Ful päls..

Camisado

Trådstartare
hej! vi har ett fullblods sto på 6 år som tidigare gått på banan men nu är ridhäst. vi köpte henne i mars (tror jag) och då såg hon ganska bra ut(lite smal kanske) men nu sen vi släppt hästarna på bete har hon tunnat ur och blivit väldigt ful i pälsen, vi har kollat mask/parasit(hade inget) och hon får kraftfoder, hö, b-vitamin och matolja. kan det vara för att dom går ute på natten? om någon har gissningar får ni gärna skriva :D tack!

bild på pållen, hoppas ni inte tror att hon är vanvårdad :angel:
olika_038.jpg

Sv: Ful päls..

Fick hon även kraftfoder och hö då hon gick på bete? Var betet av bra kvalite?
Mycket parasiter i hagen som knott o.s.v.?
Lätt stressad?

ucsh nej hon var inte fin :crazy: har ni tagit blodprov så hon inte är sjuk?
Att det skulle bero å att hon går ute om natten kan jag inte förstå varför det skulle bero på? :confused:

Troligtvis har gräset och höet för dåliga värden. Och det är ju inte så konstigt att hon ser dålig ut i pälsen, all energi går väl åt att försöka hålla hullet, och det går ju inte heller så bra. Får hon groov 90? det är bra för iallafal våra hästar som inte behöver mer energi, men mer hull.

Söt var hon dock!

En veterinär borde undersöka henne. Kanske ta blodprover och kolla t ex levervärden. Kolla tänderna - om hon har ont i munnen kan hon ev inte tillgodogöra sig fodret och magrar.

tänderna har vi kollat, dom var helt okej. hon får en liter pellets, en liter havre + betfor och b-vitamin+ matolja, hur mycket mer bör jag ge?.. betet är väl inte så jätte bra, därför ger vi henne hö.. vi ska ta blodprov. hon var stressad när hon kom men tycker att hon blivit väldigt mycket lugnare..tack för alla svar, det är bra med tips så vi kan kolla så mycket som möjligt för att hitta vad problemet är.

Vad för pellets är det?

Annars låter det inte som mycket kraft till en troligen svårfödd häst.

1 liter havre är endast 1/2 kg och pelletsen väger nog inte så mycket mer..

jag tror det är mustang pellets, vi ska öka på, men måste ju trappa upp...

förresten så är alla andra hästar på betet tjocka och blanka..

Ok, men det kan ju vara så att hon helt enkelt är svårfödd bara?
Jag skulle öka havren till minst 2-3 kg=4-6 liter och pelletsen till 3-4 liter eller ngt liknade.. Hur mycket olja ger ni?

Se om hon tar sig på det. Om hon inte går upp NGT på 2 veckor så skulle jag åka iväg för att kolla upp henne ordentligt på ngn klinik elr liknande om ni inte redan gjort det.

Min lättfödda häst skulle antagligen vara smällfet på den dieten, men många fullblod kan vara rejält svårfödda och kräva massor massor med bra foder för att hålla sig i hull. Hur mycket hö äter hon utöver betet? Är det odlad vall eller naturbete hon går på? Gissar att du kommer att behöva öka kraftfodret med flera hundra procent till henne.

det kan man ju prova, men hur fort kan man öka utan att hästen får problem med magen? hon får ca 2 dl olja..

hon får så mycket hö hon orkar äta under de ca 5-6 timmar hon står inne under dagen, hon går på naturvall, finns inget annat att välja på just nu.. nästa sommar ska hon på RIKTIGT bra bete

Fullbod i träning brukar få mkt havre o korn.
Har du nån erfarenhet av fullblod sen innan?

inte jag, men mamma har haft fullblod/jobbat med fullblod.

förra ägaren gav inte hästen någon havre alls..

Hon behöver ordentligt med mat ser det ut som. Fullblod är inte så lätta att göda upp när de tappat.

När jag tyckte att mitt fullblod tappade fick hon första dagarna 1 kg havre, 0.5 kg lucern och 5 dl soja och 2 dl olja. Efter 4 dagar ökade jag till 2 kg havre och nu får hon 2,5 kg havre och resten som innan. Var inte för försiktig med att öka, då hinner hon tappa ännu mer.

Går hon upp i hull blir pälsen fin också.

okej, ska öka redan imorron :) hoppas hon går upp, tycker inte om hur hon ser ut.. känns inte kul.

Nej, få inte skuldkännslor!
Ge henne mera mat istället så ska du se att hon snart går upp i vikt!
Jag tror nog att du kan öka på med 1/2 liter per dag så hon som ngn annan sa inte börjar gå ner mer i vikt. Öka till du är upp med havren i 6 liter och pelletsen i 4 liter så kan du ju minska sen om det skulle vara för mkt mat.. eller höja om hon behöver mer!
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12