Ful bokhylla

Youmeoh

Trådstartare
Har en bokhylla som är stor, brun, omodern och ful som stryk!
I september ska jag åka på IKEA och köpa två mindre bokhyllor. Ändå vill min sambo absolut ha kvar det stora, fula aset som vi har nu :mad:
Min fråga är alltså vad jag kan göra för att göra åbäket mindre fult?
Har planer på att måla den vit och ha den som nån slags förvaring inne i garderoben, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag tror att det är som spånplattor med ett plastaktigt överdrag som färg (nån som förstår vad jag menar?) Hur ska jag måla? Ska jag bara köra på med färg eller krävs det några förberedelser? Hur i så fall?

Ska försöka få in någon bild också, men till dess tar jag emot alla tips ni kan komma på

Sv: Ful bokhylla

29186186.jpg

Har även en till underdel, som jag vill göra nåt åt. Enda skillnaden är att den bara har skåpluckor och inte lådor nertill

Ojojoj... Målat den vit hade väl varit ett steg i rätt riktning, men den är nog inte lätt att måla.

Vill du verkligen inte ha kvar den kan du ju måla lite fel...:angel:

Jag hade nog försökt få sambon på andra tankar innan jag satte igång med att måla bokhyllan. Det ser ut att vara ett stort projekt.

Vill du verkligen inte ha kvar den kan du ju måla lite fel...:angel:

Jag hade nog försökt få sambon på andra tankar innan jag satte igång med att måla bokhyllan. Det ser ut att vara ett stort projekt.

Skojar du?! Jag kommer bli tvungen att förbereda mig mentalt läääänge inför den uppgiften!
Å andra sidan är underdelarna så tunga att jag knappt skulle orka baxa ut dom och upp på en släpvagn (en tanke slog mig förut att jag skulle "kidnappa" alla delar mitt i natten när sambon sover och köra dom på tippen :devil: ) Fast jag är i ganska stort behov av bra förvaring inne i garderoben, så med lite fantasi och färg skulle det kanske gå att omvandla åbäkena till nån form av hylla/skåp att ha grejer i där inne :idea: För det rymms ju rätt mycket i dom. Men då vill jag allt ha en lite roligare färg än brunt!

Fast jag tycker att mörka möbler är snyggt mot en ljus tapet och i ett ljust rum. Men kan du inte ta med en låda eller någon del av skåpet som är lätt att få med, gå till en riktig färgbutik och fråga hur du ska göra. De borde ha kunskap om vad du kan göra, vilka grejer du behöver och sånt.

Precis en sådan bokhylla hade min mormor! Fast hon hade flera delar till den. Den var jättepraktiskt och svalde hur mycket grejer som helst utan att det blir för fullt eller jobbigt. En jättebra möbel att ha. Du kommer inte att hitta någonting på IKEA som är bättre än den. Däremot kanske ni hittar någonting som är snyggare.

Jag hade dock valt att ha kvar bokhyllan i den färgen som den är. Jag gillar mörkt trä, speciellt mot en vit eller ljus tapet.

Men det är klart, gillar du den inte ska du inte tvingas ha den i ditt hem. Fråga sambon varför det är så viktigt att just den möbeln är kvar. Vad är det som gör att den måste vara kvar?

HAN tycker att den är snygg, jag däremot tycker att den är förskräcklig! Just därför tänke vi gå halva vägen var, in i garderoben med den. Jag slipper se eländet allt för ofta och han får ändå ha den kvar :p
Visst, du har rätt, det får plats otroligt mycket i den.
Jag gillar inte för mörka, stora möbler eftersom jag tycker att dom har en tendens att svälja allt ljus och få det att se ut som om dom tar över rummet om det inte är tillräckligt stort

Ingen aning.
Jag har målat lite då och då, så det har tagit typ en vecka (hade jag varit effektiv och sträckmålat hade det nog tagit bara några timmar)

Men gud vad bra det blev! En helt annan möbel ju! Mycket, mycket bättre. :bow: Jag hade fel i mitt tidigare inlägg i denna tråden. Den blev mycket bättre i vit.

Jag tycker att den var mycket snyggare från början. Nu ser den ut som vilken dussinmöbel som helst.

Men du ska ha beröm för själva arbetet, det ser jättebra gjort ut.

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 924
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar