Fuktgivande produkter

Ja, det är ju väldigt individuellt vad som funkar, därav att det är bra att kunna prova... Fast Cetaphil hör väl inte till de billigaste heller, jag tänker snarare Nivea och annat man kan hitta i stora förpackningar för under 50-lappen i nån vanlig livsmedelsbutik eller liknande, vilket ju brukar vara rätt populärt.

Cetaphils kräm kostar 100 kr för en 250g burk. Rengöring 66 kr för ca. 230 ml.

Min hud gillar dock Nivea Soft men det skäms jag för att jag köper. :laugh::rofl: 200 ml för 30-40 kr.
 
@Hedinn superviktigt att dricka! Bra att du tog upp det :up:

@Problematisk jag är ett eksembarn med perioder av väldigt svåra eksem och hudinfektioner. På mig funkar tunna krämer bäst, just nu använder jag decubal och propyless. Feta krämer/salvor lägger sig som ett skikt, sugs inte in och så blir huden röd och irriterad under... Allt som innehåller karbamid går helt bort, det lägger sig som en hinna ovanpå bara.
Och drick! Gärna 1,5 - 2 liter om dagen!
 
@Hedinn superviktigt att dricka! Bra att du tog upp det :up:

@Problematisk jag är ett eksembarn med perioder av väldigt svåra eksem och hudinfektioner. På mig funkar tunna krämer bäst, just nu använder jag decubal och propyless. Feta krämer/salvor lägger sig som ett skikt, sugs inte in och så blir huden röd och irriterad under... Allt som innehåller karbamid går helt bort, det lägger sig som en hinna ovanpå bara.
Och drick! Gärna 1,5 - 2 liter om dagen!
Så är det för mig också, tjocka krämer är totalt värdelöst, blir en hinna och huden är lika torr (torrare) under. Därav serumet jag använt är oslagbart, sen kan jag ha en lite fetare kräm över (dock fortfarande en som går ordentligt in i huden och inte lägger sig ovanpå så huden känns kletig) som även fungerar som skydd mot väder och vind.

Därav att t.ex Niveas krämer som fungerar för @Tonto är totalt värdelöst för mig, det gör bara problemet värre. Det är sånt man kan kleta på som skydd för en dag i fjällen, enligt min erfarenhet, men inte som återfuktare. :D

MEN, då är inte jag en sån som får röd och kliig, "eksemliknande" problem. Jag blir torr i form av hudflagor, så det finns ju olika sorters torrhetsproblem också, och därmed såklart olika lösningar.
 
Så är det för mig också, tjocka krämer är totalt värdelöst, blir en hinna och huden är lika torr (torrare) under. Därav serumet jag använt är oslagbart, sen kan jag ha en lite fetare kräm över (dock fortfarande en som går ordentligt in i huden och inte lägger sig ovanpå så huden känns kletig) som även fungerar som skydd mot väder och vind.

Därav att t.ex Niveas krämer som fungerar för @Tonto är totalt värdelöst för mig, det gör bara problemet värre. Det är sånt man kan kleta på som skydd för en dag i fjällen, enligt min erfarenhet, men inte som återfuktare. :D

MEN, då är inte jag en sån som får röd och kliig, "eksemliknande" problem. Jag blir torr i form av hudflagor, så det finns ju olika sorters torrhetsproblem också, och därmed såklart olika lösningar.

Jag har båda problemen. Jag blir både röd och huden ramlar av i flaggor. Urk.
 
Ska se om det är något apotek öppet imorgon som jag hinner in på, kommer bli tokig annars. Har blivit ännu värre än vanligt senaste dagarna :down:

Men snabb fråga, i ett mer akut skede inför natten, för att kunna somna utan denna jäkla klåda och helst inte vakna med knallröda händer. Är idomin eller helosan bäst då? Tror jag kan leta fram både och i nån låda.
 
@Problematisk Vill bara tillägga att propyless fungerar bra i ansiktet med! Jag har lite halvkänslig torr hy och kör propyless på hela kroppen. Dock en annan mask från Paulas choice till natten nu på vintern pga extremtorr men hade kanske funkat om jag smort mer med propylessen.
 
@Problematisk Jag har samma problem och min läkare skrev ut fenuril, life saver! Det är inte receptbelagt egentligen, finns skapligt billigt på alla apotek jag varit på! Riktigt fet men samtidigt dryg.

Om det är riktigt brådis just nu så skulle jag använda olivolja om du har det hemma.
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

Har du badkar? Isf rekommenderas Barnolja i badvattnet! Funkar även med olivolja/matolja i värsta fall.
 
Varför vill man inte ha vatten i? (Hjälp, jag kan verkligen INGENTING :o)
Vatten torkar ut. Egentligen har det kanske inte så stor betydelse i en produkt så sett, utan kanske mer i att det är trist att betala för en massa vatten (är ju mest utfyllnad i en kräm, inte ett verksamt ämne) och krävs i regel mer av en kräm med mycket vatten i.

Men majoriteten av alla krämer man hittar har ”aqua” som första ingrediens.
 
Har du badkar? Isf rekommenderas Barnolja i badvattnet! Funkar även med olivolja/matolja i värsta fall.

Ja, har badkar men jag har inte badat på jättelänge, tänker att det inte är bra att ligga i blöt om man är så torr? :p
Blir det halkigt i badkaret om man har barnolja i vattnet? Tänker när man har tömt ur vattnet, om oljan följer med då eller om det blir halkiga rester kvar?
 
Gällande olja vill jag bara påpeka att det är skillnad på fett och fukt. Behöver huden fukt kan olja vara uttorkande, då det dessutom kan ”täppa till”. Behöver huden fett är det ju dock guld. Optimalt brukar vara en kombination, enligt min erfarenhet, fuktgivande kräm dagligen och någon bra olja som tillskott nån gång ibland. :)
 
Ja, har badkar men jag har inte badat på jättelänge, tänker att det inte är bra att ligga i blöt om man är så torr? :p
Blir det halkigt i badkaret om man har barnolja i vattnet? Tänker när man har tömt ur vattnet, om oljan följer med då eller om det blir halkiga rester kvar?

Det kan sitta kvar men försvinner med lite tvål och vatten.
 
Cetaphils kräm kostar 100 kr för en 250g burk. Rengöring 66 kr för ca. 230 ml.

Min hud gillar dock Nivea Soft men det skäms jag för att jag köper. :laugh::rofl: 200 ml för 30-40 kr.
Åh en till Nivea - skämmare :D
Min hud gillar också Nivea soft, mot min vilja!
Jag testar och försöker hitta ett annat alternativ eftersom jag fått för mig att jag vill ha något bättre, men vintertid får jag jämt ge upp och gå tillbaka till Nivea.
Problematisk, känslig hud, den är fet men blir även lätt uttorkad, får lätt acne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp