Sv: Ful päls..
Jag kan dela med mig lite av mina tidigare huvudbryn och lärdomar kring min utfodring till min svårfödda häst. Då man gärna vill gärna utfodra mkt för att återvinna/bevara ett hälsosamt hull. Jag har fått en viss försiktighet när det gäller utfodring av för stora mängder kraftfoder.
När jag skulle sätta bra hull på min svårfödda häst som tyvärr snabbare än blixten förlorade det fina hullet en sensommar, så satsade jag på ett analyserat hö som passade mitt sto för att säkra näringsvärdena i höet. Jag kom åt ett bra tidigt skördat hö men tyvärr så var energin högre än proteinnivån, så då utfodrade jag även med lusern hackad strå som fortfarande är ett stråfoder, detta kompletterade jag med Grov 125 (pelleterat).
En liten del av den basfakta jag hittade och utgick ifrån, som jag tyckte var till nytta när jag utformade en foderstat och även för mitt synsätt kring utfodring var bl a hämtat ur "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck:
"Pelleterat foder medför en komprimering av fodret vilket medför att volymvikten ökar. Om fodret återfuktas (min kommentar: antingen innan utfodring uppblött med vatten eller i hästens magsäck) så kommer det öka i volym."
"När hästen äter sitt naturliga foder, dvs bete eller annat grovfoder, passerar det ut från magsäcken i ungefär samma takt som det kommer in. Den hinner helt enkelt inte fylla magsäcken för mycket"
"Hästen känner inte när magsäcken blir full. Den föräter sig väldigt lätt när den kommer åt stora mängder snabbätet foder t ex kraftfoder."
Utfodring av Anna Resjö Agria djurförsäkrngar:
"Kraftfoder bör delas upp i 3 givor/dag och hästen bör inte få mer än
0,4 kg kraftfoder/100 kg vikt vid varje fodring. Om hästen får för stora givor åt gången kommer en för stor del av fodret gå osmält genom tarmarna, vilket ger en rubbning i tarmfloran och i värsta fall leder till kolik"
Kraftfoder; pelleterat, havre, korn, vetekli, sojamjöl, linfrön..
Mitt sto håller nu fint hull, fin päls och är mycket välmående! Regelbundet tar jag fram måttbandet för att hålla koll på vikten
lärdomen jag erhöll när hon tappade snabbare än jag hann blinka