Frysmärkt fullblod?

Nixehen

Trådstartare
Dum fråga kanske, men frysmärks galoppörer precis som travare? Är påväg att få in en ny häst i verksamheten, som enligt utsago är fullblod men frysmärkt. Ingen stam finns och frysmärkningen är oläslig..
Själv har jag aldrig reflekterat över huruvida de är märkta eller ej, så någon kanske kan ge mig svar på frågan?

Sv: Frysmärkt fullblod?

Kan ju korrigera mig själv med att jag har sett frysmärkning på någon sydamerikansk häst men då har det varit typ boskapsmärke på låret och alltså inte en sifferkombination på mankammen.

Tror de har tatuering i läppen i USA:confused:

Har dock sett "fullblod" till salu som ska ha gått på trav. Mig veterligt får inte fullblod starta på trav....

Irländare & britter har ett system där dom frysmärker sin ridhästar i sadelstaden med ett speciellt id nummer som är registrerat hos polisen.
Det är för att göra hästen mindre stöldbegärlig.

Ibland brännmärker dom en symbol på hästens hov som måste förnyas regelbundet.

Ta reda på var frysmärkningen sitter. Brukar vara några bokstäver + ett par siffror.

http://www.nfumutual.co.uk/lifestyle/related-articles/horse/horse-security.htm

Frysmärkt i sadelstaden
trojan%20and%20missy.jpg

Ibland på bogen
Oscar%2007.JPG

17zc.jpg

HAr lånat bilderna från
http://www.essexhorsewatch.org.uk/newhorsewatch/stolenhorses.html

Senast ändrad:

Frysmärks de inte i australien??? Jag har sett/ridit frysmärkta galoppörer (som då var importerade till europa???) men kan inte komma ihåg var. Dock var de märkta på bogen. Idag chippas många speciellt importer.

Så skulle det kunna vara. Har det funnits några australienska importer i skandinavien de senaste tio åren?

Det vet jag inte men jag tror att det var i england som jag red en frysmärkt (i träning).

Ja hästarna frysmärks i Australien och Nya Zeeland. På bogen med stuteriets märke på vä sidan och ett unikt nr på hö sidan.

Nuförtiden är alla fullblod på Irland och i England microchippade. Blev obligatoriskt sedan 7-8årsen tror jag...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 365
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka