Fryser en häst som darrar?

F

Fantasi

Ja, frågan står i rubriken.

Fryser dom då dom darrar? i så fall tål de ju ingen kyla alls, vissa hästar i alla fall.. :confused:

Har hört lite olika på denna punkt, skulle vara intressant att höra era åsikter.. :bow:

Sv: Fryser en häst som darrar?

Ja det där kan man ju se lite olika på...
Frågade en veterinär en gång som påstår sig veta säkert att hästar skakar/darrar för att hålla värmen - inte för att dom fryser...
Men då fryser dom ju tyckte jag, om de måste skaka/darra för att hålla värmen, men när de väl skakar/darrar så fryser de inte... :confused:

Första kalla natten häruppe i år var det ca3 grader i stallet på morgonen (jämfört med 10 grader morgonen innan) Jag hade stalldörren öppen & då skakade faktiskt båda mina hästar litegrann...
Sedan dess har de fått ha innetäcke, i af när stalldörren är öppen... men jag vet ju att om jag å andra sidan inte täckar dom och det fortsätter vara lite kallare, så slutar de skaka för de vänjer sig & sätter päls utefter det...
Samma veterinär berättade att en klippt (rakad) häst fryser först vid 17 minusgrader om det är vindstilla...

Har för mig att att han har forskat lite i ämnet...

Jag har tagit in en otäckad arab efter en dags ihållande höstregn och den hästen skakade rejält och nog frös hon alltid. Hon åt inte ens när hon kom in och på väg från hagen fick jag gå långsamt för att hon skulle hänga med. Väl inne lade jag ett lager halm på henne och ett täcke över det samt gav henne ljummet vatten som hon drack. En kvart tog det, sedan åt hon och var "sig själv" igen.

Hästar kan darra av köld likväl som av stress, rädsla, spänning....

Ja, dom fryser. Du skakar ju när du fryser.

Det är väl uppenbart att dom fryser. Det stämmer att man darrar för att hålla värmen, MEN hur bekvämt är det? :crazy: Man blir ju helt stel och mår riktigt dåligt.

Hästen är kall när den skakar och då fryser den, precis som alla djur som skakar av köld fryser. Man skakar ju själv för att få upp värmen men det är inte behagligt att känna sig så kall och jag är övertygad om att det inte är behagligt för hästen heller.

Jag vet också att studier gjorts som säger att hästar (fullblod) "tål" ner till -17. Man kan undra vad man har för kriterier för "tål"? Faller de döda ner sedan? Börjar de skaka vid -17,0? Står och ler vid -16,5?
Jag föredrar att se hur min häst ser ut och skakar hon (vilket hon ledigt gör i ösregn och blåst när det är +18 grader, men inte i solsken och vindstilla i -15) så är det täcke på.

Som sagt ovan, klart den fryser! Liksom de flesta andra däggdjur gör när de darrar.
Och även som "kusen" säger, även av stress, rädsla och spänning.
Har man andra husdjur, lär man sig läsa av deras tillstånd, precis som hästarnas.
Ibland får jag för mig (med risk för hård kritik), att man inte vill att det ska vara så, eftersom det innebär ett merjobb med täcken osv.

Min förra märr frös så hon skakade är hon blev blöt och det var kallt ute! Hon skakade också när vi skulle iväg och träna, antagligen pga av spänning.... :D

pålsätra skrev:
Ja, frågan står i rubriken.

Fryser dom då dom darrar? i så fall tål de ju ingen kyla alls, vissa hästar i alla fall.. :confused:

Har hört lite olika på denna punkt, skulle vara intressant att höra era åsikter.. :bow:

Att en häst darrar kan ha olika orsaker. Att den fryser (givetvis darrar även hästar när de fryser och reser hår), att den har blivit överansträngd i musklerna eller att den är nervös.

Hälsning Maja

Min fd pony skakade när han blev fixad med tidigt på morgnarna, för då viste han att det var dax att tävla. Så han blev lite nervös precis som man själv blir ibland...

jo hästar kan frysa om de darrar men att de darrar kan de även göra pga andra orsaker. Vet en travhäst som blir nervös typ innan loppen och börjar darra när de kommer med selen!

min förra ponny (korsning) skakade som bara den när det blev kallt i stallet, stod aldeles spänd med uppspelta ögon.. men sen när hon fick täcke på sig när hon blev varm så suckade hon lite nöjt ibland och stod sedan å halvsov.

Svarar också ja.
Min gamla tant, ett halvblod som inte sätter lång päls utan bara lite tjockare kort, fryser så hon skakar om hon blir blöt eller om det blir för kallt ute, men framför allt i blötan.
Är hon torr över ryggen, dvs med hjälp av täcke, så skakar hon extremt sällan, då ska det ha varit riktigt ruskväder en hel dag.
Så varför skulle inte hästar kunna frysa?
Det gör ju alla andra djur, inklusive oss :bump: !

Jag har också alltid undrat över detta. Min 2-åring står och skakar om det är kallt och regnigt. Min kompis påstår att dom inte fryser utan bara gör så för att hålla värmen men då har jag alltid tänkt att då FRYSER ju stackaren. Precis som med oss människor.

Japp. När vi huttrar, skakar när vi fryser försöker kroppen få upp kroppsvärmen, men lik förbaskat upplever vi ju att vi fryser.
JAG tror att det är EXAKT det samma för djuren.

Jag ställde mig samma fråga när vår shettis "skakade" var gång det var lite kyligare och regn. En shettis med en fäll, som en björn skall väl inte frysa? Jo, då visst gjorde hon det och kände man extra i fällen så visade det sig att den inte var så "regntät" som man kunde tro. Åldern tar ut sin rätt, heter det...Ja, hon är 27 år och är numera en frusen gumma, som använder täcke vid ruskigare väderlekar. ( I övrigt är hon jättefräsh, pigg och hyfsad kondition.)
Vi har haft hit en homepoat som har tittat på henne och konstaterat att de olika problem hon har, med b.la hovar, exem, mage och frusenhet, säkerligen beror på ämnesomsättningen. Vilket ofta tillkommer med åldrandet. Exemet har inte visat sig...än...peppar, peppar...magen sköter hon som en klocka och hon har blivit fin i hullet, hovarna är för tidigt att säga nåt om och nu väntar vi med spänning om hon klarar höstrusket bättre. :p

Men varför vill de resa pälsen?
Vad man tolkar som "frysa" är ju en definitionsfråga! Vi människor börjar darra för att hålla värmen. Fryser vi då när vi darrar? Eller fryser vi inte förrän darrningarna inte räcker till för att få värmen på en dräglig nivå?

Min definition är att både en häst och en människa fryser när de skakar/darrar. Om man då alla ggr behöver kläder/täcke för att sluta frysa, det beror ju på situationen. Ibland kanske det räcker med att röra sig mer så slutar man frysa. Både häst och människa diträknat.
Men ofta så blir det ju en skön känsla för ngn som darrar (fryser) att få lite mer alternativt torra kläder på kroppen så den slipper darra/skaka för att få upp värmen.

Sedan finns det ju fryslortar både hos häst och människa! :D
Och det märkliga är att de hästägare som är fryslortar, de är de som vill klä på sin häst mest kläder! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 401
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar