Fulblod med ankfot är det illa

B

BIGmamma

Var i dag och tittade på ett fullblod en underbar häst. Ända felet var att hon hade väldgt platta fötter nästan som en ankfot och hade därför sula på skon för att hon inte skulle ömma när hon reds ut. Ägaren sa att detta var vanligt hos fulblod. Har någon nån kunskap om detta och kan det vara något problem.:confused: Skulle gärna vilja ha hästen men vill inte köpa på mig ett problem!!!!!!!!

Sv: Fulblod med ankfot är det illa

Ja, välldigt vanligt hos fullblod med plattfötter. Det krävs ju ganska mycket hovvård på sånna. Är man inte beredd att lägga ned jobbet ska man inte köpa sig en häst med plattfötter.

Var i dag och tittade på ett fullblod en underbar häst. Ända felet var att hon hade väldgt platta fötter nästan som en ankfot och hade därför sula på skon för att hon inte skulle ömma när hon reds ut. Ägaren sa att detta var vanligt hos fulblod. Har någon nån kunskap om detta och kan det vara något problem.:confused: Skulle gärna vilja ha hästen men vill inte köpa på mig ett problem!!!!!!!!

En vän hade ett sånt fullblod som efter ett år med ny hovis o täta intervaller blev helt återställd. Hästen leveroch rids fortfarande, tio år senare. Finns nog info på nätet, dished hoof.

det är inte alls ovanligt, och som andra sagt - om man bara är väl medveten om vikten av nogrann och tät hovvård så brukar de fungera bra.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen