Fullblod billigare?

För att bara fortsätta lite på ot ämnet, så vem har sagt att det är svåra klasser vi pratade om?

Knappt en procent av alla födda hästar når svår klass så det är väl inte det man diskuterar.

Jag har en hemma just nu som går på 70% i lägre klasser och som mkt väl skulle kunna gå betydligt högre klasser i dressyr men han är en ft häst och därför kommer han aldrig någonsin starta några högre klasser i dressyr. Dock finns både gången där och ffa ridbarheten. De domare som dömt honom hittills har varit eld och lågor över honom och då har han bara gått under vanlig ridning i ca 8månader. Nu är han en irländare och ser därför inte ut som de svenska fullbloden. Men jag har faktiskt tävlat dressyr på andra fullblod som fått väldigt höga poäng upp till La klasser med 78% som bäst av en domare som dömer GP annars. Nu säger jag inte att detta är speciellt vanligt men de fullblod som går bra och som är lämpade för dressyr kan mkt väl slå en hel drös med halvblodshästar och det är väl självklart att jag inte menar Valegro och Co. men där slår nog inget svenskt halvblod dem heller!

40- 50 talet kändes rätt OT i sammanhanget och som sagt vad tråden handlade om ;) Och tyvärr är väldigt många ute och cyklar som jag skrev tidigare om de känner så djupt för att diskutera ngt ang. fullblod som inte har med denna tråd att göra osv. Jag ser fram emot och välkomnar ngn annan tråd isåfall - inte denna. tråden handlar ju om väldigt basic i fråga om fullblod och inköp osv så jag förstår som sagt sen länge i tråden öht inte varför det blir ngn debatt om vilken ras som lär vinna över ngn annan osv , det blir ju fånigt och otroligt märkligt i sammanhanget?
 
Senast ändrad:
Fullblod kanske är billigare att köpa men i många fall dyrare i drift.
Dyrare att försäkra, ofta mer svårfödd och mycket känsligare. Jag talar av egen erfarenhet.
Mitt fullblod kostade MYCKET att äga. Guld i ridningen, mjuk och känslig och gick som en klocka i dressyren.
Men han var otroligt svårfödd så han kostade mycket föda, men framför allt fick han ofta kolik, det kunde räcka med några dagars vila så blev han sjuk, så han kostade mig otroligt mycket i veterinärräkningar och jag oroade mig otroligt mycket också.
Jag fick honom såld i våras p ga graviditet, och även om jag kommer köpa häst igen när jag fött barnet så kommer jag aldrig skaffa mig ett fullblod igen.

Jag älskade den hästen ändå och hade inte sålt honom om jag inte haft en sån jobbig graviditet, men man ska tänka på att fullblod är känsligare och kan kosta en mycket mer i långa loppet om man har otur.
 
Fullblod kanske är billigare att köpa men i många fall dyrare i drift.
Dyrare att försäkra, ofta mer svårfödd och mycket känsligare. Jag talar av egen erfarenhet.
Mitt fullblod kostade MYCKET att äga. Guld i ridningen, mjuk och känslig och gick som en klocka i dressyren.
Men han var otroligt svårfödd så han kostade mycket föda, men framför allt fick han ofta kolik, det kunde räcka med några dagars vila så blev han sjuk, så han kostade mig otroligt mycket i veterinärräkningar och jag oroade mig otroligt mycket också.
Jag fick honom såld i våras p ga graviditet, och även om jag kommer köpa häst igen när jag fött barnet så kommer jag aldrig skaffa mig ett fullblod igen.

Jag älskade den hästen ändå och hade inte sålt honom om jag inte haft en sån jobbig graviditet, men man ska tänka på att fullblod är känsligare och kan kosta en mycket mer i långa loppet om man har otur.

Du har inte funderat på varför han fick koliken och var svår att föda?
 
Du har inte funderat på varför han fick koliken och var svår att föda?
@rubytoo
Nej faktiskt inte, borde jag det?

Alltså, självklart har jag funderat på det! Jag provade allt jag kunde komma på.
Kan inte en häst bara vara svårfödd eller? Jag vet många hästar som är det, och inte bara fullblod såklart. Är ju samma för människor, vissa äter mer än andra.
Sen är det ju väldigt svårt att säga varför en häst får kolik eftersom det finns många olika orsaker, men de veterinärer jag träffade på, som inte heller kunde ge en självklar orsak, sa att fullblod i många fall ÄR känsliga, inte bara när det gäller kolik utan även andra saker som te x skador osv. Det är också därför de är dyrare att försäkra.
De känner efter mer eller vad man ska säga, känner smärtan mer...
Detta var ju bara min egen erfarenhet, och vad jag har lärt mig.

När jag säger svårfödd menar jag inte just att han inte åt. Han älskar mat och att äta, men tappade väldigt lätt så fort det skedde något. Om han blev stressad osv. Han spenderade dagarna med att äta men blev ändå inte tjock. Självklart var han även regelbundet maskkollad om du nu tvivlar på det.
Det ända sambandet jag tillslut kunde se ang, koliken var att han blev dålig i samband med vila. Om han av någon anledning fick vila några dagar eller en vecka så blev han lättare dålig.

Sen får väl du dra dina professionella slutsatser bäst du vill.

PS. Tänder kollades också, hör och häpna DS.
 
@rubytoo
Nej faktiskt inte, borde jag det?

Alltså, självklart har jag funderat på det! Jag provade allt jag kunde komma på.
Kan inte en häst bara vara svårfödd eller? Jag vet många hästar som är det, och inte bara fullblod såklart. Är ju samma för människor, vissa äter mer än andra.
Sen är det ju väldigt svårt att säga varför en häst får kolik eftersom det finns många olika orsaker, men de veterinärer jag träffade på, som inte heller kunde ge en självklar orsak, sa att fullblod i många fall ÄR känsliga, inte bara när det gäller kolik utan även andra saker som te x skador osv. Det är också därför de är dyrare att försäkra.
De känner efter mer eller vad man ska säga, känner smärtan mer...
Detta var ju bara min egen erfarenhet, och vad jag har lärt mig.

När jag säger svårfödd menar jag inte just att han inte åt. Han älskar mat och att äta, men tappade väldigt lätt så fort det skedde något. Om han blev stressad osv. Han spenderade dagarna med att äta men blev ändå inte tjock. Självklart var han även regelbundet maskkollad om du nu tvivlar på det.
Det ända sambandet jag tillslut kunde se ang, koliken var att han blev dålig i samband med vila. Om han av någon anledning fick vila några dagar eller en vecka så blev han lättare dålig.

Sen får väl du dra dina professionella slutsatser bäst du vill.

PS. Tänder kollades också, hör och häpna DS.

Oj trampade jag på en öm tå?

Jag frågade bara allmänt inget annat. Men jag anser mig ha haft så många fullblod genom åren att jag inte riktigt köper ditt resonemang. Jag hade nog tippat på att det var sand som spökade, eller att den hade magsår eftersom det är relativt vanligt.

Fullblod och kolik är något helt nytt för mig, har aldrig hört att de skulle vara benägna till att få kolik oftare än andra hästar. Och att de skulle vara mer smärtkänsliga är något jag absolut inte skriver under på. Har ridit på fullblod i ft i över 20år och ingen har någonsin blivit petig av skador.

Sedan skall man vara medveten om att mask kan finnas i många olika stadier i kroppen och de behöver långt ifrån visa att de har mask genom tex kolla masken. Då skulle man behöva ta prover flera ggr under någon månads tid.

Men i ditt fall låter det lite likt korsförlamning då det kan ha samma symptom om det är lättare sådan och det är betydligt vanligare på lättare hästar som dessutom kanske stressar lite
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kära bukebor.. Jag har lite funderingar. Ska ta upp några exempel så ni förstår vad jag är ute efter. Du hittar en annons...
Svar
1
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp