Jag reagerar på en hel del saker i tråden - främst att fullblod ska "omskolas"? De är i de flesta fall ridna som vilken unghäst som helst, naturligtvis beroende på ålder och kunskap hos den som ridit dem, vad man däremot behöver göra är ju naturligtvis att grundutbilda dem som ridhästar.
Vissa (de lite äldre) kan vara mer utbildade, lite beroende på tid/kunskap/intresse hos tränare och arbetsryttare men som någon sa tidigare så blir det mer och mer "ridutbildning" numera.
Det beror dels på att mer varierat arbetade hästar håller bättre och dels beroende på att tränarna har insett att de är mer lättsålda till vanliga amatörryttare om de är grundutbildade i dressyr och hoppning.
För övrigt tror jag att fullblodshästar betingar (generellt sett) ett lägre pris på marknaden därför att många skräms av:
1) Kunskapen om galoppsporten är låg. Man vet inte vad det innebär.
2) Man köper "grisen i säcken". Har man inte bra öga och är kunnig själv så tittar man på stammar osv och där har man inte mycket att hämta.
3) Man tror att fullblod går sönder lätt.
4) Man skräms av känsligheten.
5) De är ofta dyra i drift.
Utöver detta och som tillägg till tråden öht så tror jag att vissa dragit lite fel slutsatser av hur halvblod med fullblodsinslag tyvärr resulterat i lite trasigare hästar i många fall.
Dock beror ju inte det på att fullbloden är kassa hästar.
Utan på att de ibland då fört med sig en känslighet som halvblodsryttare inte riktigt grejar och då går i slitage sas av att inte arbeta rätt. Och att deras rörlighet kan bli dumt med tyngre massa, större steg etc och hobbyryttare.
Jag vet många som av det här anser fullbloden måsta dragit med sig genetiska svagheter etc som sabbat halvblodens gamla tålighet.
Men det är ju inte fullbloden i sig som är veka/sköra/etc utan en mix av fullblod/halvblod kan bli känsligare och mer rörlig i leder där halvblod mer sitter ihop av sig själv. Kombinerar man det med hobbyryttare kan det bli fel.
Jag gillar fullblod. Men de är inte avlade att bjuda i lågt tempo. Jag tycker faktiskt att fullblod kan vara något av de slöaste hästarna eg. De kan ses som heta, framåt etc. Men från det till att verkligen bjuda är mils skillnad. Det kräver mer ryttare att utbilda ett fullblod till bjudning i piaff än ett halvblod eller en welsh eller vad fasen som helst.
Men som hobbyhäst åt en känslig hobbyryttare som vill rida upp tom msv i dressyr ser jag inga problem.
Jag kan inte hoppning och FT. Men tom jag fattar att de är bra i FT och varför.