Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

Sv: Frysmärkning av ryska halvblod - vilket stuteri?

Kolla nu detta. Idag har jag förnedrat stackars pållan med att raka henne på ryggen:

februari005.jpg

Håll med om att man faktiskt kan tänka sig att det är samma som detta:

Kirow-Gestut_2.jpg

Eller?

...med vetskapen om att det som är en 9:a och en "halv" 5:a på hästen är 95. Och att övre vänster-delen på K-et således också "borde" finnas där.

Ja, det ser så ut. Alltså har du fått tag på en Budjonny :love: (om det är det märket).
Född 95 som häst nr 72. Har du hennes ryska originalpapper?
Vad heter hästen?

Nej jag har inga papper :(. Hon är reggad i ASVH med gråa papper och okänd stam. Men jag kom att tänka på förut idag, att hon kanske till och med fick sin stam inskickad dit när hon skulle reggas? Men eftersom stamboken inte är gk så blir de automatiskt reggade med okänd stam.

Jag hittade märket som stuteriet Kirlows märke, såvitt jag förstår så har de fött upp både trakhener, budjonny och don-hästar. Trakhener är hon ju inte för det märket har hon inte.

Hennes namn i passet är Nezvanaja men det finns ett gammalt vacc intyg där det står Nez Vanaja.

Jag menar Naz Vanaja, står det i det gamla intyget.

Fast om du kollar på den tyska sidan jag länkade till tidigare så har ju Kirov stud ett "K" utan den där böjgrejen över. K med "väg gupp" :p över är Budjonny eller don-häst som fötts upp på 1:a armestuteriet i Rostov. Det är där de allra flesta budjonnys kommer ifrån btw.

Ja, när jag skulle regga in min budjonny i ASVH så ville de ha in hans papper, vad de sen gjorde med dem vet jag inte. Han reggades dock med sin stam dvs de skrev in mamma, pappa osv. Se här.

Fråga dem om papprena, skadar ju aldrig s a s. Har du tur så finns de ju kvar och får du en kopia så kan jag försöka tyda dem åt dig :)
Det är så synd att ASVH ej godkänner budjonnys här. Min häst t ex hade riktigt kända fullblod redan i 3:e led så hans stam var verkligen inte okänd.... (hade jag hetat Kyra K hade det nog varit andra bullar :grin::angel: )

Men shit, det låter ju jättespännande! Jag måste googla vidare...

Ska ringa ASVH bums på måndag.

Ja, ok, jag får ta in sperma på nån av dem då :D. Men jag måste få fram stammen på henne först så jag inte betäcker med hennes halvbror...

Har nu fått bekräftat från Ryssland ("horse breeding institute") att hon är en budjonny. Hon ska vara av mycket god stam enligt mailet jag fick (fast de skriver inte vilken), och de skriver vidare att de hoppas att hon är aktiv i sport eller avel :).

Ringa ASVH funkar ju inte nu när det är bruksprov, kom jag på igår, så det får vänta tills nästa vecka. Men kanske får jag flera svar från Ryssland innan dess.

Grattis!! Ja, jag säger grattis för du har fått tag på en häst av en helt underbar ras! Det kan säkert Reperis också intyga ;)

Vad kul att de sa att hon var av bra stam men det tråkiga är ju att ASVH inte är av samma åsikt då de överhuvudtaget inte godkänner budjonnystammar.
Min häst var ju hingst när han togs hit och av mycket god stam men ASVH var inte imponerade.....

Budjonnys består av idel fullblod, araber samt lite längre bak även trakehners.
Man skulle behöva starta upp en egen registerförande rasklubb antar jag - precis som de gjort med baskjirer och akhal tekés.

Har du tur kan du ju kanske få in hennes stam i ASVH iaf - så det slipper stå okänd.. och som sagt... betäcker du henne med budjonnyhingst (eller fullblod för det är ju också godkänt) så har du en köpare till fölet här :)

Ah, fullblod funkar också alltså? Om jag får tag på papper på henne så ska jag verkligen undersöka det. Det vore ju skithäftigt att ta fram en riktig Budjonny :).

Ja, som du ser finns det ju en del fullblod i pappans stam :)
Du fick inte namn på morfar? Ryssarna är ju lite annorlunda mot oss - där räknas mamman lika mkt som pappan så stammen skrivs oftast e - u inte som här e -ue :p
Var hennes namn rätt?

Men kul att lilla hästen slipper vara okänd iaf :)

Morfar heter Zakat och mormor Sboitshitca. Morfar hittar jag på Allbreed, mormor dock inte men jag kan tänka mig att det finns flera stavningar av henne namn ;).

mm...jo ;)
Här är en bild på morfar också, samt full stam :). Han har samma hästar i stam som min hade :)

Här är pappan med full stam. Han verkar ha varit verksam i tjeckien (CZ)?

Åh, tack, där har jag helt glömt att titta :).

Detta är ju skitbra ju!! Tänk vad bra det är med frysmärkning när allting kommer omkring.

Idag har jag fått hennes ryska originalpapper :). De låg hos ASVH hela tiden :p. Jag har suttit hela kvällen och tolkat ryska och lagt in hennes stam på Allbreed. Det borde vara runt 10 generationer bakåt på de flesta ställen: http://www.allbreedpedigree.com/nezvanaja.

I passet finns också en massa skrivet, dels en massa "ord" - som jag inte har nån aning om vad de betyder. Dels är det en del mått och vad jag tolkar som poäng. Jag ser iaf att hon är mätt till 171 cm, bröstomfång 191 cm och skenben 20,5 cm. Sen har hon fått tre stycken 9or och nån slags totalpoäng på 42?

Så himla roligt detta är, det är den roligaste häst jag nånsin köpt ;).

Hej, säljaren här :p Min farsa kan ryska, kanske kan tolka lite om du skickar över lite papper Lite 9:or verkar ju kul, och det hade inte förvånat mig, så snygg och så bra som hon rör sig.
Hennes avkomma e First Wish (som heter Sjelanaja = Wish på ryska) blir bara finare och finare, och framför allt dansar hon verkligen fram
du kan gärna maila om du vill försöka få något översatt, han brukar ta det på allvar, mitt föl-namn kommer via någon på ryska ambassaden , som förklarade att det även betyder "mkt efterlängtat barn" Om man skulle döpt till "First Wish" skulle den hetat Pervadje Sjelanaja, men jag tyckte det blev lite väl RYSKT så jag nöjde mig med hälften :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka