Vi tycker väldigt olika.
1. Jag anser ju inte att de som rider lokal LB är "tävlingsryttare" eftersom jag anser att LB är ren grundridning (jojo, jag rider allt möjligt utom halvblodstypen för den typen av häst äger jag inte). I min värld är det lite "löjligt" att köpa en häst för 100.000kr om man inte strävar efter mer än att rida LB. Inte löjligt att vilja ha en häst man trivs med, men just den summa du fört fram som "rimlig" för någon som vill rida lokal LB eftersom jag anser att LB är just - LÄTT.
2. Ridbarhet sitter för mig inte i "gången" om man med "gång" menar stora steg med mycket schwung. Ridbarhet för mig handlar om att hästen är lyhörd och samarbetsvillig och har skaplig förmåga att utföra uppgifterna.
Du vill hellre ha en häst med "gång"; jag vill hellre ha en häst med det jag anser som "ridbarhet".
3. Ingen av oss har nog påstått att en fjording fungerar i GP-dressyr. Att det sedan finns en fjording i Norrbotten som faktiskt är kvalad att starta StGeorg är mer en anomali men inte desto mindre ett faktum.
Personliga erfarenheter (jag rider bland annat fjording). Jag har med mediokra siffror hamnat på plats 13 av 19 i en lokal LA-tävling med min FEMÅRIGA FJORDING. Alla de sex ekipage som hamnade efter mig i resultatlistan borde, helt ärligt, skämmas lite. Min ponny borde, om man ska se på förutsättningar, ha hamnat sist. Detta var bland storhästar.
Samma tävlingsdag hamnade jag med samma unga fjording på plats 20 av 33 startande i lokal LB. Nej, inte placerad, men väldigt många ekipage bakom mig för att vara den typen av häst.
Men jag ser mig ju inte som "tävlingsryttare" utan som ryttare som tycker att det är kul att någon gång också rida en tävling.
Jag kommer inte ihåg vem som först buntade ihop araber med travare med fjordingar möjligen med fullblod till skillnad mot "halvbloden" som är så mycket bättre.
Men faktum är att prisbilden i annonserna ser väldigt likartad ut för fjordingar och araber och fullblod och kbl-travare medan vbl-travarna intar en tydlig jumbo-plats.
Och det är väl samma grupp potentiella köpare man riktar sig till: hobbyryttaren som inte strävar efter att vinna lokal LB eller lokal LA, men som kan vilja vara med och leka ibland (sådana som jag, kanske
.