Ful päls..

Sv: Ful päls..

Många hästar som gått på banan, både fullblod o varmblodstravare, har svårt att gå på bete de första åren de går av banan. De stressar för mkt för att kunna tillgodogöra sig gräset. Kan du stalla in nattetid o ge mkt grovfoder samt kraftfoder så ska du se att hästen går upp i vikt. Vi släpper aldrig hästar som precis gått av banan på bete, de brukar inte klara det o magrar av.

Min hbl valack med mycket fullblod i sig har svårt att hålla hull. Vi är tvugna att ha honom inne på natten så han inte ska springa/ vandra för mycket p g a mygg m m. Det har hjälpt jätte mycket att ha honom på stall 10-12 timmar på natten. Så här mycket mat får han per dag: 2kg Lympos avel/ung musli, 0,3kg betfor, 1kg lusern hack, 2 dl olja, 2kg hö med kanonvärden, 1 mått Tokosel i veckan+ lite gräs som jag liar och lägger i boxen på kvällen med klöver i. Sen går han i gräshage på dagen. Han har tagit sig mycket på kort tid sen jag började med lusern och oljan.

Jag kan dela med mig lite av mina tidigare huvudbryn och lärdomar kring min utfodring till min svårfödda häst. Då man gärna vill gärna utfodra mkt för att återvinna/bevara ett hälsosamt hull. Jag har fått en viss försiktighet när det gäller utfodring av för stora mängder kraftfoder.

När jag skulle sätta bra hull på min svårfödda häst som tyvärr snabbare än blixten förlorade det fina hullet en sensommar, så satsade jag på ett analyserat hö som passade mitt sto för att säkra näringsvärdena i höet. Jag kom åt ett bra tidigt skördat hö men tyvärr så var energin högre än proteinnivån, så då utfodrade jag även med lusern hackad strå som fortfarande är ett stråfoder, detta kompletterade jag med Grov 125 (pelleterat).

En liten del av den basfakta jag hittade och utgick ifrån, som jag tyckte var till nytta när jag utformade en foderstat och även för mitt synsätt kring utfodring var bl a hämtat ur "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck:

"Pelleterat foder medför en komprimering av fodret vilket medför att volymvikten ökar. Om fodret återfuktas (min kommentar: antingen innan utfodring uppblött med vatten eller i hästens magsäck) så kommer det öka i volym."

"När hästen äter sitt naturliga foder, dvs bete eller annat grovfoder, passerar det ut från magsäcken i ungefär samma takt som det kommer in. Den hinner helt enkelt inte fylla magsäcken för mycket"

"Hästen känner inte när magsäcken blir full. Den föräter sig väldigt lätt när den kommer åt stora mängder snabbätet foder t ex kraftfoder."

Utfodring av Anna Resjö Agria djurförsäkrngar:
"Kraftfoder bör delas upp i 3 givor/dag och hästen bör inte få mer än 0,4 kg kraftfoder/100 kg vikt vid varje fodring. Om hästen får för stora givor åt gången kommer en för stor del av fodret gå osmält genom tarmarna, vilket ger en rubbning i tarmfloran och i värsta fall leder till kolik"

Kraftfoder; pelleterat, havre, korn, vetekli, sojamjöl, linfrön..

Mitt sto håller nu fint hull, fin päls och är mycket välmående! Regelbundet tar jag fram måttbandet för att hålla koll på vikten:idea: lärdomen jag erhöll när hon tappade snabbare än jag hann blinka :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 315
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London