Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

Sv: Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

Kanon! Jag ska scanna in dem i morgon på jobbet så mailar jag. Ryska bokstäver är verkligen ganska svåra :D.

Hon är så underbar hela hästen, hennes enda nackdel är att hon inte är 5 år gammal så att jag hinner göra massor av föl...

...du som är bra på namn får hjälpa mig sen när det blir dags att döpa... Balance skrivs Balans på ryska så det var inte riktigt lika kul ;).

Du hinner nog göra ganska många:p Min är 21, har haft 14 föl hittills, (ska ha i slutet av april) och känner jag Neva rätt så ger hon inte upp före 25 :laugh:

*Knapplån*

Vilken rolig tråd!!!

Jag som inte kan ett skit om budjonny och aldrig brytt mej heller är helt fast i denna spännande tråd. Nästan så jag vill ha en själv, bara för detektivarbetet:-).

Fina hästar dessutom!

/ Lavinia

Kan berätta att Claes-Ebbe Alwén tog in ett stort antal ryska hästar som tävlade mkt framgångsrikt i fälttävlan, med Piia Pantsu,Staffan Lidbeck, Fredrik Jönsson , Annica Claesson m fl, de flesta var Budjohnys, väldigt ädla , fina hästar. Gimnast var kanske den bästa av dem med många placeringar, Equilibrist, Guru, tror att tag att han hade 10-12 stycken som gick på Msv nivå

Du kan ju titta på hur man skriver Ny balans, eller varför inte gammal balans, eller bästa balans kanske... ? Borde ju kunna bli Balansja t ex om det är ett sto, detta får vi undersöka när det blir dags, och du har könet klart. De har ju olika ändelser beroende på kön. Det ser vi fram emot

Håller med, spännande tråd!

Och framförallt otroligt vackra hästar! Hur ser rasens bakgrund ut? De ser ju väldigt mkt ut som trakehner ett par av dem!

Den är framavlad av en annan rysk ras (Don) och engelskt fullblod. Man kan läsa en del här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Budjonni. Bakåt i Nevas stam så fanns just dessa, xx och don (då är vi runt 1900-1920).

Trakhener har ju också mkt xx, och den ryska kanske är "tänkt" lite på samma sätt som budjonnyn?

Du har faktiskt rätt på sätt och vis för båda rasena är tänkta och framavlade för att bli dugliga kavallerihästar men trakhenern är äldre. Bujonni skapades någon gång på 20-talet det är ett ryskt varmblod som skapades vid Första kavalleriarmens stuterier där startade man ett selektivt avelsprogram där man korsade ston av bl a raserna Don och Tjernomor med engelska fullblodshingstar målet var som sagt att få fram uthålliga kavallerihästar. Det var mitt historie intresse som fått mig att titta närmare på saken, Rasen visste jag inte så mycket om men jag kände till den ryske marskalken Semjon Budjonnyj och eftersom han började sin karriär i just kavalleriet så tänkte jag att de kunde ha ett samband och mycket riktigt han har fått namnge rasen.
Han var chef för en av Röda armens kavalleridivisioner under inbördeskriget 1918-21 och deltog även i det andra världskriget men efter fiaskot vid Kiev 1941 fick han en mer undanskymd roll. Jag är inte helt säker men han kan också fallit i onåd hos Stalin under de stora utrensningar denna gjorde inom armen vilket visade sig ödesdigert när tyskarna påbörjade operation barbarossa men de som överlevt togs givetvis till nåders igen men många stora strateger var döda sedan länge. När gäller rasen Budjonni så skulle de komma att spela en viktig roll i de ryska kavalleridivisioner som deltog i det stora fosterländska kriget alltså andra världskriget. Idag är det ju en fin sporthäst.

Ledsen såg inte att redan hade svarat, kunde inte låta bli jag är ju ensådan där historienörd vet du.

Så roligt att du tycker det, många av mina bekanta hade suckat och stönat och mumlat något om att då var det dags igen. Men forna sovjet har ju en intressant historia och då är det ju extra roligt att vårat land även finns med in en vrå, då och då. De har ju också många fina äldre hästraser som är intressanta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka