Frysmärkning av häst

L

Liljan80

Hej!

Hur kan man ta reda på om en häst är frysmärkt.
Kompisen har tittat på en häst som ägaren säger att den är triangelmärkt.
Men hästen är försäkrad och vi hittar ingen frysmärkning heller.

Finns det någonstans dessa hästar är registrerade i databas eller likande? Så man kan kolla upp eller ringa för att få reda på?

Om det är en travare borde det stå med på atg.se då?

Tacksam för snabbt svar!!!

Sv: Frysmärkning av häst

Hästen skall vara märkt med en triangel på bakdelen på vänster sida.
Veterinären som utför triangelmärkningen skriver på ett intyg som skickas till försäkringsbolaget när märkningen är utförd.
Notering med att hästen är triangelmärkt finns sedan på hästens försäkringbrev.

Ni får kolla med försäkringsbolaget där hästen är försäkrad. Om det är något speciellt med travare vet jag inte.

min häst är oxå triangelmärkt säger dom, men jag har inte sett nån. det står inte på agt.se vad jag sett.

skall kolla upp det, skriv här om ni vet någe.

Har ni hästens reg.nr så finns den registrerad hos atg. Nummren finns på hästens reg. papper. Vet inte om det står något om triangelmärkning där.

Hejsan!
Om den är en travare så ska det ju synas ganska tydligt om du rakar av pälsen på ( jag tror att det oftast sitter ) på hästens vänstra sida bakifrån sett, och så här års ska det ju synas ganska tydligt ändå..

Har inte hört talas om någon travare där frysmärkningen har bleknat, och precis som föregående talare säger, så står hästens regnummer på registreringsbeviset.

Lycka till

Bättre kolla med STC ist för ATG, som har hand om spel o sånt som rör travet. STC är de som har hand om hästarna. Travsport.se.

hos atg.se står det bara starter etc. inte triangelmärkning,
den sitter på vänster bak, på rumpan så att säga.

varför är denna hästen triangelmärkt?

Hejsan!!
Om din häst är frysmärkt så ser du det att det är vita strån i mitten på halsen ungefär 1 dm ner från manfästet.. Min travare är märkt på höger sida.. Om du inte kan tyda det så rakar du den där och sedan skriver av siffrorna och gå in på sidan travsport.se och sedan sportinfo och slår in dina siffror..
Lycka till

Ta reda på vad hästen heter och sök på hästens namn på STC ? Sen syns det väldigt tydligt om hästen är frysmärkt ! Dock kan de ju vara svårt att se vad det står för siffror å så, raka hästen som någon sa så går de nog bättre :) Kollat under hästens man föresten ? ;)

men snälla! det står inte på dom sidorna om hästen är triangelmärkt! varför är era hästar triangelmärkta?

min häst är oxå triangelmärkt säger dom, men jag har inte sett nån. det står inte på agt.se vad jag sett.

skall kolla upp det, skriv här om ni vet någe.

jag tänkte också på det! hon har ju ingen triangel på rumpan :b du får kolla upp det, stumpan :D

man kolla i hästen försäkrings och registrerings papper om den är triangel märkt eller bara raka av den håret.

jag vet inte hur en triangelmärkning görs.

alla travhästar som regas frysmärks och då blir det vita märken/siffror i pälsen på halsen. (tror att det finns tatueringar också)

det födds ett gäng travarföl som aldrig blir regade och de får heller ingen frysmärkning, de används inte heller i travet.

Hej, har haft ett varmblod, och märkningen på halsen är 95029S
Men hur hittar jag vart han finns nu? Han måste ju vara registrerad hos sin nye ägare!

Hästen bör finnas med på ATG / STCs listor, prova att söka där. Jag provade att söka på 95029S men fick inte fram någonting, men om du vet hela hästens namn så kan du prova att söka på det också! :)

Hästen med frysmärkning 95029S heter Thunder Thrust.
Reg nr är 99-5029. Det går inte att söka direkt på märkningen. Om du jämför märkningen med reg nr så ser du hur jag gjort för att hitta den. 9 jag lagt till står för att hästen är född 1999, hade det varit en 8 före hade hästen varit född 1989. Ett bindestreck och bort med S:et. Blev visst lite luddigt men hoppas du förstår ändå.

om hästen är T- märkt ska det stå i passet..... även avbildningen av hästen skall visa en triangel:banana:

Ah okej, är inte van vid att söka på nummer. Tack för upplysningen! :bow:

Nr man T-märker en häst så SKALL det följa med ett papper där det står att den är T-märkt. Detta papper skall ALLTID följa hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 851
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 187
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar