Fryser inte hästar som skakar??

M

momeli86

Min häst är en frusen arab och häromdagen hade jag täckat honom med ett regntäcke. Det hade inte regnat igenom men han stog ändå och skakade jättemycket med hela kroppen när jag kom på eftermiddagen.
Jag tyckte jättesynd om honom som frös så väldans då säger en till mig att hästar som skakar fryser INTE. De skakar bara för att hålla värmen om det är kallt ute...
Kan detta vara sant??:confused:

Låter ju helknäppt...en häst måste väl ändå börja frysa innan den börjar skaka eller??

Sv: Fryser inte hästar som skakar??

Min häst är en frusen arab och häromdagen hade jag täckat honom med ett regntäcke. Det hade inte regnat igenom men han stog ändå och skakade jättemycket med hela kroppen när jag kom på eftermiddagen.
Jag tyckte jättesynd om honom som frös så väldans då säger en till mig att hästar som skakar fryser INTE. De skakar bara för att hålla värmen om det är kallt ute...

Låter ju helknäppt...en häst måste väl ändå börja frysa innan den börjar skaka eller??

Det är bara att använda sunda förnuftet. Det är klart den fryser!
Använd tjockare täcke.

ofodrade regntäcke bliv väldiigt kalla att ha på sig när det regnar. Hästen fryser när den skakar. Jo den gör ju det för att hålla värmen så det är sant, men den hade inte behövt skaka om tempen hade varit behaglig för hästen. Vi skakar ju när vi fryser. (jag gör iaf)

dom kan ju stå o skaka pga att dom spänner sig också, en del hästar vill ju inte ens röra sig om det regnar.
Jag hade en sån hästa som alltid "frös" vid minsta lilla nederbörd...det var en eksemhäst och henne gav jag en alternativ behandling och efter det så fick hon fin vinterpäls ( hade sträv innan) och slutade helt att skaka.....eksemen är inte helt borta men mycket bättre är det iallafall.....
En "normal" häst skakar inte för såpass lite...titta bara på andra hästar som obehindrat går o betar fast regnet öser ner.

e ju som med människor, vi klapprar tänder för att hålla värmen, och när jag klapprar tänder så fryser iaf jag som satan!

En "normal" häst skakar inte för såpass lite...titta bara på andra hästar som obehindrat går o betar fast regnet öser ner.

Alla är ju olika! Om en häst betar håller den värmen genom att äta. En häst som inte betar fryser lättare. Jag hade en häst som frös jätte mkt medan en annan häst jag har är väldigt varm av sig. Tror inte man kan säga att en häst inte fryser vid en viss temp eller så. Det skiljer sig ju från häst till häst, precis som för människor. Min sambo har t-tröja och kallsingar utan byxor när vi sitter i TV soffan, jag har långärmat, byxor och filt i samma soffa!

De fryser när de skakar. Skakningarna är ett sätt att få upp värmen för att de fryser. Detta brukar användas som argument bland rabiata täckesmotståndare till varför hästar inte ska ha täcken, och därför har det stått i en del artiklar. Hästarna klarar sig utan täcke, heter det. Och viss klarar de sig - men de fryser ändå! Om man inte nöjer sig med att hästen ska klara sig, utan även vill att den ska kunna prestera också, så ser man till att den aldrig blir så kall att den skakar.

Så jag tycker inte att den som sa så till dig hade rätt.

Alla är ju olika! Om en häst betar håller den värmen genom att äta. En häst som inte betar fryser lättare. Jag hade en häst som frös jätte mkt medan en annan häst jag har är väldigt varm av sig. Tror inte man kan säga att en häst inte fryser vid en viss temp eller så. Det skiljer sig ju från häst till häst, precis som för människor. Min sambo har t-tröja och kallsingar utan byxor när vi sitter i TV soffan, jag har långärmat, byxor och filt i samma soffa!

Ja, och då kan man ju ställa följdfrågan: Varför fryser den ena o inte den andra??Varför betar inte den andra för att hålla upp värmen? En normal häst FRYSER inte , jag anser att det är nåt fel på den som fryser för "ingenting".
Min häst var det uppenbarligen nåt fel på eftersom hon blev bra efter behandling och fryser aldrig numera.
Hon frös även vid sommarregn.

Jag har även hästar som har jättetunn päls, även på vintern..dom fryser aldrig.Medans obanstående hade päls som en strävhårig tax på vintern och frös ändå.

Självklart sätter man väl täcke på en häst som fryser lätt, det gör jag iallafall , men jag vill ju gärna ta reda på varför den är så frusen av sig...

Ja, den skakar för att hålla värmen, vilket ju är detsamma som att den fryser...:idea:

Fattar inte hur folk lyckas vrida det till att hästen inte fryser? Hästen skakar ju av samma anledning som vi människor gör, men inte säger vi till någon som huttrar och skakar tänder att "du fryser inte, du skakar för att hålla värmen!".

Kort sagt, om man inte fryser så behöver man inte heller hålla värmen!:angel:

Angående att den frös trots regntäcke, så är ett ofodrat regntäcke ungefär att jämföra med att gå ut i bara regnrock direkt inpå kroppen.

Visst, man blir inte blöt, men det är knappast värmande om det inte är hyfsat varmt i luften. Snarare tvärtom...:crazy:

Hästen har dessutom förmågan att resa pälsen (vi gör ju också det, men det märks liksom inte så mycket.;) ) för att få ett isolerande luftlager runt kroppen. Lägger man på ett täcke kan inte stråna resa sig.

Enbart ett ofodrat regntäcke kan alltså vid vissa väderlekar vara mera avkylande än skyddande.

Många hästar går inte och betar när det spöregnar!! Dom står ofta och trycker vid öppningen av hagen och visar att dom vill komma in. Står dom då stilla så börjar dom skaka av köld precis som vi gör.

Att endel inte har sett en häst skaka av köld tycker jag verkar konstigt. En av mina araber skakar av köld då det e mycket regn och blåst eller blåst och blötsnö.

Ja, den skakar för att hålla värmen, vilket ju är detsamma som att den fryser...:idea:

Fattar inte hur folk lyckas vrida det till att hästen inte fryser? Hästen skakar ju av samma anledning som vi människor gör, men inte säger vi till någon som huttrar och skakar tänder att "du fryser inte, du skakar för att hålla värmen!".

Kort sagt, om man inte fryser så behöver man inte heller hålla värmen!:angel:

Angående att den frös trots regntäcke, så är ett ofodrat regntäcke ungefär att jämföra med att gå ut i bara regnrock direkt inpå kroppen.

Visst, man blir inte blöt, men det är knappast värmande om det inte är hyfsat varmt i luften. Snarare tvärtom...:crazy:

Hästen har dessutom förmågan att resa pälsen (vi gör ju också det, men det märks liksom inte så mycket.;) ) för att få ett isolerande luftlager runt kroppen. Lägger man på ett täcke kan inte stråna resa sig.

Enbart ett ofodrat regntäcke kan alltså vid vissa väderlekar vara mera avkylande än skyddande.

Precis!:bow:

Den skakar som sagt för att hålla värmen.
Ger du den ordentligt med grovfoder i hagen har den lättare för att hålla värmen. Det går åt energi för att hålla sig varm. Du hjälper din häst med att inte snåla med maten ute i hagen.

Jo men även om dom har fri tillgång så är det ju inte alltid dom står vid rundbalen och äter. Ofta så står dom under ett träd eller vid öppningen. Tyvärr...

Ja, och då kan man ju ställa följdfrågan: Varför fryser den ena o inte den andra??Varför betar inte den andra för att hålla upp värmen? En normal häst FRYSER inte , jag anser att det är nåt fel på den som fryser för "ingenting".

Det beror nog mycket på hur mycket underhudsfett hästen har och det beror ju både på individuella variationer plus hur tränad hästen är. Mycket vältränade hästar har ofta dåligt med underhudsfett vilket betyder att de behöver tjockare täcken (eller tjockare päls) för att inte frysa.

*lånar*

Man skall akta sig för att jämföra hästar och människor. Eftersom vi inte kan prata med hästen och fråga vad den känner. Vi skakar för att vi fryser. Hästen kanske skakar för att slippa frysa. Dvs den förebygger frysandet. Det är sådant vi inte riktigt vet.

Men om en häst står och skakar så tycker jag nog att man allt kan täcka den. För det skadar knappast hästen om man lägger på ett täcke. Man får ju dock anpassa täcket efter omständigheterna. Tar man på ett jättetjockt täcke mitt i sommaren så mår nog inte hästen så bra.

Min häst gick hela förra vintern på lösdrift. Jag kunde bara se att hon skakade en gång (gick utan täcke hela tiden) vid regn och det var precis i början.

När jag sen på våren tog henne hem till det vanliga stallet så tänkte jag att hon kunde gå utan täcke i den grusade hagen. Men vid första lilla regn så började hon skaka jättemycket. Så då var det på med ett regntäcke.

På lösdriften fanns det en halmad ligghall men det var ytterst sällan jag hittade henne där, oberoende av vädret.

Fri tillgång till hö i hagen fanns det i båda stallen.

Hagen på lösdriften var givetvis större men den grushagen hon gick i i mitt stall är på ca 20*40 meter alltså ingen pyttehage och det finns träd i hagen.

Så varför skakade hon på det ena stället men inte på det andra?

Med vänlig hälsning

Tora

Visst frös din häst. Din kompis har också rätt för precis som vi människor så skakar hästarna när de fryser och det är ett sätt att hålla kroppen lita varmare. (enligt vetenskapen fungerar det så) Men du har rätt. En häst fryser och just därför börjar den skaka. (frusen kuse du har förresten, är den van att få med tjockt täcke?)
Hästar är så olika. Det speler också in ganska mycket vad hästen är van med. Min förra häst var van att gå täckad jämt när jag köpte honom. Han frös så han skakade så fort det kom minsta lilla regn på honom. Efter sommaren lade jag bara på täcke vid rejält regn eller sträng kyla. Han frös inte alls i fortsättningen. De måste få vänja sig och skaffa sig tillräckligt tjock och tät päls så klarar de mera kyla/blöta/blåst.

Senast ändrad:

Vi skakar för att vi fryser. Hästen kanske skakar för att slippa frysa. Dvs den förebygger frysandet.

Men vad är skillnaden då? Vore hästen tillräckligt varm skulle den ju inte behöva skaka, eller hur? Alltså är det för kallt = den fryser.;)

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 592
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30