Fula tänder..??*bilder*

Sv: Fula tänder..??*bilder*

Förstod att den frågan skulle komma, hästen är 6 år.

Herregud :p vad har du gett hästen så du kan hålla på sådär? :rofl:

Men allvarligt, det ser skumt ut, nästan så det ser missbildat ut.. käken ser liksom större ut på den sidan? Dessutom ser det ut som att käken är sned, alltså att den (från hästen sett) är skjuten till vänster. Men det kanske blir så för att du håller i mun på honom?
Kan inte gissa på vad det är, du kan väl berätta för oss när du varit hos tandis? :idea:

Min häst har också fula tänder. Hans förra ägare har berättat att han fått en tand bortopererad när han var 5 år gammal. Det enda problemet han har är att det fastnar lite gojs mellan tänderna på honom, men då brukar jag använda lite tandtråd.

IMG_1208.jpg

Om jag var du så skulle jag rådfråga veterinär.

Halloj. I slutet av november tittade min vet på hästen och konstaterade att det sitter en mjölktand kvar i underkäken på vänster sida, som nu är nedsliten. Vet sa att den ska tas bort och hästen bör åka till klinik för vidare kontroll. (Ja det är lite bökigt att hålla honom vid undersökning)
Jag tänkte aldrig på att räkna tänderna!! Klantigt av mig.
Hästen tappade i hull men är nu på väg upp igen tack vare rätt mycket krafftfoder.
Han har inte varit på kliniken än, inte min häst.
Han har även ett ovanligt beteende med tungan i munnen. Han kör med tungan i kinden så den buktar ut och samtidigt vrider på huvudet snett framåt. Tappar en del foder när han äter.

Hur länge kan han ha haft mjölktanden kvar tro? Hästen är nu 7 år.
Dvs när tappas den sista i underkäken?
Kan en vet komma ut för att ta bort en tand och kontrollera/åtgärda resten?
Nån som kan detta bättre än jag?

Hej!

Har den varit hos tandläkaren förut?

I stället för att ta ut en veterinär åk till en klinik med en bra "tandläkare" så att de får kolla ordentligt.

Ja, det var mitt förslag också. Får se hur det blir.

Ja om hästen är 6 år o kanske aldri har fixat tendene, ville jag åkt till en tandläkare!

Han har även ett ovanligt beteende med tungan i munnen. Han kör med tungan i kinden så den buktar ut och samtidigt vrider på huvudet snett framåt. Tappar en del foder när han äter.

?
En häst som gör så här skulle jag snarast kolla upp,hästen verkar ju helt klart besvärad av problem i munnen.
Åk till erkänt duktig tandläkare som samarbetar med veterinär med hästen ,eller ta ut veterinär som är erkänt duktig på tänder.

Hästen har flyttat nu och den lär inte se röken av varken veterinär eller tandläkare på länge nu.
Trots påstötningar från oss och vår veterinär har ägaren inte ordnat detta.
Jag tog för givet att de skulle se till hästens bästa!
Men jag kanske överreagerar.

Ett halvår har gått sen bilderna togs och tänderna var mera nedslitna och sneda när jag tittade för sista gången.
Tandköttet såg rött och irriterat ut på några ställen också.

Synd på en mycket trevlig häst!

En häst som gör så här skulle jag snarast kolla upp,hästen verkar ju helt klart besvärad av problem i munnen.
Åk till erkänt duktig tandläkare som samarbetar med veterinär med hästen ,eller ta ut veterinär som är erkänt duktig på tänder.

Min häst gör exakt som din med tungan. Vi var på kliniken för ett par veckor sen och han hade rejält ont i munnen..:crazy: Han hade skarpbett, hakbett och ordentligt med sår i munnen. Konstigt tycker jag eftersom jag i princip bara ridit på hackamore:p Men det är nog kvar från förra ägarna.
Hursomhelst, din häst har uppenbarligen ont och som ovanstående sa, ta kontakt med en kunnig vet. el liknande som kan hjälpa hästen din

Och nu läste man att det inte var din egen häst. Synd att ägaren inte vill göra någonting..:confused: Munproblem kan bli allvarliga om det går för långt. Usch nu blir jag lite sur på ägaren:mad:

stackars hästen!
han har nog rejält ont i munnen!
om det är mjölktänder som sitter kvar kan det bil stora problem på den permanenta tanden

stakars pollen!

ser inte alls bra ut, men som många gör, glömmer bort att tänderna också är viktiga. de är noga med skoning osv, men senare när det kommer till tänder, så har de aldrig blivit raspade :confused: och folk undrar varför de tunnar ur eller beter sig konstigt.

Raspa inte tänderna på hästen, slipa dem. Det är så många hästar som har blivit förstörda av raspning.. Kolla upp med någon som slipar, och som KAN.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 418
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka