Fryser en häst som darrar?

Sv: Fryser en häst som darrar?

Om du har tänkt på det, och inte är alldeles naturligt kal på armarna, så reser sig även människors "päls" när vi fryser. Och den automatiken delar vi med de flesta pälsdäggdjur.
Okej, vi kan ju bestämma oss för att det inte finns någonting som heter "frysa", utan det heter "resa päls". Och det har ju inget någonsin mått dåligt av, eller...
Det hjälper säkert att röra sig när man fryser, men fösök att få en häst att göra det när du inte ens ser den, och den bara står där i ösregn, då de dessutom har en förmåga att "frysa fast", och darra.
Mina hästar går tvärtemot vad de flesta säger- faktiskt in i lösdriften vid ösregn med några få plusgrader.

Hej Kopparberg! Ang. "fryslortar" är jag en tunn, smal människa, som under vintern kör med lager-på-lager-principen och går under benämningen "Fröken Michelin" av nära o kära, medan mina enormt tjockpälsade fyrbenta vänner nästan aldrig fryser! Tji fick du för din eleganta teori. :banana: (ja, sådanahär gymnastiska övningar kan jag knappt åstadkomma i Februari!)

har en isis som fryser när det regnar och blåser.
så det blir ett lätt andas regntäcke då.
han har en riktig björnpäls men fryser ändå.
han darrar inte utan hela hästen skakar, så nog fryser han.
har nu klippt hals och lite bog pga av att han blir så svett av det här varma vädret.
han får päls för 10 minusgrader och det har vi inte så ofta.
nu när han är klippt fryser han inte lika lätt vid + grader och regn.
oklippt så svettas han, kommer det sedan regn så blir han blöt in på bara skinnet.
som vädret är nu är han knappt ridbar trots att han är klippt.
är det riktigt dåligt väder så ser man den enda hästen med täcke gå och plocka i hagen.
dom andra står i klump och härdar ut.
vindskyddet använder dom ibland men oftast står dom i lä utanför.

En frysande häst rör sig sällan, det har jag inte påstått heller.
Därför gör jag som dig, jag lägger ett täcke på min häst om det är ösregn och/eller kallt.

Men å andra sidan har jag bara sett mina två hästar frysa så de skakar ett par ggr på alla år jag haft dem.
Och båda gångerna har varit i början av april, och det har varit runt noll, blåst och vräkt ner snöslöask.
Ren kyla har aldrig ngn av mina hästar fryst i. Inte heller på sommaren när de gått utan täcke i regnet.

Fö så är jag en väldigt luden människa för att vara kvinna. Vet inte om det är det som gör att jag mkt sällan fryser?! :angel: :D

Senast ändrad:

Ha ha, det önskar jag också att jag vore! Luden! Det vore väl det mest naturliga. :D Här står man med sina löjliga HH och dunjackor!

Jag håller för övrigt helt med, underkylt regn och snöslask, gärna kryddat med hård vind, är väl ändå nåt av det värsta...

Här råkar vi ut för det rätt som det är i Nov ibland också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 401
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar