Fruset fullblod på lösdrift?

Piek

Trådstartare
Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den :)

Jag kommer att jobba i Åre i vinter och hästen ska få följa med. Nu har jag hittat ett ställe som verkar jätte bra och väldigt trevlig stallägare! Kruxet är att det är en lösdrift...

Blodis har aldrig tidigare gått på lösdrift så jag undrar om det är någn som haft ett fullblod på lösdrift? Hur har det funkat?
Hon har stått i kallstall och det har funkat bra.

Och en tanke till det måste väl vara bättre med en lösdrift med bra ligghallar än att stalla in i ett kallstall när det blir ner emot en 30 minus? I en lösdrift så kan hästarna ju hela tiden röra på sig + att dom skulle ha fri tillgång på hö.

Så hjälp mig med era tankar om lösdrift vs. kallstall :)

Sv: Fruset fullblod på lösdrift?

Jag har haft två fullblod på lösdrift med fri tillgång till grovfoder, och det har inte varit några som helst problem.

Jag har visseligen inga egna fullblod.. men håller på & pluggar till Hippolog och följer många travhästar.

Jag har bara bra erfarenheter utav lösdrift. Hästarna brukar vara mycket friskare!

En sak som jag tog till mig under en föreläsning var att: Människan börjar frysa vid 28grader utan kläder.. medan hästar börjar frysa nakna (ex. tunn sommarpäls) vid -15grader! Så bara för att vi fryser så behöver hästen inte göra det.

Låt pälsen sitta kvar och går den på fri tillgång behöver du absolut inte vara orolig! Om hästarna skulle frysa så ställer de sig i lä någonstanns tätt intill varandra med bakdelen emot blåsten. :)

Fast det är ju ett extremt generaliserande! Vi har haft fullblod, och han frös som en hund (stod och skakade alternativt sprang i panik) vid 10 grader och snålblåst.

Vi har haft det o det har funkat fint . Bara den får massa mat o täcke efter behov .
Det är ju en fördel att dom kan röra sej för att hålla värmen.

Det brukar gå alldeles utmärkt att ha fullblod och araber på lösdrift det har jag haft ett helt gäng av.
Men övertäcka INTE! Å börja inte täcka förtidigt heller!
Om de får "frysa" in vintern så brukar de få björnpäls å klarar sig alldeles ypperligt bra ute :)
Det i kombination med roliga och kuperade hagar där de vill röra sig, fri tillgång på foder på ett ställe och vattnet helst på andra sidan hagen så får du dessutom ett helt gäng med gratis muskler och kondition ;)

En sak som jag tog till mig under en föreläsning var att: Människan börjar frysa vid 28grader utan kläder.. medan hästar börjar frysa nakna (ex. tunn sommarpäls) vid -15grader! Så bara för att vi fryser så behöver hästen inte göra det.
Nja... Vid -15 behöver hästen omsätta energi för att hålla värmen = det är då man måste lägga till extra mat för kylan. Hästar fryser sällan vid minus 15 om de får tillräckligt med mat. Naturligtvis gäller detta inte alla hästar, men många. Kor kan stå ända ner till -30 grader innan de behöver extra energi för att hålla värmen. Vilka kaminer va;)

Nja... Vid -15 behöver hästen omsätta energi för att hålla värmen = det är då man måste lägga till extra mat för kylan. Hästar fryser sällan vid minus 15 om de får tillräckligt med mat. Naturligtvis gäller detta inte alla hästar, men många. Kor kan stå ända ner till -30 grader innan de behöver extra energi för att hålla värmen. Vilka kaminer va;)

Våra kossor går på lösdrift och dom är vid liv och såg inte ut att frysa alls, dom låg ner i höt utanför lösdriften och åt. Feta och välmående:devil:

Ja i Skåne finns de som jag hört om i alla fall. Säkert blir det kallt i Skåne men med en vindtät lösdrift blir det inte som lite högre upp i landet.

Ang ts fråga skulle inte jag vilja ha ett fullblod i arbete på lösdrift OM man inte har en riktigt avancerad modern ligghall med rejäla vindskydd, (typ såna där plastsaker) så att hästarna kan gå ut och in i mer stallliknande värme om de vill.
Antar att det är så dessa kändisar med tävlingshästar på lösdrift har som brukar hänvisas till.

Sommartid har jag haft fullblod ute dygnet runt och med riktigt bra bete och insektsskydd har det gått alldeles utmärkt. Men jag har även sett exempel på tunna krakar som folk har släppt ut och tror att dom kan gå på lösdrift som en annan isis. :crazy: Hästar som har stått i eländiga skjul till ligghallar, trånga så att inte alla får plats, som ligger nästan dygnet runt när de äntligen får komma in i en torr box:cry:

Så jag skulle nog i ts läge kolla lösdriften riktigt noga för "lösdrift" kan se ut på tusen olika sätt, det kan vara som att kunna gå ut och in när man vill i ett stall eller dragiga skjul med iskalla missksötta bäddar.

Om de får "frysa" in vintern så brukar de få björnpäls å klarar sig alldeles ypperligt bra ute

Glad man inte är häst hos dej!! Vilken inställning, ta och plocka av dej kläderna och traska omkring så kan du säkert också "frysa in" vintern:rofl:

Vissa fullblod har typ sommarpäls året om och sätter inte vinterpäls som räcker till. De får ont i kroppen av att frysa (vilket även andra raser kan få, halvblod, t o m en new forrest har vi haft som frös och skakade) och risken för skador ökar.
Kan inte folk lära sej att ta hänsyn till den enskilda hästen och inse att raser har olikheter men även hästar sinsemellan har olikheter?:eek:
Precis som människor. Kanske ska vi sätta ut folk som är frusna på balkongen utan kläder för att lära dom av med dumheterna?

Många som härjar i t ex Norrland säger ju - efter flytt till Skåne - att det är helt omöjligt att leva i den här kylan. Det går inte att hantera hästar när allt blir isglaserat. Dessa hästmänniskor tycker alltså att det är betydligt svårare kyla i Skåne (med färre minusgrader) än längre upp (med betydligt fler minusgrader)

KL

Tack så mycket för alla svar! Man kan ju alltid prova och se hur det funkar känner jag spontant just nu.
Den svåra delen är att hon står uppstallad i varmstall och kommer att göra det ända fram till flytten i Oktober, nån som har nått tips så att man kan få en så enkel övergång som möjligt?

Vinterpäls brukar hon kunna få hyffsat, så med täcke så tror jag nog att hon inte ska frysa ihjäl :) Det fanns även möjlighet till uppstallning vid behov :)

När en häst fryser och inte är väldigt individuellt. Hade en ullig New Forest av grov modell (läs småfet också) som frös så han skakade om temperaturen var +10 eller mindre i kombination med hård blåst.

kl

Dock så kyler ju väta en hel del. Många hästar med normal vinterpäls och tillräckligt med mat kan gå ute utan täcke ned till väldigt låga temperaturer så länge det är torrt ute (pudersnö-väder). Det är när temperaturen stiger och det blir blött (snöblask/hög luftfuktighet/regn) som många får problem med kyla.

KL

Jag undrar om hästar som duschas och tvättas mycket fryser mer? Mycket fett i pälsen försvinner ju då.

Ja, min gjorde iaf det. Han stod på ridskola i många år innan han kom till mig, och en period hade vi en puckoinstruktör som tyckte det var fult när han inte var helvit, så han tvättades och schamponerades nån-några gånger i veckan under ganska lång tid. Han var frusen som satan. Vi kunde knappt svampa av honom riktigt ordentligt varma sommardagar utan att han började skaka. Tog ett år eller två innan han var ordentligt i fas igen. Numera tvättas han bara inför tävling, och då med såpa.

Många som härjar i t ex Norrland säger ju - efter flytt till Skåne - att det är helt omöjligt att leva i den här kylan. Det går inte att hantera hästar när allt blir isglaserat. Dessa hästmänniskor tycker alltså att det är betydligt svårare kyla i Skåne (med färre minusgrader) än längre upp (med betydligt fler minusgrader)

det stämmer ju även ypperligt väl in på hästarna, som konstaterats hantera klar kall och torr luft med starkare minusgrader betydligt bättre just för att luften är torr, jmf med mildare vinterväder med fukt, blåst och blöt nederbörd, dvs regn.

Hästen torde klara sig utmärkt på lösdrift förutsatt att lösdriften är välskött med korrekt erbjudande till ligghall osv. Täcka får man göra efter behov, men som sagt, klar, kall och torr luft torde vara betydligt bättre förutsättningar än blöt, iskall vinande skånevinter med snöglopp och regn.

Köpte min häst 2004. Då var hon 2 år och uppstallad om vintern. Jag fortsatte med de efter köp och täckade henne om kalla/snöiga och råa dagar. Allt under 5 grader om det inte skulle vara klar sol under hela dagen.

När jag beslutade att börja med lösdrift så tog hon det hårt och frös en hel del. Första vintern bodde hon i täcke. Inför nästa vinter läste jag på och förberädde henne tidigt.
Jag ryktade henne mindre mot slutet av sommaren för att spara på med fett i pälsen. Jag härdade henne när regnet och det ruggiga började ta vid genom att inte täcka henne alls. Första månaden tror jag inte hon lämnade sitt vindskydd en enda gång:crazy:. Det var lite tufft men det lönade sej.

Nu behöver jag "aldrig" täcka henne nästan oavsett väder. I vintras hade vi en enorm snöstorm och hästen jag haft på foder bodde i vindskyddet. Och hon hade inte en enda snöflinga på kroppen..

Min häst hade typ 1-2 cm tjockt lager snö/is över hela kroppen. Jag fick "hacka" loss elendet från henne. Hon hade inte gått in i sitt vindskydd.
Men den som tror hon led tror fel. Jag hade lagt in hö i skyddet och skulle ge henne täcke.
Meen hon ville vara längs ut i hagen och skrapa fram gammelhö. Inte det minsta besvärad av isen. När jag fick henne fri från snö och delade på pälsen så såg jag att hon var torr in mot huden..

Hon går inte in i vindskyddet om det inte är gassande sol. Hon har aldrig problem med vintern. Och jag har turen med kort men tät päls på henne. Hon ser inte ut som en björn :)

(är en ridtravare)

Senast ändrad:

Glad man inte är häst hos dej!! Vilken inställning, ta och plocka av dej kläderna och traska omkring så kan du säkert också "frysa in" vintern:rofl:

Vissa fullblod har typ sommarpäls året om och sätter inte vinterpäls som räcker till. De får ont i kroppen av att frysa (vilket även andra raser kan få, halvblod, t o m en new forrest har vi haft som frös och skakade) och risken för skador ökar.
Kan inte folk lära sej att ta hänsyn till den enskilda hästen och inse att raser har olikheter men även hästar sinsemellan har olikheter?:eek:
Precis som människor. Kanske ska vi sätta ut folk som är frusna på balkongen utan kläder för att lära dom av med dumheterna?

Ja man kan ju vällja att tolka mitt inlägg hur man vill.
Men du tolkar det inte rätt. Problemet är att många lägger på sin häst ett thermotäcke, trots att det bara behövdes max ett ofodrat regntäcke och oftast behöver hästen faktiskt inte täcke alls utan det fungerar fin fint med ett bra hö och att inte borsta ihjäl sig på hästen samt att inte bada den i tid och otid...
SUNT FÖRNUFT brukar det även kallas...
Man behöver inte täcka hästar för minsta lilla som många gör, de fryser inte på samma sätt som vi människor.
Men som vanligt prackar många människor på hästarna sina egna känslor.

Du kan inte jämföra en naken människa med en häst som har päls...
Hästar sätter mer päls vid behov men det är såklart en invänjningsfas också, men om man täckar till förbannelse får hästen aldrig någon naturlig och ordentlig vinterpäls.

Gämför med människor oxå.. Inte 17 går jag själv i termooverall förän det faktiskt är smällkallt. För jag "fryser" in vintern. Jag går utan långkalsonger kanske lite för länge innan jag letar upp dem. Lagom till första anglingsdagen:crazy:.

Ditt inlägg är bra och kommentaren på det är fånigt och tydligt misstolkat.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 154
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka