Fuktgivande produkter

Ja, har badkar men jag har inte badat på jättelänge, tänker att det inte är bra att ligga i blöt om man är så torr? :p
Blir det halkigt i badkaret om man har barnolja i vattnet? Tänker när man har tömt ur vattnet, om oljan följer med då eller om det blir halkiga rester kvar?
Har aldrig upplevt det som halkigt, men man får kanske vara lite försiktig när man stiger upp ;). Mitt badkar verkar iaf inte ha tagit skada :D. Jag tycker man känner sig mjuk i huden efteråt, fast jag har ju inte några stora problem med huden. Mest lite småtorr så här på vintern.
Barnolja kan man ju smörja med också om man inte tycker det räcker med badet
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!
Jag fick kanske inte riktigt dina symptom men gick till läkare då jag fick torra fläckar på armarna som sedan blev röda ringar.....
Han sade att jag var för torr - duscha så sällan du kan - (till en hästägare.... ) och skrev ut Miniderm till mig.(Finns även receptfritt på apotek) MIniderm svider inte heller på torr hud.
Fick också sluta att ta låånga heta duschar, numera gäller så svalt och kort jag kan.
Jag har i alla fall inte fått tillbaka mina problem så det verkar fungera.
 
Jag fick kanske inte riktigt dina symptom men gick till läkare då jag fick torra fläckar på armarna som sedan blev röda ringar.....
Han sade att jag var för torr - duscha så sällan du kan - (till en hästägare.... ) och skrev ut Miniderm till mig.(Finns även receptfritt på apotek) MIniderm svider inte heller på torr hud.
Fick också sluta att ta låånga heta duschar, numera gäller så svalt och kort jag kan.
Jag har i alla fall inte fått tillbaka mina problem så det verkar fungera.

Duscha sällan, svalt och kort gör jag redan :) Så då gör jag iallafall något rätt :up:
 
För mig är vanlig olja det som funkar bäst, brukar använda raps eller solros då jag inte tycker om lukten av oliv.

Smörjer du in hela kroppen med det? Blir det inte kladdigt?

Jag brukar använda babyolja efter jag duschat, men tar en snabb snurr i duschen efter jag smort in mig för att få bort överflöd, och sen torkar jag mig ju efteråt också. Smörja när man är torr känns som det blir kladd av alltihop?
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!
Beauté Pacifique har en jättebra fuktgivande och reparerande kräm, det enda som fungerat för mig hittills som lätt blit torr i ansiktshuden på vintern. Tror att den kostar ca 340 kr. Min ena dotter har problem med torr hy i armvecken och för henne fungerar Granngårdens spensalva jättebra bra för att hålla huden i schack. Finns i jätteförpackning och är ytterst dryg.
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

Jag klarar inte av de flesta duschkrämer, men tycker att Rapsodine duscholja är fantastiskt bra. Apotea har bra pris och förpackningen är dryg. Jag köper 500 ml pumpflaska. Jag smörjer gärna in mig med Rosenseriens Havtorns-eller jojobalja (kropp, ansikte, händer, etc). Den senare är tyvärr inte så billig, men det finns kanske annan liknande olja att få tag på. Läppbalsam använder jag Elisabeth Arden 8 h. Inte billig, men väldigt dryg.
 
Smörjer du in hela kroppen med det? Blir det inte kladdigt?

Jag brukar använda babyolja efter jag duschat, men tar en snabb snurr i duschen efter jag smort in mig för att få bort överflöd, och sen torkar jag mig ju efteråt också. Smörja när man är torr känns som det blir kladd av alltihop?
Brukar smörja in mig sedan bort med överflödet med vatten och sedan tar handduken sista överflödet.
Eller så häller jag olja i badkaret.

Vet att jag i början tyckte huden var fet och äcklig efteråt, men så var jag ju van vid att vara snustorr om huden
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!
Jag har samma problem.
För det första: duscha inte varje dag. Det torkar ut huden.
Använd gärna oparfymerad duscholja tex aco från apoteket, försök att olja in dig på slutet av duschen och bara skölj av dig snabbt efter så att så mycket olja som du står ut med sitter kvar :) och inte torka bort den heller, lufttorka och klappa försiktigt med handduk det sista.
Det är bra om du kan smörja in dig när du duschat, gärna nån fet lotion från apotek. Använd rikligt och låt den torka in ordentligt innan du klär på dig (tex över natt)

Jag använder gärna Atrix till händerna. Samma här, inte tvätta för ofta och var generös med salvan.

Har nåt läppbalsam från Yves Rocher som jag gillar, annars vaselin eller försvarets hudsalva :)
 
Förutom dricka mkt vatten och smörja med bra saker rekommenderar jag att äta mkt bra fetter, tex cocos.
Sen se över om man äter/dricker uttorkande saker.

Dricker jag te tex blir jag mkt torrare i huden. Kan få linjer i ansiktet som annars inte syns.
Om jag har i cocosfett i teet händer inte det.
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

Det som funkar för mig är ACO Miniderm Kräm. Smörj minst två ggr per dag. På kropp smörj tills man i stort sett är vit. Mindre mängd i ansiktet o på läpparna. Duschar efter stallet på morgonen och ska jag ut igen när det är minus eller runt nollgradigt blir det dusch när jag är klar ute eller kan vara inne 3-4 timmar.
 
Till händerna är det bästa som jag har provar Ciens SOS handkräm från Lidl, billigt och effektivt.
Vet inte hur deras andra produkter är men dom kanske är vädra att prova.
 
Jag får Minderm utskrivet av läkare. Har eksem och får minimalt med utbrott av den.

Gillar inte lukten av Canoderm och tycker Propyless inte är tillräckligt tjock.

Dricker mycket vatten.
 
Vad ska jag tvätta mig med då? Tror inte min omgivning blir så glad om jag lägger ner hela den grejen :cautious:
Tvål tar bort hudens egna försvar, det lilla en skadad hud nu än har, och torkar ut ytterligare. Skulle faktiskt helt undvika tvål på skadade hudpartier - det får din omgivning leva med. Ska du bara duscha bort svett efter träning så räcker det med vatten. Och inte duscha varje dag om det inte är nödvändigt.

Försök att se vad som triggar utslagen - är det kemikalier i din vardag, är det mat du äter, smörjor du nyttjar eller saker du dricker? Är det kyla? Värme? Olika material? Förebygg det som går och var noga med återfuktningen.
 
Beauté Pacifique har en jättebra fuktgivande och reparerande kräm, det enda som fungerat för mig hittills som lätt blit torr i ansiktshuden på vintern. Tror att den kostar ca 340 kr. Min ena dotter har problem med torr hy i armvecken och för henne fungerar Granngårdens spensalva jättebra bra för att hålla huden i schack. Finns i jätteförpackning och är ytterst dryg.
Spensalvan innehåller väl rätt mycket Lanolin? Dvs ullfett - en av de bästa smörjmedlena till både hud och sadlar.

När huden är väldigt skadad funkar en lanolinhaltig smörja bäst, då den skapar en barriär - behåller fukten men även skyddar mot väta.
 
Nu har jag iofs inte någon riktig extrem problemhud, men är en vintertorris, och för mig är det bästa i duschväg att undvika produkter som innehåller SLS/SLES*. De gånger jag "fuskat" så har jag blivit torr och kli'ig.
Så, om du inte vill överge tvålar helt skulle jag åtminstone börja med att byta bort allt som innehåller sls/sles. Det bästa med det är att det behöver inte vara dyrt, man kan hitta produkter i vanliga butiker, t.ex. dove har några duschkrämer som är utan. Det sämsta är att det är väldigt svårt att undvika sls/sles helt när man är utanför hemmet, då nästan alla tvålar innehåller det. Det krävs också att man läser innehållsförteckningarna, för tyvärr så innehåller även sådant som ska vara "milt och oparfymerat" ganska så ofta sls/sles.

En kollegas barn, vars hud ofta fick torrexem, blev mycket bättre sedan de började använda en duschkräm som är sls-fri.

Hoppas du hittar något som fungerar för dig :)

*sodium lauryl sulfate/Sodium laureth sulfate
 
Vad ska jag tvätta mig med då? Tror inte min omgivning blir så glad om jag lägger ner hela den grejen :cautious:

Jag har absolut inte problemhud, men skulle jag använda tvål hade den kallat ur totalt.

I ansiktet fungerar Micellar vatten (Garnier) för mig. I duschen har jag ett annat system (just nu Nu Skin, men det är svindyrt), men aldrig någonsin tvål.
 
Jag duschar inte heller varje dag nu.
Men det var problematiskt då jag tränade mkt och var i stallet nästan varje dag. Jag hade folk i familjen och på jobbet som var allergiska. Så då blev jag ju tvungen att duscha ofta.
 
Duscha varannan dag eller bara tvätta under armarna om man behöver fräscha upp lite. Finns ju duschcreme med 'inbyggd' lotion (säkert har Nivea) att tvätta med. Använder själv bara 'tvättmedel' under armarna. Resten med bara vatten. Smörj in kroppen direkt efter dusch.

Åtminstone min hud behöver peelas för att inte frasa bort totalt. Billigt och enkelt är vanligt strösocker i lite olja. Peela och skölj i duschen. Kanske inte i det akuta skedet om du är jätteröd men sen.

Till natten kan man smörja in händerna i nåt fett och ta på bomullshanskar. Alltid använda hanskar utomhus - detta slarvar jag med. Diskhanskar när man diskar och städar. Ha handkräm på toa så man tar en dutt direkt efter handtvätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp