Fukt i stall

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skierri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 408
S

Skierri

Hyr fn en box i en liten omgjord ladugård. Mysigt men otillräcklig ventilation för de 2 hästar som står där. Kondensen är ett stort problem. Just nu kan man lämna dörrar öppna för att förhindra fukten lite grand, men det går inte till vintern när det blir -35. Är det någon som vet hur stor kapacitet på avfuktare som behövs? Kan ju inte bygga om stallet när jag inte äger det utan försöka göra det bästa av situationen.

Sv: Fukt i stall

Du må ju få bort fukten med en avfuktare, men en som är godkänd för stall/ lantbruksmiljö är INTE billig. Dessutom bör ju ägaren vara intresserad av att förbättra byggnaden, den far ju också illa av fukten.

För hästarnas del tippar jag på att du behöver få igenom mera luft, eftersom det inte är enbart fukten som spelar roll - syretillgång är också viktig.

Finns ett bra kapitel om stallventilation och behov i"stallboken":
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Kolla ditt bibliotek!

Håller med ang, en avfuktare löser inte dina problem, det är luftväxling som behövs. Du är skyldig att se till att det är tillräcklig luftväxling i stallet!
PL

Har själv boxar i ombyggd ladugård, och har en stor ventil upp och ut i taket(böjd ut ur väggen), fodrad, samt en direkt ut i väggen med fint stålnät framför, samt en öppning ut i stallgången utanför. Detta kompletterar jag med två dry-bags i varje box. De går att tvätta o användas igen. Finns på hööks. Mina boxar är inte fuktiga ens på vintern, men då har jag inte halm utan kutterspån..:)De luktar friskt o gott och inte instängt, men är ändå lagom varmt.

Senast ändrad:

Det är mycket möjligt att det billigaste blir att sätta in uppvärmada vattenkoppar och sedan ha öppet året runt.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 533
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 826
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 076
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka