Frustrerande sadelletande

Leah

Trådstartare
Jag har letat westernsadel till min häst under en tid.
Alla sadlar jag har hemma och provar är dock för svängda i bommen.

Jag skulle vilja ha tips på sadlar som är relativt raka i bommen. Detta för att jag ska veta vad jag ska titta efter för märken.

Jag har inte kommit långt i träningen av hästen och har inte bestämt någon specifik gren. Det är dock viktigt att sadeln är bekväm att rida långt i då jag även är intresserad av distans.

Några tips?

Sv: Frustrerande sadelletande

Finns ju säkert massor av olika märken och modeller men jag hade en Garland reining sadel som låg väldigt bra på dom breda RAKA ryggarna iallfall. Vet dock inte om det gäller för de flesta Garland, det är den enda jag har provat men den var urskön och väldigt smidig.

Borde kanske skrivit om kusen är bred eller inte också. ;)
Hon är ganska ädel och är "normal" bred (om det nu finns något som heter det). I vanliga engelska sadlar har hon normalbom. Jag vet tyvärr inte vidden då det inte är jag som köpt och provat ut den till henne. Den passar dock i bredden men är illasittande på alla andra sätt. :crazy:

Tack för tipset. Ska kolla lite på det märket.

Jag har continental equiflex med close contact. En extra vid bom till min knabstrupper med rak rygg utan manke, passar som en handske. Till mitt halvblod med lite mer manke har jag en med full quarterbom den sitter även den som en handske. Är jättesköna att rida i. :love: ......Men kanske inte som distans då mina är reiningsadlar, men det finns även som allroundsadlar.

Senast ändrad:

Var hittar du dessa sadlar som är för svängda i bommen? Önskar jag kunde hitta dessa..... Letar själv sadel som är ordentligt utsväng framtill och lätt svängd i bommen, men nästan omöjligt. Men i alla fall, det var lite OT..

Jag tänkte tipsa om D*uble C reiner. Hade en sån tidigare, men den var alldeles för rak i bommen till min nuvarande. Tittade däremot på de rundskurna do*ble c och dom var lite mer svängda, så reiner modellen kanske kan va nåt... Tror dom ska finnas i olika storlekar. Hade själv full Qhb och den är nog för bred för normalbom.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 937
Senast: Seabaz
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka