Fullblod billigare?

Jag reagerar på en hel del saker i tråden - främst att fullblod ska "omskolas"? De är i de flesta fall ridna som vilken unghäst som helst, naturligtvis beroende på ålder och kunskap hos den som ridit dem, vad man däremot behöver göra är ju naturligtvis att grundutbilda dem som ridhästar.

Vissa (de lite äldre) kan vara mer utbildade, lite beroende på tid/kunskap/intresse hos tränare och arbetsryttare men som någon sa tidigare så blir det mer och mer "ridutbildning" numera.

Det beror dels på att mer varierat arbetade hästar håller bättre och dels beroende på att tränarna har insett att de är mer lättsålda till vanliga amatörryttare om de är grundutbildade i dressyr och hoppning.

För övrigt tror jag att fullblodshästar betingar (generellt sett) ett lägre pris på marknaden därför att många skräms av:

1) Kunskapen om galoppsporten är låg. Man vet inte vad det innebär.

2) Man köper "grisen i säcken". Har man inte bra öga och är kunnig själv så tittar man på stammar osv och där har man inte mycket att hämta.

3) Man tror att fullblod går sönder lätt.

4) Man skräms av känsligheten.

5) De är ofta dyra i drift.

Utöver detta och som tillägg till tråden öht så tror jag att vissa dragit lite fel slutsatser av hur halvblod med fullblodsinslag tyvärr resulterat i lite trasigare hästar i många fall.
Dock beror ju inte det på att fullbloden är kassa hästar.
Utan på att de ibland då fört med sig en känslighet som halvblodsryttare inte riktigt grejar och då går i slitage sas av att inte arbeta rätt. Och att deras rörlighet kan bli dumt med tyngre massa, större steg etc och hobbyryttare.
Jag vet många som av det här anser fullbloden måsta dragit med sig genetiska svagheter etc som sabbat halvblodens gamla tålighet.
Men det är ju inte fullbloden i sig som är veka/sköra/etc utan en mix av fullblod/halvblod kan bli känsligare och mer rörlig i leder där halvblod mer sitter ihop av sig själv. Kombinerar man det med hobbyryttare kan det bli fel.

Jag gillar fullblod. Men de är inte avlade att bjuda i lågt tempo. Jag tycker faktiskt att fullblod kan vara något av de slöaste hästarna eg. De kan ses som heta, framåt etc. Men från det till att verkligen bjuda är mils skillnad. Det kräver mer ryttare att utbilda ett fullblod till bjudning i piaff än ett halvblod eller en welsh eller vad fasen som helst.

Men som hobbyhäst åt en känslig hobbyryttare som vill rida upp tom msv i dressyr ser jag inga problem.

Jag kan inte hoppning och FT. Men tom jag fattar att de är bra i FT och varför.
 
Har läst igenom hela tråden men svarar helt allmänt. Utifrån mycket lite fullblodserfarenhet (ett par på ridskolan och en mycket kort karriär på en medryttarhäst samt att jag delat stall med några stycken) tror jag att de låga priserna säkert till viss del har med känslighet att göra. Precis som @mackan mfl konstaterat är det lite mer pyssel med en känsligare häst och fullblod har just rykte om sig att vara känsliga (skav, foder, ridmässigt mm). Detta är givetvis på gott och ont. Ett av ridskolans fullblod blev halt av "ingenting" och svår att hålla i hull tex men var mjuk och fin att rida.

Själv har jag ett halvblod med stor del fullblod i och har varit tvungen att lära om mycket då jag tidigare haft halvblodshästar av den gamla stammen födda -78 resp -91. När jag väl kommer till en bra ridning på min häst, har utbildat henne en bit till och kan göra samma saker med henne som jag kunnat med de tidigare kommer jag att vara en mycket bättre ryttare än innan jag skaffade henne. Just för att hon har mycket av fullblodets känslighet och huvud. Å andra sidan är en av stallets stabilaste hästar rent fullblod, medan ett tidigare fullblod i vårt stall var oerhört snabb i vändningarna när något hände.
 
Har läst igenom hela tråden men svarar helt allmänt. Utifrån mycket lite fullblodserfarenhet (ett par på ridskolan och en mycket kort karriär på en medryttarhäst samt att jag delat stall med några stycken) tror jag att de låga priserna säkert till viss del har med känslighet att göra. Precis som @mackan mfl konstaterat är det lite mer pyssel med en känsligare häst och fullblod har just rykte om sig att vara känsliga (skav, foder, ridmässigt mm). Detta är givetvis på gott och ont. Ett av ridskolans fullblod blev halt av "ingenting" och svår att hålla i hull tex men var mjuk och fin att rida.

Själv har jag ett halvblod med stor del fullblod i och har varit tvungen att lära om mycket då jag tidigare haft halvblodshästar av den gamla stammen födda -78 resp -91. När jag väl kommer till en bra ridning på min häst, har utbildat henne en bit till och kan göra samma saker med henne som jag kunnat med de tidigare kommer jag att vara en mycket bättre ryttare än innan jag skaffade henne. Just för att hon har mycket av fullblodets känslighet och huvud. Å andra sidan är en av stallets stabilaste hästar rent fullblod, medan ett tidigare fullblod i vårt stall var oerhört snabb i vändningarna när något hände.

Ska man rida fullblod får man ju tänka lite som med arab och en del iberier. De är ofta känsliga i truten och har lätt att backa av handen. Detsamma gällande att verkligen bjuda och runda sig genom kroppen och fram till handen.
När de sedan ibland kan vara heta och man upplever dem vilja gå framåt misstolkar ju folk det för riktig bjudning alt vet inte hur de ska lösa det och rider med handbromsen i. Vilket resulterar i indragen hals(antingen av ryttaren eller hästen själv som försöker krypa undan kontakt med bettet), spänd underhals och trippighet. Och så klart ger större risk för diverse hältor, ryggont, spänningar muskulärt etc.

Ska man få gång, lyft och häng i en häst som per natur är mer markbunden måste man få dem i balans utan tryck i käften. Men de måste acceptera bettet och söka sig till det.
Halsen måste ridas ut. Det är inte helt lätt på känsliga hästar.

Jag skulle inte rekommendera fullblod till särskilt många elever just därför. De flesta är hobbyryttare som har lite kassare motorik och balans och är för långsamma för fullblod. Av samma skäl rek jag sällan arab eller Iberier.
Trots att jag själv är mer förtjust i ovanstående raser just pga känsligheten.
Men en häst ska passa den som ska rida den och det den vill göra.

Jag vill nog däremot hävda att löptränade och tävlade fullblod inte är som insuttna/basic ridna dressyryngel. Det påslaget och den energin man har i hästar(mentala alltså) under löp vill jag aldrig ha i en dressyrhäst innan den är skolad.
De ska inte förknippa ryttare med sånt om de ska vara lättsålda.
En del löphästar är helt normala att rida och kanske tom säljs just för att de bara inte tänder till ever. Men vissa är i ett mentalt läge som jag inte vill ha, inte alltid, men i vissa lägen. Just för att skola om är svårare än bara skola.
Men där vet jag att inte alla tänker så inom dressyr. Och jag vet flera dressyr-yngel som är i betydligt "värre" mental energi under ridning och har betingat ihop det.
 
@tuaphua Haha! Du beskriver precis den problematik jag haft/har med min häst. Till en början fanns det två lägen i ridningen: överhuvudtaget ingen kontakt med bettet och noll bjudning eller respons på framåtdrivning, alternativt drag i bettet och full fart framåt (inte bjudning - spring!). Mycket mjuk i sidorna och lätt för sidvärts vilket innebär svårare med rakriktningen. Hästen kan fortfarande hamna i låst läge sas, där hon släpper bettet och drivet framåt och istället blir kortare och kortare när man driver. Detta händer mer och mer sällan eftersom hon numera (oftast) förstår vad som begärs av henne, vi har hittat utrustning hon trivs med samt att vi hittat bättre strategier för att bryta detta. Och givetvis efterhand som vi lär känna varandra och jag blir skickligare (obs! inte skicklig, det lär aldrig hända;)).

Nu är min häst kanske extrem pga ett himla humör och en halvtråkig bakgrund. Tränare, veterinärer, ET, stallkompisar mfl har alla tyckt att jag borde gett upp för länge sen. Men när allt stämmer är det så häftigt. Så nä, jag hade inte heller rekommenderat fullblod till någon som inte är van vid känsliga hästar alternativt har mycket tid, tränarhjälp, tålamod och vilja till förändring av sin egen ridning, för lätt har det då inte varit.
 
@tuaphua : bland ngt mer rutinerade fullblodsägare till ridfullblod är det du beskrivet ett litet koncept och brukar kallas "fullblodslättja" ;)

skämt åsido så är det ju precis det du tangerar: De är känsliga hästar på flera olika sätt samt rörliga och väldigt snabba i huvudet utöver det som visar sig både mentalt och fysiskt på flera olika sätt. De kräver därför för att bli bra, ganska rutinerade ryttare, och om de ska grundutbildas är det en verklig förutsättning med en sådan ryttare. Därav mina tidigare reflektioner i trådens ämne, och hur marknaden blivit på dem i sverige och var de ligger i pris osv om vi pratar hobby ryttare.

som ett kort exempel: Eftersom de ofta upplevs väldigt känsliga för hjälper osv och rör sig mkt (både uppåt och neråt och åt många håll utifrån det) så en orutinerad ryttare svarar ofta per automatik på just den "känsligheten" med att rida försiktigare och försiktigare och med lätta lätta hjälper och i vissa lägen blir det då att hästen i sitt eget mentala läge eller utifrån situation osv, bara blir kortare och kortare, och förefaller mer och mer "känslig" osv. När i själva verket ryttaren skulle behöva verkligen trycka på framåt, ha den på sitsen och rida utifrån det, fram på bettet och "skola" hästen till lugn och arbete den vägen. Då blir de ofta väldigt väldigt fina om man rider rätt - för de är fantastiska hästar i grunden ridbarhetsmässigt just för att de lär sig så snabbt och lätt litar på ryttare de får förtroende för om de (även enligt hästarna själva ;) rider Godtyckligt och schysst ;)

Man ser tyvärr väldigt många som agerar precis som du beskriver, och att ryttarna inte förstår riktigt hur en sådan häst bäst bör ridas. De förefaller att bli "heta", pinnar på som symaskiner, släpper ryggarna, krullar eller pullar, ryttaren blir mer försiktigare och försiktigare utifrån det, och sen utifrån det är det liksom på den vägen det blir.
 
Senast ändrad:
tillägg då tidsramen för inlägg passerade;)
sen har vi även den andra hälften av "fullblodslättjan" i det att de även kan bli, om de inte känner behov av att växla till ngt annat mode, om inte ryttaren i sig är vaken och kunnig i sig utifrån sånt, kan bli rätt sega och tråkiga, om ryttaren är nöjd med det eftersom hästen går där den går. Sånt ser man också mycket av tycker jag. Lite mera orutinerade ryttare har svårt att förstå växlingarna som de kan ha tendens att anamma eftersom de som sagt är ganska känsliga och lätt anpassar sig till vad de tycker ryttaren säger eller hur ryttaren rider där och då osv, och därmed gör de fullbloden till ganska svåra hästar för orutinerade ryttare som sagt sen länge i tråden, om man iallafall vill rida, träna, tävla aktivt och är lite grön som ryttare i sak.

slutsats: Jag tycker som jag skrivit tidgare att fullblod är jättefina hästar som funkar superpt och har hög ridbarhet om de förvaltas som de kräver och då måste man som hobbyryttare vara på LITE högre nivå som hobbyryttare för att bäst ha glädje av det och för att fullblodet isåfall ska komma till sin rätt. Då är de JÄTTEFINA hästar, vilket ju de visar på Elit nivå i Fälttävlan om inte annat, och hur de varit en jätteviktig del av aveln tidigare att förbättra svenska halvblod. Numera ser fullblodsaveln inte ut på det sättet i sverige, och man har därmed bättre nytta av att blanda in annat blod i svenska halvblod och i tävlingshästar av ridmodell allmänt.
 
Senast ändrad:
@tuaphua : bland ngt mer rutinerade fullblodsägare till ridfullblod är det du beskrivet ett litet koncept och brukar kallas "fullblodslättja" ;)

skämt åsido så är det ju precis det du tangerar: De är känsliga hästar på flera olika sätt samt rörliga och väldigt snabba i huvudet utöver det som visar sig både mentalt och fysiskt på flera olika sätt. De kräver därför för att bli bra, ganska rutinerade ryttare, och om de ska grundutbildas är det en verklig förutsättning med en sådan ryttare. Därav mina tidigare reflektioner i trådens ämne, och hur marknaden blivit på dem i sverige och var de ligger i pris osv om vi pratar hobby ryttare.

som ett kort exempel: Eftersom de ofta upplevs väldigt känsliga för hjälper osv och rör sig mkt (både uppåt och neråt och åt många håll utifrån det) så en orutinerad ryttare svarar ofta per automatik på just den "känsligheten" med att rida försiktigare och försiktigare och med lätta lätta hjälper och i vissa lägen blir det då att hästen i sitt eget mentala läge eller utifrån situation osv, bara blir kortare och kortare, och förefaller mer och mer "känslig" osv. När i själva verket ryttaren skulle behöva verkligen trycka på framåt, ha den på sitsen och rida utifrån det, fram på bettet och "skola" hästen till lugn och arbete den vägen. Då blir de ofta väldigt väldigt fina om man rider rätt - för de är fantastiska hästar i grunden ridbarhetsmässigt just för att de lär sig så snabbt och lätt litar på ryttare de får förtroende för om de (även enligt hästarna själva ;) rider Godtyckligt och schysst ;)

Man ser tyvärr väldigt många som agerar precis som du beskriver, och att ryttarna inte förstår riktigt hur en sådan häst bäst bör ridas. De förefaller att bli "heta", pinnar på som symaskiner, släpper ryggarna, krullar eller pullar, ryttaren blir mer försiktigare och försiktigare utifrån det, och sen utifrån det är det liksom på den vägen det blir.

Haha! Visste inte att det fanns namn för det. Men så har jag upplevt väldigt många av fullbloden.
Jag har nog däremot inte träffat så många välutbildade såna. Dvs svårklass dressyr typ. Det är nog 2 bara.

Min egen är ju väldigt hög i blod och är både så där extremt mjuk i kroppen och känslig.
Jag har inte velat sätta upp andra utom mina tränare på honom ens nu då han är stadig. Just för att jag inte vill att han ska behöva undandra sig kontakt eller känna sig i obalans.
Igår fick en kompis med egen fullblodskorsning hoppa honom. Hon gjorde det jättefint! Men tyckte att han var otroligt vinglig, mjuk och snabb.
Så en sån här sak som dessutom lär sig få förtroende för ryttarens hjälper och dessutom blir utbildad att följa dem även som mkt små blir ju väldigt mycket mer utsatt än ett halvblod tex som rids på samma lätta hjälper. PRE upplever jag kunna upplevas som lika slingriga IOM rörligheten i sidled.
Min Islandsgubbe vet jag också folk upplevde som slingrig i sidled om de inte satt mitt på sas.
Att tappa balansen tror jag är mer traumatiskt än smärta snudd på för en häst, flyktdjur. Och så rörliga och snabba hästar måste man rida i balans ännu mer än andra. Annars blir det spänning som ger platta gångarter för att ha nära till marken och trampa om för att rädda balansen på eget bevåg kom att ryttaren inte sköter det åt hästen. Alt så ballar de ur. Helt!
 
Jag vidhåller ändå att man inte avlar på galoppörerna för att hålla på det sättet som en ridhäst ska hålla på och jag skulle aldrig vågat chansa på att köpa en galoppör, prismässigt och det faktum att det ligger många ut på t.ex. hästnet månad efter månad till billig peng bevisar ju att jag inte är ensam om att tycka så. Så nä jag fortsätter vara salig på min tro faktiskt.

Men du måste skämta!!

Ett halvblod hade inte hållit en månad i samma träning medan det finns hur många fullblod som helst i fälttävlan i världseliten som går år efter år och mästerskap efter mästerskap

De flesta som utannonseras är ju inga färdiga hästar utan det är oftast tränare som säljer av och för ägarna så är det billigare att bli av med den snabbt eftersom de kostar ca 14 000kr i månaden i träning och springer de inte tillräckligt fort så ja...

Men lev du i din villfarelsen så rider vi vidare på våra fullblod och rider mästerskap på dem i fälttävlan och vinner i dressyr över halvbloden :p
 
Ja så tycker du, jag håller inte alls med dig och tycker det du säger är långt ifrån sanningen. Men du får tycka det du vill och jag tänker fortsätta att tycka det jag tycker verkar vettigt tills jag får några bra argument för att jag skulle ha fel, de argumenten hittar jag inte i denna tråden.

Men snälla du ser du verkligen inte hur det ser ut i tex fälttävlan?

Har du verkligen missat alla skador på halvblodshästarna? har du verkligen missat att medelåldern för halvblod har minskat?
 
Men du måste skämta!!

Ett halvblod hade inte hållit en månad i samma träning medan det finns hur många fullblod som helst i fälttävlan i världseliten som går år efter år och mästerskap efter mästerskap

De flesta som utannonseras är ju inga färdiga hästar utan det är oftast tränare som säljer av och för ägarna så är det billigare att bli av med den snabbt eftersom de kostar ca 14 000kr i månaden i träning och springer de inte tillräckligt fort så ja...

Men lev du i din villfarelsen så rider vi vidare på våra fullblod och rider mästerskap på dem i fälttävlan och vinner i dressyr över halvbloden :p
När jag var intresserad av hästar var det en sanning att de som höll för galoppbanan - de höll för allt. Och en bra galoppör har samma vinklar som en bra hobbyhäst. Däremot skulle man 1) ge hästen tid och träning för sitt nya liv 2) vara lite försiktig med dem som lämnade banan tidigt (kissing spines? senskador?). I min närhet fanns flera fd galoppörer som arbetade som ridskolehästar. Jag skulle dock inte betala särskilt mycket för en häst från banan - helt enkelt för att jag inte är den stabila, duktiga ryttare som kan grundrida en häst.
 
Men du måste skämta!!

Ett halvblod hade inte hållit en månad i samma träning medan det finns hur många fullblod som helst i fälttävlan i världseliten som går år efter år och mästerskap efter mästerskap

De flesta som utannonseras är ju inga färdiga hästar utan det är oftast tränare som säljer av och för ägarna så är det billigare att bli av med den snabbt eftersom de kostar ca 14 000kr i månaden i träning och springer de inte tillräckligt fort så ja...

Men lev du i din villfarelsen så rider vi vidare på våra fullblod och rider mästerskap på dem i fälttävlan och vinner i dressyr över halvbloden :p

Ja snälla visa mig var de vinner i dressyr över halvbloden :meh:
 
Ja snälla visa mig var de vinner i dressyr över halvbloden :meh:

Men snälla @Minstral och @rubytoo :( sluta tjafsa - Minstral har ju redan backat i tråden utifrån diskussionen som var ang. ämnet?

@Minstral : var har tråden öht handlat om att fullblod ska vinna över halvblod öht??? och än mindre i dressyr? varför hoppar du igång nu igen på ngt som öht inte är relevant i tråden?

KL Jösses! Allmänt ! Läs trådskaparens inlägg för i sjutton. Gud vad trött jag blir!

Om inte ngn orkar öht uppfatta trådskaparens tråd så ett snabbt klick med knappen så är tråden ang detta:

Hej!
Som halvblodstjejen som plötsligt blev kär i ett fullblod har jag intresserat mig ganska mycket för skillnaderna mellan halvblod och fullblod på sistone. Jag spanar ofta på annonser på hastnet, och det är ju svårt att inte lägga märke till hur otroligt mycket billigare fullbloden säljs.
Jag förstår att fullblod direkt från banan är billigare, men är detta något som följer med även när hästarna gått flera år som ridhästar? Bryr sig verkligen "hobbyköparna" så mycket om rasen när det gäller typ en 6-7 åring som är utbildad LA dressyr/110 hopp? Vad skulle ni ge för ett halvblod respektive ett fullblod på den utbildningsnivån?
Dock hittade jag mitt fullblod under "stora hästar" så jag tänker också att man kanske inte lägger ut sitt fullblod under fullblodskategorin om det är lite mer utbildat just för att slippa hamna bland alla 15-30 000 kr hästar?
 
Men snälla @Minstral och @rubytoo :( sluta tjafsa - Minstral har ju redan backat i tråden utifrån diskussionen som var ang. ämnet?

@Minstral : var har tråden öht handlat om att fullblod ska vinna över halvblod öht??? och än mindre i dressyr? varför hoppar du igång nu igen på ngt som öht inte är relevant i tråden?

KL Jösses! Allmänt ! Läs trådskaparens inlägg för i sjutton. Gud vad trött jag blir!

Om inte ngn orkar öht uppfatta trådskaparens tråd så ett snabbt klick med knappen så är tråden ang detta:

:)

Absolut!
 
Precis som du säger Mackan har jag redan backat.Någon får gärna hänvisa till tävlingsresultat där galoppavlade fullblod slår halvblod i dressyr. Jag har aldrig sagt att halvblod är bäst och att man inte skulle kunna rida fullblod, det jag påstår utifrån min erfarenhet är att de inte är lika hållbara när det kommer till att arbeta med ryggen upp. Rubytoo - det är snarare du som får starta en egen tråd eftersom det var du som tog upp ämnet.

Mackan, det är inte jag som tagit upp det, det var rubytoo som gjorde det med denna "mogna" meningen (som för övrigt håller samma nivå som mitt Bukepolispåstående) "Men lev du i din villfarelsen så rider vi vidare på våra fullblod och rider mästerskap på dem i fälttävlan och vinner i dressyr över halvbloden :p"

Over and out!
 
@Minstral det lägger jag mig inte i öht, men bra att det isåfall uppmärksammats allmänt att diskussionen blir HELT malplacerad utifrån tråden.
Jag personligen anser inte att några fullblod vinner dressyr över halvblod i regel, och sällan fullblod dressyrrids i svår klass öht om det inte handlar om FT, det vore ju rent av fånigt att påstå ngt annat. Fullbloden är INTE några hästar som man rider svårklass dressyr på i regel öht år 2014 eller ens 2000, eller typ ever om vi pratar svårklass dressyr i regel. Anledningarna torde vara flera utifrån en hel del som faktiskt hör till tråden iof.

Men som sagt: Svår dressyr halvblod vs fullblod osv, det är INTE tillhörande i denna tråd öht, så därmed min kommentar. Diskutera vidare i ngn annan tråd isåfall, känns väldigt tråkigt att denna tråd som inte handlar om detta öht, blir totalt korrumperad i fråga om diskussions suget folk som vill diskutera ngt helt annat. Utifrån fullblodsfrågan som ridhäst på hobby nivå osv tycker jag det är JÄTTETRÅKIGT att tråden blir totalt OT. Jag gillar fullbloden så otroligt mycket och det känns så himla tråkigt att tråden snurrar in på annat utifrån det, eftersom många undrar över fullblod i allmänhet och det är viktigt att kunna diskutera de frågor som ställs utan att snurra in på ngt helt annat.
 
Fullbloden är INTE några hästar som man rider svårklass dressyr på i regel öht år 2014 eller ens 2000, eller typ ever om vi pratar svårklass dressyr i regel. Anledningarna torde vara flera utifrån en hel del som faktiskt hör till tråden iof.
Ledsen, jag vet att det också är OT men visst var fullblodshästar nånting man red svår dressyr på. På 40- och 50-talen visserligen ;) men dock.
Hört talas om Julixx tex?
 
ja det känns lite gravt OT som sagt i sammanhanget. ;)

För att bara fortsätta lite på ot ämnet, så vem har sagt att det är svåra klasser vi pratade om?

Knappt en procent av alla födda hästar når svår klass så det är väl inte det man diskuterar.

Jag har en hemma just nu som går på 70% i lägre klasser och som mkt väl skulle kunna gå betydligt högre klasser i dressyr men han är en ft häst och därför kommer han aldrig någonsin starta några högre klasser i dressyr. Dock finns både gången där och ffa ridbarheten. De domare som dömt honom hittills har varit eld och lågor över honom och då har han bara gått under vanlig ridning i ca 8månader. Nu är han en irländare och ser därför inte ut som de svenska fullbloden. Men jag har faktiskt tävlat dressyr på andra fullblod som fått väldigt höga poäng upp till La klasser med 78% som bäst av en domare som dömer GP annars. Nu säger jag inte att detta är speciellt vanligt men de fullblod som går bra och som är lämpade för dressyr kan mkt väl slå en hel drös med halvblodshästar och det är väl självklart att jag inte menar Valegro och Co. men där slår nog inget svenskt halvblod dem heller!
 
För att bara fortsätta lite på ot ämnet, så vem har sagt att det är svåra klasser vi pratade om?

Knappt en procent av alla födda hästar når svår klass så det är väl inte det man diskuterar.

Jag har en hemma just nu som går på 70% i lägre klasser och som mkt väl skulle kunna gå betydligt högre klasser i dressyr men han är en ft häst och därför kommer han aldrig någonsin starta några högre klasser i dressyr. Dock finns både gången där och ffa ridbarheten. De domare som dömt honom hittills har varit eld och lågor över honom och då har han bara gått under vanlig ridning i ca 8månader. Nu är han en irländare och ser därför inte ut som de svenska fullbloden. Men jag har faktiskt tävlat dressyr på andra fullblod som fått väldigt höga poäng upp till La klasser med 78% som bäst av en domare som dömer GP annars. Nu säger jag inte att detta är speciellt vanligt men de fullblod som går bra och som är lämpade för dressyr kan mkt väl slå en hel drös med halvblodshästar och det är väl självklart att jag inte menar Valegro och Co. men där slår nog inget svenskt halvblod dem heller!

Lätt klass ska väl de flesta hästar utan direkta defekter kunna gå.

Tom MSV kan man ju utbilda många hästar också. Fullblod med vinklar lämpade för det bör kunna gå det med rätt träning och ryttare.
Problemet blir ju att få ryttare är känsliga nog för att få till luftigheten i dem.
Ett halvblod avlat på stor gång kan du ha rätt mycket i truten på och iaf lyckas rida igenom program på MSV nivå. De påverkas inte lika mycket negativt.
Fullbloden eller högblodiga halvblod som min kommer däremot tappa luftigheten/eller rent av då aldrig ridas fram till att få lyft i gången/häng om man rider dem så. De blir markbundna och man får kass kvalla i gången och förmodligen också problem i seriebytena som minst.
De flesta tränare kan heller inte utbilda såna.

Visst kommer de som du säger inte klå gångartshästarna. Men med rätt träning skulle man absolut kunna få en kul ridhäst på högre msv nivå.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kära bukebor.. Jag har lite funderingar. Ska ta upp några exempel så ni förstår vad jag är ute efter. Du hittar en annons...
Svar
1
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp