Fuktgivande produkter

Problematisk

Trådstartare
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!
 
Börja med att inte tvätta sönder dig - se över var du tvättar dig med. Jag använder bara Maria Åkerberg o mitt kliande o utslag är extremt lite numera.
 
Börja med att inte tvätta sönder dig - se över var du tvättar dig med. Jag använder bara Maria Åkerberg o mitt kliande o utslag är extremt lite numera.

Just nu har jag någon mild tvål från Nivea. Tidigare har jag använt typ babytvål, oparfymerad osv och den borde ju vara mild tycker jag.

Kollade upp Maria Åkerberg, tyvärr utanför min budget för tvål :down:
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!
Blev mkt bättre av att aldrig duscha /tvätta sig på morgonen och sen gå ut dvs tvätt på kvällen eller när man inte behöver gå ut på flera timmar
Jag har några favoriter från Yves rocher. Blä en för torr hud när det är kallt samt med sheasmör.
 
Blev mkt bättre av att aldrig duscha /tvätta sig på morgonen och sen gå ut dvs tvätt på kvällen eller när man inte behöver gå ut på flera timmar
Jag har några favoriter från Yves rocher. Blä en för torr hud när det är kallt samt med sheasmör.

Jag duschar alltid bara på kvällen när jag inte behöver gå ut mer.
Vad är det för grejer du har från yves rocher? Tvål eller vad är det?
 
när jag behövde nåt superbra för några år sedan frågade jag på apoteket
receptarien där höll handen över sin receptarieskylt och sa att "om jag pratar som privatperson..." och så berättad hon att hon var ett typiskt eksembarn med mycket torr och irriterad hud. Och det som hjälpt henne bäst var denna:
M0182700.png

Jag är helt böjd att hålla med henne, den funkar kanonbra här också.
Finns som både typ bodylotion och handkräm. Och olika förpackningsstorlekar.
 
Drick vatten!
Jag är hopplös gällande det, lever på te och kaffe istället vilket absolut inte är optimalt. Har jag några dagar varit duktig och druckit mer vatten och mindre vätskedrivande drycker så märker jag som störst skillnad. Gör jag tvärtom hjälper det inte vad tusan jag än smörjer in mig med, eftersom jag är uttorkad inifrån.

Men det som oavsett funkat bäst till ansiktet (av det jag provat) är serum och dagcreme från Forever, med Aloe Vera. Men då har jag inte testat jättemycket annat i samma prisklass (vill helst kunna prova produkten ett tag innan jag köper).
 
Cetaphil Moisturizing Cream för kropp och ansikte, kostar nog runt 90-100 kr för en 250g burk. Hjälper mig mycket bra. Jag smörjer även med The Ordinary Rose hip seed oil innan jag lägger på en kräm.

Den första kan du köpa på apotek, den andra finns på ASOS att beställa.
 
Tack för era svar och tips!
Jag har kollat upp era förslag (tror jag kollat alla men kan ha missat något) och de verkar kosta runt 100-200 kr vad jag kan hitta? Då blir det tyvärr för dyrt, eftersom jag behöver både lotion och ansiktskräm (och läppbalsam) och kanske egentligen helst tvål också :(
Jag förstår att det kanske är omöjligt att hitta bra produkter som är ännu billigare, men om ni vet något som är iallafall nästan lika bra som det ni tipsat om, men ännu billigare, så berätta gärna om det också :)
 
Att smorsla in sig rikliga mängder med fuktbindande kräm typ Propyless, Canoderm eller Miniderm fungerar för det mesta på torr hud. Och med ordentliga mängder menar jag rejält, huden ska vara vit när man är klar.

Att inte duscha varje dag kan också hjälpa. Och att använda en skonsam duschcreme från apoteket som är oljebaserad hjälper till att inte ytterligare torka ut huden.

För jättetorra partier, kanske händer eller så, fungerar locobase repair super. Jag brukar ha idominsalva på läpparna på natten när jag sover (ordentligt lager där med :D) och sen försvarets läppsalva på dagarna.
 
Tack för era svar och tips!
Jag har kollat upp era förslag (tror jag kollat alla men kan ha missat något) och de verkar kosta runt 100-200 kr vad jag kan hitta? Då blir det tyvärr för dyrt, eftersom jag behöver både lotion och ansiktskräm (och läppbalsam) och kanske egentligen helst tvål också :(
Jag förstår att det kanske är omöjligt att hitta bra produkter som är ännu billigare, men om ni vet något som är iallafall nästan lika bra som det ni tipsat om, men ännu billigare, så berätta gärna om det också :)

Den krämen jag rekommenderade fungerar på både kropp och ansikte. :)
 
Tack för era svar och tips!
Jag har kollat upp era förslag (tror jag kollat alla men kan ha missat något) och de verkar kosta runt 100-200 kr vad jag kan hitta? Då blir det tyvärr för dyrt, eftersom jag behöver både lotion och ansiktskräm (och läppbalsam) och kanske egentligen helst tvål också :(
Jag förstår att det kanske är omöjligt att hitta bra produkter som är ännu billigare, men om ni vet något som är iallafall nästan lika bra som det ni tipsat om, men ännu billigare, så berätta gärna om det också :)
Tänk bara på att det oftast finns en anledning till att de är dyrare. Köper jag nåt billigt kan jag i princip lika gärna vara utan, det är pengar i sjön. De dyrare brukar dessutom vara rätt dryga, krävs i regel mindre av dem.

Men såklart det är en stor fördel att kunna testa dem en period först för att se om de hjälper innan man lägger ut en massa pengar på dem.
 
Tänk bara på att det oftast finns en anledning till att de är dyrare. Köper jag nåt billigt kan jag i princip lika gärna vara utan, det är pengar i sjön. De dyrare brukar dessutom vara rätt dryga, krävs i regel mindre av dem.

Men såklart det är en stor fördel att kunna testa dem en period först för att se om de hjälper innan man lägger ut en massa pengar på dem.

Jag köpte alltid svindyrt förrut men nu kör jag på the ordinary och cetaphil och det är det bästa jag använt. Provade en ny dyr produkt i veckan och ser nu ut som en prickigkorv. :laugh:
 
Tänk bara på att det oftast finns en anledning till att de är dyrare. Köper jag nåt billigt kan jag i princip lika gärna vara utan, det är pengar i sjön. De dyrare brukar dessutom vara rätt dryga, krävs i regel mindre av dem.

Men såklart det är en stor fördel att kunna testa dem en period först för att se om de hjälper innan man lägger ut en massa pengar på dem.

Jo, såklart är det så. Men tyvärr har jag inte möjlighet att köpa något lite dyrare nu, även om det är bättre och drygare.
 
Jag köpte alltid svindyrt förrut men nu kör jag på the ordinary och cetaphil och det är det bästa jag använt. Provade en ny dyr produkt i veckan och ser nu ut som en prickigkorv. :laugh:
Ja, det är ju väldigt individuellt vad som funkar, därav att det är bra att kunna prova... Fast Cetaphil hör väl inte till de billigaste heller, jag tänker snarare Nivea och annat man kan hitta i stora förpackningar för under 50-lappen i nån vanlig livsmedelsbutik eller liknande, vilket ju brukar vara rätt populärt.
 
Jag är extremt torr såhär vintertid. Blir smärtsamt påmind om det varje gång jag duschar, hela jag blir röd och det kliiiaaar och sviiideeer :crazy: Händerna är illröda och kliar konstant, läpparna svider och ansiktet kliar det med. Blir TOKIG! :arghh:

Så bukeoraklet, vad är era bästa tips på fuktgivande produkter? Lotion, handkräm, ansiktskräm, läppbalsam?
Jag är fattig också så det bör vara billigt, och gå att få tag på på typ ica maxi eller apoteket.

Och andra tips för hela kroppen? Jag vill helst slippa smörja in mig varje dag, hatar att vara naken och ta på min kropp :crazy: Så har ni några dunderknep som gör att jag slipper det, tas det tacksamt emot!

Jag har använt decubal repair crem intense (70%) från Apoteket i ansiktet och jag har fått bort alla mina problem, jag hade också torr och kliande hud och var även röd som eksem i vissa delar av ansiktet. Den är väldigt dryg och en förpackning räcker ganska länge tack vare att den är så fet. Den kräver lite enträget användande så du får räkna med att använda den ett tag framöver. Efter några förpackningar så kan man gå över till den vanliga decubal repair cream. Dessa krämer är fria från färgämnen, parfym, parabener och konserveringsmedel, mig har det hjälpt otroligt mycket iallafall. Såg att de nu hade webbrabatt på den om du beställer den från apotekets hemsida så du skulle ju kunna testa en förpackning iallafall om du vill pröva.
 
Jo, såklart är det så. Men tyvärr har jag inte möjlighet att köpa något lite dyrare nu, även om det är bättre och drygare.
Då är mitt tips att gå till ett bra, lite större, apotek och be om hjälp. Beskriv ditt problem, hur det artar sig och vilken ekonomisk gräns du har. Kan vara värt att kolla om de har några småtester också som du kan prova i ett par dagar för att hjälpa dig välja (ingen aning om de kan ha sånt på apotek dock, men kan vara värt att fråga).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp