Fuktgivande produkter

Jag duschar för övrigt långa heta duschar varje dag (herregud man måste ju få leva också. :D ) men jag tvålar bara armhålorna, rumpan och fötterna.
 
Jag är en torris i ansiktet om jag inte använder (för mig) rätt produkter.

1. Rengöring
ACO Face Clean Lotion (finns för både normal/kombinerad eller torr hy). Ca 70kr.

Micellärt vatten från Garnier ca 60 kr

2. Fuktserum
Loreal Hydra Genius (rea på HM nu, 75 kr)

3. Ansiktskräm
När jag är riktigt torr använder jag Cold Cream från Avène, ca 100 kr (fast ofta på rea).

Detta hjälper mig jättebra! Är väldigt milda och snälla produkter. Dessa i kombination med att inte använda vatten i ansiktet mer än nödvändigt har hjälpt mig jättemkt.
 
Spensalvan innehåller väl rätt mycket Lanolin? Dvs ullfett - en av de bästa smörjmedlena till både hud och sadlar.

När huden är väldigt skadad funkar en lanolinhaltig smörja bäst, då den skapar en barriär - behåller fukten men även skyddar mot väta.

Jag tror det. Dock har den en lute antiseptisk doft men den försvinner fort!
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

Drick vatten. MINST 1.5 liter per dag, men förmodligen mer än 2L per dag för dig.
Kan även vara en idé att ta ett par resorb i början med.

Se över din kost, att du får i dig lagom mycket från hela kostcirkeln.

För att lindra och återfukta föreslår jag kallpressad kokosolja. Den bör smälta i rumstemperatur så den blir flytande och lätt att använda alternativt spola varmt vatten över burken tills det smälter. Bäst tycker jag den fungerar när du är i duschen. Stäng av vattnet. Smörj in hela dig i kokosolja. På med vattnet igen och skölj av överflöd. När du gjort det så torka dig som vanligt med mjuk handduk.
Om du fortf är torr så bättra på med lite mer olja massera in och torka lätt av överflöd.

Gör detta på kvällen innan du går och lägger dig. Gör om samma på morgonen om du vaknar och är torr igen alternativt igen på kvällen innan sängen igen.

Detta har alltid fungerat för mig om du gör det minst 2ggr inom 12-24h

Men glöm inte att dricka mycket vatten och se över din kost :)
 
För mig hjälper inte krämer, måste ha olja.
Efter varje dusch har jag babyolja över hela kroppen. Och på händerna har jag vårdolja för barn efter varje gång jag tvättar händerna.
 
@Problematisk Det som fungerar allra bäst för mig när jag blir torr i ansiktet är att äta någon näve solroskärnor. Ibland kan jag behöva göra det några dagar i rad, men oftast räcker det med en dag. Billigt och nyttigt. Finns på hälsokosthyllan i mataffären.

Torra händer, fötter, armbågar och läppar tar jag Jukon på. Ger resultat nästan på en gång. Jukon är mjukgörande salva som jag också hittat i vanliga mataffärer. En tub kostar kanske 20-30 kr.
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-mjukgorande-hudkram-20-procent-glycerin-200-ml-tub-246246/

Fungerar jättebra på barnens torrfläckar. Det och Liocobase, men Locobase är lite väl kladdigt :)
 
Här är en torris till! Jag har varit hos hudläkare och fått massor med olika varianter som hjälper (det är allt från eksemsalvor, till Canoderm och fetare krämer)- om jag smörjer in 1-2 gånger om dagen.

Jag har utöver det kompletterat med olja. Istället för tvål kör jag något i den här stilen (ofta Eucerin, men jag har även provat denna och den var lika bra och billigare):
https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-shower-oil-oparfymerad-1/

Ska jag bort och vet att jag har svårt att ta med mig mina krämer så smörjer jag in mig med mandelolja. Drygt, billigt och huden känns bra (=jag kliar inte sönder den och den spricker inte självmant) i ungefär 3 dagar efteråt. Även när jag varit på spa så har den skyddat min känsliga hud vintertid... Den är också mycket behändigare att packa med än 750 ml pumpar. :P
https://www.apotekhjartat.se/produkt/a-pro-mandelolja/

Sedan brukar jag även köra på en kombinerad hand/ansiktskräm om jag behöver nåt med mig.
Och då brukar det oftast bli : https://www.apotekhjartat.se/produkt/decubal-clinic-creme-3/

Jag har alltid lagt rätt mycket pengar på min hud (många av mina krämer är inte billiga- hämtar ut en som kostar drygt 300 kr...) men sen jag började med det jag skrivit ovan så behöver jag faktiskt inte lägga lika mycket. Mina problem med hud som bara spricker och blöder (hände ofta även när jag använde allt hudläkaren kastat på mig) händer nästan aldrig längre heller. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp