"Fryser fast" Långt*

T

Tjalfe

Har tränat NH med min nya ponny för instruktör. Nu är instruktören jätte sjuk och har inte kunnat vara här på jätte länge och jag vill heller inte ringa och tjata om "små grejer". Men ibland hamnar jag i vissa lägen med ponny där jag funderar på vad jag ska göra.
var ute och gick promenad förut(jag gick på marken alltså) och flera gånger när vi var på väg hemåt så "frös" han fast i marken(tvärnitade alltså). Han kollade inte på något speciellt utan tog ner huvudet och tugga gräs så fort jag släppte efter på grimskaftet så det var inget han var rädd för. Hur hade ni hanterat det? Instruktören har lärt mej att om jag vill fånga hästens uppmärksamhet så ska jag gör lite lätta "vågor" i grimskaftet tills hästen kollar på mej med båda sina ögon. Det här funkade inte i det här läget och istället så tog jag och "drog" i grimskaftet kraftigare och kraftigare tills hästen tog ett steg framåt då släppte jag direkt och gav ordentlig eftergift. Gjorde jag rätt? Vill inte ha dragkamp men kom inte på något annat i det läget:crazy:
Har försökt lista ut varför han "frös fast" i marken och det enda jag kan komma fram till är att han nog var sugen på gräs:crazy: han hade inte ätit på en stund(skulle få lunch-hö när vi kom hem).

En annan fråga. Jag vill ha hästen bakom mej när jag leder, han får absolut inte gå om mej. Han håller sej oftast där men ibland går han förbi mej. Vad skulle ni göra då?
Har lärt mej av instruktören att när vi står still och jag vill ha hästen stående stilla så ska jag göra vågor uppåt med grimskaftet om hästen tar ett steg framåt tills den backar tillbaka. Men jag kan ju inte göra sånna här vågor när jag står vid sidan om hästen och dessutom går samtidigt? I vanliga fall när hästen är uppmärksam på mej så tvärnitar han varje gång jag stannar, men inte när han har bråttom:(

Rörigt och långt det blev:(

Sv: "Fryser fast" Långt*

Har tränat NH med min nya ponny för instruktör. Nu är instruktören jätte sjuk och har inte kunnat vara här på jätte länge och jag vill heller inte ringa och tjata om "små grejer". Men ibland hamnar jag i vissa lägen med ponny där jag funderar på vad jag ska göra.
var ute och gick promenad förut(jag gick på marken alltså) och flera gånger när vi var på väg hemåt så "frös" han fast i marken(tvärnitade alltså). Han kollade inte på något speciellt utan tog ner huvudet och tugga gräs så fort jag släppte efter på grimskaftet så det var inget han var rädd för. Hur hade ni hanterat det? Instruktören har lärt mej att om jag vill fånga hästens uppmärksamhet så ska jag gör lite lätta "vågor" i grimskaftet tills hästen kollar på mej med båda sina ögon. Det här funkade inte i det här läget och istället så tog jag och "drog" i grimskaftet kraftigare och kraftigare tills hästen tog ett steg framåt då släppte jag direkt och gav ordentlig eftergift. Gjorde jag rätt? Vill inte ha dragkamp men kom inte på något annat i det läget:crazy:
Har försökt lista ut varför han "frös fast" i marken och det enda jag kan komma fram till är att han nog var sugen på gräs:crazy: han hade inte ätit på en stund(skulle få lunch-hö när vi kom hem).

En annan fråga. Jag vill ha hästen bakom mej när jag leder, han får absolut inte gå om mej. Han håller sej oftast där men ibland går han förbi mej. Vad skulle ni göra då?
Har lärt mej av instruktören att när vi står still och jag vill ha hästen stående stilla så ska jag göra vågor uppåt med grimskaftet om hästen tar ett steg framåt tills den backar tillbaka. Men jag kan ju inte göra sånna här vågor när jag står vid sidan om hästen och dessutom går samtidigt? I vanliga fall när hästen är uppmärksam på mej så tvärnitar han varje gång jag stannar, men inte när han har bråttom:(

Rörigt och långt det blev:(

Jag tkr att du gjorde rätt i att "dra" i honom, och sedan ge efter när han gör minsta lilla rätt.. Så gör jag.

I det andra känner jag igen mig till tuuusen! Jag vet inte riktigt vad man kan göra, men jag brukar iallafall träna halter, och träna honom att stå stilla tills jag sagt att han får göra annat även om jag går iväg några steg.

Sv: "Fryser fast" Långt*

Vill också ha min häst bakom när vi går. Går han om mej så stannar jag och backar sedan honom nån meter och sen börjar vi gå igen. Skulle han gå förbi mej flera gånger i rad så gör jag likadant men mycket skarpare tex. lägger till röst. Men oftast räcker det att backa honom, att backa hästen är ett tydligt men "mjukt" sätt att visa dominans har jag fått lära mej. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar