Fuktigt stall - farligt?

Congeria

Trådstartare
vi hade hästen i ett inackorderingsstall förut som jag tyckte verkade väldigt fuktigt. det var ett rätt litet och trångt stall men ändå ganska många hästar. alla hästar stod med vintertäckena på under natten då ägaren inte hade tid att täcka på mornarna. man märkte ganska snabbt efter att alla hästar kommit in och dörrarna stängts att det blev varmt och fuktigt, det var alltid blött längs ytterväggen och bädden var fuktig. läderutrustning möglade väldigt fort :crazy:..
är det farligt att ha en häst stallad på det här sättet? vi flyttade ganska fort då hästen inte trivdes övht..men kom och tänka på det här med fukten efteråt, hur bra/dåligt kan det vara?

dom har tidigare haft problem med återkommande ringorm, kan fuktigt stall vara en orsak?

Sv: Fuktigt stall - farligt?

Fuktig, dålig luft är INTE ALLS BRA för en häst. Många påstår att drag är farligt för hästar, men fukt är faktiskt betydligt värre!

Ja fukten i stallet är en perfekt miljö för bl a ringorm som ju trivs i fuktiga pälsar.
Det är inte en bra miljö att hästar och det är därför det numera finns så hårda krav på ventilation och takhöjd när man ska bygga häststall. Det är inte ringorm och andra svampangrepp som trivs i den miljön utan även hästarnas luftvägar blir påverkade. Det är inte allas ovanligt att hästar som står i sådan luft utvecklar luftrörs problem som kvickdrag och hosta.

Absolut farligt. När jag var liten och hade ponny stod den med 2 andra ponnyer i en del av ett mycket fuktigt kostall. Alla 3 utvecklade kronisk hosta och 2 fick även kvickdrag. Min stod där bara 1 vinter men hostan var kronisk i alla fall.

Tur att ni flyttade därifrån.

kl

tack för svaren. det var som sagt tur ja att vi flyttade såpass snabbt ändå. tror att två av hästarna där har svår hosta faktiskt :o

det är något jag kommer ha bättre koll på i framtiden när jag letar stall, hur ventilationen är.

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 169
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Har min häst inackorderad i ett mindre kollektivstall med 6 stycken hästar. I början när jag flyttade dit var det så pass varmt och fint... 2
Svar
39
· Visningar
9 335
Senast: Tender
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag... 2 3
Svar
59
· Visningar
8 520
Senast: Beritas
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
4 257
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka