att ingen har det övergripande ansvaret riktigt, om ägaren inte har koll.

fast full service, foderstat och beridare 3-5 gånger i veckan osv är en avsevärd skillnad oavsett i sammanhanget och lär göra all skillnad jmf med Lisa i skogen, ensam med sin häst dagligen dags, med samma häst. Även om du nu förstår att med Lisa i skogen så menar jag självklart inte det bokstavligen, Lisa i skogen står ofta uppstallad bland folk osv, men det är ändå skillnad. Därav mitt svar på ditt inlägg.
 
fast full service, foderstat och beridare 3-5 gånger i veckan osv är en avsevärd skillnad oavsett i sammanhanget och lär göra all skillnad jmf med Lisa i skogen, ensam med sin häst dagligen dags, med samma häst. Även om du nu förstår att med Lisa i skogen så menar jag självklart inte det bokstavligen, Lisa i skogen står ofta uppstallad bland folk osv, men det är ändå skillnad. Därav mitt svar på ditt inlägg.

Ja, allt annat lika så kan det ju absolut bli skillnad, om Lisa i skogen gör helt fel med sin häst. Men samtidigt så, det jag såg, så kan ju en beridare rida hästarna rätt tufft, verkligen ställa krav och ta igenom allting vilket kan bli tufft för en häst som inte riktigt är i form, medan Lisa i skogen kanske mest just skogsmullar med sin häst, och inte utsätter den för några större påfrestningar.

Det är ju inte sagt att beridaren tar helhetsansvaret för hästen, ser till att den har en anpassad foderstat, anpassad utrustning, anpassat arbete och så vidare, utan beridaren sitter upp och rider igenom, sen är det klart, och det är upp till ägaren att fixa utrustning, och stallchefen ger foder efter vad som är standard i stallet. Det är inte som på en ridskola, där det finns en ridskolechef eller stallchef som har det övergripande ansvaret för hästen och ser till att foderstat, utrustning och arbete hänger ihop och anpassas efter varandra, utan var och en sköter sin del, och om ägaren inte har koll så är det ingen som har det övergripande ansvaret. De har ju inte ridskolor på samma sätt, så det finns ju många som skaffar häst utan att kunna just nånting, men sen har de ändå det övergripande ansvaret, och det behöver ju inte alltid bli så bra. Ridskolorna i Tyskland håller generellt otroligt mycket lägre standard, det går inte att jämföra.
 
@Mabuse : må så vara, så är det säkert, iallafall var det ju definitivt så på just det stället du har erf av i Tyskland osv.
Men nu känns det lite som tråden blir lite OT då jag inte ser vad fullblodens marknad har att göra med just detta i tyskland iof ;)
 
@Mabuse : må så vara, så är det säkert, iallafall var det ju definitivt så på just det stället du har erf av i Tyskland osv.
Men nu känns det lite som tråden blir lite OT då jag inte ser vad fullblodens marknad har att göra med just detta i tyskland iof ;)

Nej, det är väl mer det där att kunskapsnivån i Sverige skulle vara så väldigt låg i jämförelse med andra länder, det vet jag inte om det är sant. Jag tror inte det är anledningen till om fullblod är billigare i Sverige än annorstädes.
 
Nej, det är väl mer det där att kunskapsnivån i Sverige skulle vara så väldigt låg i jämförelse med andra länder, det vet jag inte om det är sant. Jag tror inte det är anledningen till om fullblod är billigare i Sverige än annorstädes.

Vad anser du är anledningen?
 
Vad anser du är anledningen?

Jag tror dels konkurrensen från halvbloden - alla länder har ju inte halvblodsavel i den omfattningen, så det beror ju lite på vad alternativen är. Folk vill ju ha så mycket ridhäst som möjligt för pengarna, och det är ju tävlingsmöjligheter i hoppning eller dressyr som generellt driver upp priset på en häst i Sverige. Och i genomsnitt så hoppar och rör sig ju fullbloden sämre än halvbloden, det är väl samma anledning som varför de inte längre är så populära i ridhästaveln. Halvbloden har ju fått mer blod, blivit känsligare och kvickare, och i takt med det har kanske efterfrågan på fullbloden minskat. Fullblod som presterar som halvblod kostar som halvblod, tycker inte det är nån större prisskillnad där. Tittar man på annonserna på hästnet, och de dyraste fullbloden, så är de inte billigare än halvblod med samma kapacitet och meritlista.

Och sen är de ju gärna lite dyrare i drift: knepiga hovar, känsliga för skav, inte alltid lätta att hålla i hull, det gör kanske att de utan tävlingsambitioner drar lite öronen åt sig, och nu finns det ju många lite billigare importer som konkurrerar på marknaden för enklare ridhästar för ryttare utan tävlingsambitioner.

Säkert kan många fullblod nå ganska långt på tävlingsbanorna med massor av skicklig ridning, men väldigt få ryttare är ju beredda att göra det svårare för sig än nödvändigt, ofta vill man ju ha så bra häst man har möjlighet att få tag på.
 
@Mabuse tackar för kloka reflektioner i sammanhanget!
Så är det säkert och helt klart variabler som väger in! Samtidigt tror jag personligen inte att just hobby ryttarna har denna insikt i sig om fullbloden, men samtidigt samma anledning att de inte säljs: för Lisa i skogen tror att gångarterna i sig ska påverka så stort eftersom hon är färgad av hur det ser ut om man "tävlar" öht - dvs då ska man ha en gångartshäst trots att det inte spelar ngn roll öht om man ska rida LB dressyr på tävling om vi ska uttrycka oss lite enkelt ;) Hopp och ft mässigt är ju fullbloden faktiskt i sig högt kapacitetsmässigt kapabla om inte mer, och ffa om vi bara pratar lätt klass det är ingen skillnad så där blir det konstigt om man utifrån ridbarhet och kapacitet skulle välja bort fullblod som hobbytävlingshäst i sak.

ang. dyrare i drift, knepigare osv så de flesta som köper fullblod för att de kostar lite nu som de gör, har ju öht ingen koll på detta tyvärr. Det är där det blir fel, liksom det övriga jag försökt illustrera och att de som köper inte förmår öht utbilda eller hantera hästarna till stor majoritet tyvärr utifrån att de hamnat så lågt i pris och därmed säljs till väldigt okunniga alltför ofta just pga pris och okunskap. Därav liknelsen med travarna som jag gjort tidigare...

Vi är ju överrens i övrigt verkar det som : det finns ingen marknad för ridfullblod och de kostar inte samma som ett halvblod ens om de är likvärdigt utbildade om vi pratar grundutbildning och säljs till hobbyryttare i dagens sverige ;) :(
 
@Mabuse tackar för kloka reflektioner i sammanhanget!
Så är det säkert och helt klart variabler som väger in! Samtidigt tror jag personligen inte att just hobby ryttarna har denna insikt i sig om fullbloden, men samtidigt samma anledning att de inte säljs: för Lisa i skogen tror att gångarterna i sig ska påverka så stort eftersom hon är färgad av hur det ser ut om man "tävlar" öht - dvs då ska man ha en gångartshäst trots att det inte spelar ngn roll öht om man ska rida LB dressyr på tävling om vi ska uttrycka oss lite enkelt ;) Hopp och ft mässigt är ju fullbloden faktiskt i sig högt kapacitetsmässigt kapabla om inte mer, och ffa om vi bara pratar lätt klass det är ingen skillnad så där blir det konstigt om man utifrån ridbarhet och kapacitet skulle välja bort fullblod som hobbytävlingshäst i sak.

ang. dyrare i drift, knepigare osv så de flesta som köper fullblod för att de kostar lite nu som de gör, har ju öht ingen koll på detta tyvärr. Det är där det blir fel, liksom det övriga jag försökt illustrera och att de som köper inte förmår öht utbilda eller hantera hästarna till stor majoritet tyvärr utifrån att de hamnat så lågt i pris och därmed säljs till väldigt okunniga alltför ofta just pga pris och okunskap. Därav liknelsen med travarna som jag gjort tidigare...

Vi är ju överrens i övrigt verkar det som : det finns ingen marknad för ridfullblod och de kostar inte samma som ett halvblod ens om de är likvärdigt utbildade om vi pratar grundutbildning och säljs till hobbyryttare i dagens sverige ;) :(

Jag tittade just igenom de fullblod som finns till salu på hästnet, och jag tycker inte de är billigare än jämförbara halvblod. Lite outbildade hästar utan märkvärdig gång eller hoppförmåga, alternativt hästar som är väldigt gröna ridmässigt och ligger mycket efter för sin ålder utbildningsmässigt med ridhästmått, eller trasiga hästar - såna hästar kostar inte multum oavsett ras.

Även om man bara ska hoppa 90 eller rida LB, så är det ju otroligt mycket enklare att göra det med en häst som gör det med lätthet, jämfört med en häst som kräver mycket hjälp och stöd av ryttaren för att kunna göra det bra. Gång, ridbarhet och hoppkapacitet spelar alltid roll när man ska tävla - visst kan man vinna utan gång i LB, men då ska ju allt annat vara perfekt, och om det är med en annan häst som också gör allt perfekt, men dessutom kan länga sig lite, så vinner ju den.

Jag tycker det är en lite lustig, och felaktig inställning, att folk som bara ska rida lätt klass inte borde bry sig om ridbarhet, kapacitet och gång alls - alla tycker ju det är roligare att sitta på en kapabel häst, och det är alltid enklare om man kan få lite gratis av hästen, oavsett vilken nivå man tävlar på.

Fälttävlan, framförallt på storhäst, tror jag är en alldeles för liten sport i Sverige för att kunna driva upp priserna på fullbloden, även om de kommer bättre till sin rätt där. Tittar man vad som finns till salu är det ju heller inte många fälttävlansmeriterade fullblod till salu.
 
Jag tittade just igenom de fullblod som finns till salu på hästnet, och jag tycker inte de är billigare än jämförbara halvblod. Lite outbildade hästar utan märkvärdig gång eller hoppförmåga, alternativt hästar som är väldigt gröna ridmässigt och ligger mycket efter för sin ålder utbildningsmässigt med ridhästmått, eller trasiga hästar - såna hästar kostar inte multum oavsett ras.

Även om man bara ska hoppa 90 eller rida LB, så är det ju otroligt mycket enklare att göra det med en häst som gör det med lätthet, jämfört med en häst som kräver mycket hjälp och stöd av ryttaren för att kunna göra det bra. Gång, ridbarhet och hoppkapacitet spelar alltid roll när man ska tävla - visst kan man vinna utan gång i LB, men då ska ju allt annat vara perfekt, och om det är med en annan häst som också gör allt perfekt, men dessutom kan länga sig lite, så vinner ju den.

Jag tycker det är en lite lustig, och felaktig inställning, att folk som bara ska rida lätt klass inte borde bry sig om ridbarhet, kapacitet och gång alls - alla tycker ju det är roligare att sitta på en kapabel häst, och det är alltid enklare om man kan få lite gratis av hästen, oavsett vilken nivå man tävlar på.

Fälttävlan, framförallt på storhäst, tror jag är en alldeles för liten sport i Sverige för att kunna driva upp priserna på fullbloden, även om de kommer bättre till sin rätt där. Tittar man vad som finns till salu är det ju heller inte många fälttävlansmeriterade fullblod till salu.

jag tror hästannonser i allmänhet är optimistiska så man måste ju veta vad de egentligen sen säljs för. Jag håller med dig om att fullblodsannonserna är jätte optimisiska i fråga om pris utifrån många som ligger ute. De säljs sällan för de priserna.....
att titta igenom annonser lite allmänt räcker ju inte riktigt i jmf med att förstå marknaden och känna den iof.
I övrigt så har du nog missförstått mig ang. inställning: det jag skrivit är att Lisa knappast har ngn åsikt i sig ang. sånt utan är färgad av vad alla säger som anser att Lisa ska ha ngt super Halvblod med supergång osv, trots att Lisa ska rida LB på lokal. Det är ytterligare ett välkänt problem i sammanhanget pratar vi hobbyryttar sverige i dagsläget. Lisa är färgad av vad Annat folk säger hon ska ha, så Lisa vill ha en superstammad häst av topp blod men inser inte samtidigt vad det medför i fråga om krav från ryttaren och vad Lisa behöver kunna själv för att nyttja det eller ha glädje av det öht. Fffa kommer inte Lisa se ngn skillnad i resultat öht när Lisa vill tävla LB lokalt eller max regionalt, om Lisa är ganska duktig som hobbyryttare generellt....

ridbarhet osv förstår jag inte riktigt vad du avser? fullbloden är fantastiska hästar ridbarhetsmässigt?
 
jag tror hästannonser i allmänhet är optimistiska så man måste ju veta vad de egentligen sen säljs för. Jag håller med dig om att fullblodsannonserna är jätte optimisiska i fråga om pris utifrån många som ligger ute. De säljs sällan för de priserna.....
att titta igenom annonser lite allmänt räcker ju inte riktigt i jmf med att förstå marknaden och känna den iof.
I övrigt så har du nog missförstått mig ang. inställning: det jag skrivit är att Lisa knappast har ngn åsikt i sig ang. sånt utan är färgad av vad alla säger som anser att Lisa ska ha ngt super Halvblod med supergång osv, trots att Lisa ska rida LB på lokal. Det är ytterligare ett välkänt problem i sammanhanget pratar vi hobbyryttar sverige i dagsläget. Lisa är färgad av vad Annat folk säger hon ska ha, så Lisa vill ha en superstammad häst av topp blod men inser inte samtidigt vad det medför i fråga om krav från ryttaren och vad Lisa behöver kunna själv för att nyttja det eller ha glädje av det öht. Fffa kommer inte Lisa se ngn skillnad i resultat öht när Lisa vill tävla LB lokalt eller max regionalt, om Lisa är ganska duktig som hobbyryttare generellt....

ridbarhet osv förstår jag inte riktigt vad du avser? fullbloden är fantastiska hästar ridbarhetsmässigt?

Jag vet inte, jag har aldrig träffat nån som den Lisa du beskriver. Det jag sett är antingen ryttare med små ambitioner och liten plånbok, de köper travare, araber, cob eller fjordingar, den typen häst, och är nöjda med det. Sen finns det ryttare med lite större ambitioner, de köper halvblod med så mycket kapacitet som plånboken tillåter, vilket ju sällan är 200 000-kronorsgång. Superhalvblod med supergång kostar ju från en kvarts miljon och uppåt, jag skulle säga att det är extremt ovanligt att Lisa i skogen har den budgeten för hästinköp. Superstammade hästar med toppblod är dyra, ingen risk att man råkar köpa en häst med kanonstam och supergång utan att märka det (på prislappen inte minst).

Och ska man rida LB på lokal, och kanske har upp till 100 000 att köpa häst för, så får man ju just en väldigt trevlig häst för de klasserna för pengarna. särskilt om man vill att den ska vara utbildad och lite meriterad. En vuxen häst för 100 000 har inte supergång, såvida den inte är tokig eller trasig.

När det gäller bra ridbarhet - det beror ju på vad man gillar, men tittar du på filmerna på saluannonserna så är det ju många av fullbloden som går med lite spända ryggar och lite hetsigt, ungefär som man kunde vänta sig av hästar i den prisklassen. Och går de bättre, så kostar de också lite mer.
 
@Mabuse vad intressant, blir jättenyfiken utifrån diskussionen. var bor du i sverige? jag träffar såna Lisor varje dag i alla år och bor i en ganska stor stad med omnejd där jag tycker det eskalerar mer och mer i fråga om hur många som blir färgade av vad Tävlingsryttarnas norm är och hur en Tävlingshäst ska vara i kvaliteterna osv utifrån det, samtidigt som Lisa i sig är ganska orutinerad och ffa borde ha en jättesnäll okomplicerad utbildad Läromästare som Lisa kan rida sina lokala lättklasser på och få självförtroende och trygghet i.
Jag känner lite utifrån ditt svar att vi nog inte pratar om samma sak nu utifrån det jag skrivit om? Jag vet som sagt ingen Lisa som köper hästar som kostar 100 papp..... Jo Lisa får en OTROLIGT fin häst om du pratar 100 papp och Lisa ska rida lätt klass!
Det känns som sagt som om din ribba och det du vill diskutera inte direkt handlar om just fullblod till salu nu och denna tråd?????
 
Senast ändrad:
Jag vet inte, jag har aldrig träffat nån som den Lisa du beskriver. Det jag sett är antingen ryttare med små ambitioner och liten plånbok, de köper travare, araber, cob eller fjordingar, den typen häst, och är nöjda med det. Sen finns det ryttare med lite större ambitioner, de köper halvblod med så mycket kapacitet som plånboken tillåter, vilket ju sällan är 200 000-kronorsgång. Superhalvblod med supergång kostar ju från en kvarts miljon och uppåt, jag skulle säga att det är extremt ovanligt att Lisa i skogen har den budgeten för hästinköp. Superstammade hästar med toppblod är dyra, ingen risk att man råkar köpa en häst med kanonstam och supergång utan att märka det (på prislappen inte minst).

Och ska man rida LB på lokal, och kanske har upp till 100 000 att köpa häst för, så får man ju just en väldigt trevlig häst för de klasserna för pengarna. särskilt om man vill att den ska vara utbildad och lite meriterad. En vuxen häst för 100 000 har inte supergång, såvida den inte är tokig eller trasig.

När det gäller bra ridbarhet - det beror ju på vad man gillar, men tittar du på filmerna på saluannonserna så är det ju många av fullbloden som går med lite spända ryggar och lite hetsigt, ungefär som man kunde vänta sig av hästar i den prisklassen. Och går de bättre, så kostar de också lite mer.

Oj, vi har helt olika referenser!

Ska man rida LB på lokal nivå tycker jag att en arab eller fjording duger utmärkt. Men som sagt, vi har nog olika referenser.

Spännande att du lägger araber i samma grupp som travarna, jag hade inte trott att det är samma grupp människor som tittar på de raserna. Fjording och travare är väl vanligare att man "buntar ihop" eftersom man tror att de ligger i samma prisklass och de kanske har samma "målgrupp".

Att lägga bortemot 100000kr för en häst att rida lokal LB - tja de människorna finns säkert men det känns inte rimligt i mina ögon.

Fullbloden har dålig marknad, precis som fjordingarna. En orsak är nog människors fördomar mot rasen.
När det gäller fullblod: fördomar kring lynne, ridbarhet/brukbarhet där man tar för givet att ett fullblod är "svår". Så långt jag kunnat förstå verkar hovarna vara ett inte ovanligt, reellt problem som dock en normalt kompetent hovslagare oftast klarar av.
Det är ju inte heller ovanligt att de är svåra att hålla i hull.
När det gäller kapaciteten ridmässigt: nej, de verkar inte ha "gång" nog för större dressyrklasser. Men handen på hjärtat: hur många ryttare rider större dressyrklasser? De flesta gör det inte.
Och visst, vill man vinna LA dressyr behöver man något lite "vassare" än en fjording eller den genomsnittliga travaren (undantaget Apnea, vbl-travaren som går MSV C dressyr på 68% eller fjordingen Lyckängs Dajm som går MSV B dressyr på omkring 68%) men jag tror att det finns många underskattade raser.

Många av de hästägare som vill tävla på beskedligare nivå har nog "bara" brist på fantasi när det gäller att se vilka raser som fungerar.

Jag tror att en skillnad, om man ska jämföra internationellt, är att det i Sverige är väldigt många människor som har råd med häst, som inte med motsvarande inkomstnivå skulle ha råd med det i andra länder. Det är många hästägare som över huvud taget inte siktar på tävlingsridning utan man vill ut i skogen på en trevlig tur när andan faller på. För den gruppen av köpare tror jag inte att fullbloden lämpar sig så väl utan då är nog fjordingar eller andra cob-typer eller islandshästar mer passande.
Fullbloden försöker nog konkurrera med halvbloden bland dem som vill tävla lite grann, och det finns ju ganska gott om mediokra halvblod i prisklass 20-40000kr också.
Vill man ha den rena skogsmullehobbyhästen (jodå, jag försöker få in så många bokstäver som möjligt i samma ord) så skulle jag personligen hellre välja en vbl-travare eller fjording men det kan ju bero på att jag känner till de typerna bättre än jag känner till fullbloden. Visserligen har travarna ofta svårt för galoppen, men de är ju som regel väldigt välhanterade och lätta att ha med att göra medan jag också har fördomen att fullbloden är "nervösare".
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kära bukebor.. Jag har lite funderingar. Ska ta upp några exempel så ni förstår vad jag är ute efter. Du hittar en annons...
Svar
1
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp